Brouwketel slaat steeds af

Gestart door ydroj001, 01-05-2023 13:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ydroj001

Hallo Allen,

Vorige week voor het éérst mijn brouwketel gebruikt om een poging te wagen. Ik heb een 27 liter ketel van Brewferm gebruikt met een externe thermometer voor de temperatuur bij te houden. Alles ging prima, tot ik ging koken. De éérste 10 a 20 minuten ging prima, tot ik merkte dat de ketel stopte met koken. Ketel uit en aangezet, niks. Ik hoor de ketel duidelijk aanslaan om het water te verwarmen, maar vervolgens slaat hij vrijwel meteen weer af. Circa 20 seconden later probeert de ketel het opnieuw, maar niks.

Nu had ik wel een 5 liter batch gebrouwen in een 27 l ketel, dus ik dacht wellicht iets meer water toevoegen ondanks dat ik boven de minimumstreep zat. Dit in combinatie met roeren en de ketel uit en aan zetten hielp: de ketel ging weer koken. Echter stopte deze na een minuut of twee weer.. Geprobeerd er iets van te maken en na overbrengen naar fermentatie emmer zag ik dat op het hitte element onderin de pan een bruin aangekoekte 'cirkel' (hitte element is rond) zichtbaar was. Nu vraag ik mij dus af heeft het uitslaan van de ketel hiermee te maken of met een andere oorzaak? En komt dit aangekoekte dan door het mout of de hop? Ik heb namelijk de hop redelijk strak in een hopzakje gebonden en ik dacht dat het wellicht bevorderlijk zou zijn om met de spatel de hops tegen de rand uit te 'persen' tijdens de kook. Wellicht kleine hopdeeltjes die op het hitte element terecht zijn gekomen?

Of zou het wellicht aan het volume liggen? Ik kan vrij weinig over de ketel vinden en ik heb deze tweedehands en nieuw in de doos met plastic etc gekocht. Kan mij dus niet voorstellen dat die kapot is. Ik ga sowieso even testen of hij dit weer doet als ik enkel met water kook.

CeesM

Zo'n ketel lijkt mij meer een inmaakketel. Het kan zijn dat de thermostaat al bij 100°C afslaat. Geen idee of deze in te stellen is naar hogere graden.

ydroj001

Deze zou moeten kunnen koken: ik kan de temperratuur namelijk instellen op 100 graden en nog een heel stuk doordraaien naar MAX, dan blijft hij warmte toevoegen lijkt mij..

Jan de Graaff

Je ketel kan inderdaad oververhit raken doordat er van alles aankoekt aan de bodem. Dan slaat de thermische beveiliging eruit en wordt het element van de stroom afgehaald. Dan stopt de ketel met koken, totdat beveiliging voldoende is afgekoeld.

Hoe komt het dat je zoveel last hebt van aankoeken? Daar zijn veel redenen voor te bedenken. Hop zou geen probleem moeten zijn, omdat wanneer het wort eenmaal een rollende kook heeft de wervelingen de hop in beweging houdt en voorkomt dat het aankoekt. Tenzij je overmatig veel hop gebruikt, maar dat lijkt mij sterk. En bij jou zit de hop in een zakje, dus ook geen probleem (al moet je hop nooit "redelijk strak in een hopzakje" binden, dan beperk je de afgifte van de gewenste stoffen teveel).
De meest voor de hand liggende reden is dat je bij de maisch teveel losse delen in je wort terecht komen. Dat kan komen door te klein/te fijn schroten en/of onjuist gebruik van de maischzak.

Even voor de zekerheid omdat je aangeeft dat het de eerste keer gebruik is en je weinig informatie kon vinden:
De Brewferm ketel heeft geen moutpijp. Je gebruikt wel een maischzak voor je mout, toch? (BIAB brouwen)

[edit] Je moet deze even uitleggen: "ik heb deze tweedehands en nieuw in de doos met plastic etc gekocht." Dat komt op mij enigszins tegenstrijdig over..[/edit]

ydroj001

Bedankt, ja ik gebruik inderdaad brouwzak (BIAB brouwen). Wellicht dan te fijn geschrote mout.. Ik had een brewmonkey pakket gekregen, dus ik dacht probeer eerst dat uit mocht er dan onverhoopt iets misgaan is het niet zo'n groot verlies als wanneer je alle mout etc zelf aanschaft en de hop.

Sorry, misschien was ik wat onduidelijk: ik heb de brouwketel tweedehands gekocht via Marktplaats, maar de beste heer had deze cadeau gekregen en nooit gebruikt. Dat was ook te zien aan de ketel: alles zat nog geseald in originele plastic en de ketel zag er verder ongebruikt uit. Vandaar mijn vermoeden dat het niet aan de ketel ligt, anders was die ook niet opnieuw gaan verwarmen lijkt mij. Nu ben ik qua elektriciteit niet heel technisch..

De Hopman

Ik lees altijd dat brouwers die in een brouwzak brouwen vaak een rooster op de bodem van hun ketel zetten waar de brouwzak op rust, zodat deze niet direct op de bodem van de ketel ligt. Zo'n taartrooster zal vast werken, misschien met iets hogere pootjes:
1200x619.jpg

Zat er toevallig veel tarwe in dit recept? Dat heeft nog wel eens de neiging om wat sneller aan te branden.

ydroj001

Die heb ik gebruikt, alleen had ik twee varianten: een met hogere pootjes en een soortgelijke als die jij beschrijft. Ik heb die lagere gebruikt, want doordat ik maar 7 liter maishwater had in een 27 liter ketel, had ik te weinig volume.. Wellicht zeker een optie inderdaad in het vervolg, misschien waren de pootjes te smal.

Ehm het ging om een blond, brewmonkey levert die pakketen met 'moutmix blond', etc. Dus dat durf ik niet te zeggen.

Jan de Graaff

Citaat van: ydroj001 op 01-05-2023  14:43 uDie heb ik gebruikt, alleen had ik twee varianten: een met hogere pootjes en een soortgelijke als die jij beschrijft. Ik heb die lagere gebruikt, want doordat ik maar 7 liter maishwater had in een 27 liter ketel, had ik te weinig volume.. Wellicht zeker een optie inderdaad in het vervolg, misschien waren de pootjes te smal. 
Dat lijkt mij sterk; het is alleen bedoeld om de zak van de bodem af te houden. Hoge of lage pootjes maken dan weinig uit, zolang de zak de bodem maar niet raakt. Als dat wel gebeurd was, had je dat allang gemerkt aan de gesmolten zak en het gat erin..

De exacte samenstelling van het pakket moet overigens op de ingrediëntenlijst staan. Daar moet je kunnen terugvinden of er tarwe in zit (en eigenlijk ook hoeveel).
[edit] Dit gevonden: Dit Ingrediëntenpakket Blond bier 20 liter (6,4% Alc.) is samengesteld met pilsmout, hop en gist. Geen tarwe dus. [/edit]

Als het een pakket is, is het schroten over het algemeen ook wel goed. Dan wordt het alleen maar mysterieuzer waarom er zoveel aangekoekt is bij jou..

De Hopman

Ah, dan zou dat het probleem niet moeten zijn. Ook lage pootjes houden de zak wel van de bodem. Ik weet zo niet wat er in die mix zit, maar het aandeel tarwe, indien aanwezig, zal wel niet heel groot zijn. Dan denk ik toch wat Jan zegt: te fijn geschroot, al zou je bij zo'n voorgeschroot mengsel mogen verwachten dat het fatsoenlijk geschroot is...

ydroj001

Nu moet ik wel zeggen dat het mout naar mijn idee over het algemeen goed geschroot was, maar ik zag wel duidelijk op het plastic omhulsel van de verpakking een soort 'zand' achtige poederstructuur. In beide moutverpakkingen overigens (ik had er 2 bij dat pakket). Ik heb dat goed uitgeschud, wellicht dat dat poeder te fijn is geweest dan.

Nu moet ik zeggen dat veel aankoeken wel meevalt. Het was zichtbaar, maar met een schuursponsje prima te verwijderen en er was nog warmte element 'over'. Wellicht gewoon voldoende aangekoekt om de ketel uit te laten slaan?


Jan de Graaff

Het probleem van die aangekoekte plak is dat het steeds heter wordt. Normaal houdt het wort het verwarmingselement 'koel', op zo'n 100ºC. Zoals water dat ook doet, door te verdampen – door te koken dus. Als het wort dat niet doet, omdat het niet meer in contact staat met het element (of de bodem waar het element zit), dan wordt het element alsmaar heter en heter. Dat kan een teken zijn dat er geen vocht meer in de ketel zit (droogkoken) en doorgaan met verhitten kan dan makkelijk tot brand leiden. Vandaar de thermische beveiliging die uitslaat als de temperatuur van het element te hoog wordt. De aangekoekte laag verhinderd het wort om het element voldoende te koelen, die daardoor ook alsmaar heter en heter wordt waarna de thermische beveiliging de boel onderbreekt. In feite is het dus goed dat je ketel afslaat; de beveiliging werkt.

Alleen is het nu zaak om te proberen uit te vinden waarom de boel zo aankoekt op je bodem dat de beveiliging uitslaat. Anders wordt brouwen wel erg lastig.

Overigens wil je dat aankoeken helemaal niet, want het heeft ook nog eens een negatieve invloed op de smaak (en kleur) van je bier. Het is toch aangebrand.

Jan de Graaff

Ik bedenk mij net: De nieuwste Brewferm ketel (met glazen deksel, niet de zwart plastic deksel) heeft twee elementen: een van 700 watt en een van 1800 watt. (Van de oude weet ik dat niet).

Om op te warmen naar koken moet je voor een 5 liter batch die van 1800 watt gebruiken. Zet je, als de boel kookt, die van 1800 watt uit en die van 700 watt aan? 700 watt zou voldoende moeten zijn om 5 liter water aan de kook te houden, met het deksel erop en eventueel isolatie om de ketel heen.

Hoe dan ook, niet 5 liter wort met 2500 watt (beide elementen gecombineerd) aan de kook houden. Dat is zoveel hitte dat je kunt wachten op aanbranden.

ydroj001

Ik heb een iets oudere variant, die van 2000W. Maargoed ik denk dat het wellicht de combinatie is van poedervorming in de verpakking en 5L op 2000W. Wel fijn om te weten waardoor het kan komen en waar ik op moet letten!

Esterenbrouw

Laat jouw brouwzak niet teveel fijn stof door?
Dit slaat neer op het element tijdens het inmaischen en gaat aankoeken en aanbranden als je tijdens het maischen de temperatuur verhoogd. Bij het koken met hoog vermogen kan het element de temperatuur niet meer kwijt en de beveiliging stopt de stroomtoevoer.

Mogelijke oplossing: de inmaisch-temperatuur enkele graden hoger zetten.
Dan de ketel uitschakelen, zodat het element afkoelt.
Na enkele minuten de brouwzak erin doen, enkele minuten laten hangen, zodat het fijne stof opgelost is in het water en dan verder gaan met maischen.
Jammer dat je bij biab niet kunt roeren, dan zou het stof eerder opgelost zijn.
En hoe lager de inmaisch-temperatuur hoe langer het duurt voor het stof opgelost is.
Overigens bij zulke kleine hoeveelheden kun je best even de zak eruit halen en even roeren.





Wvo88

Ik heb hetzelfde probleem met deze ketel. Weet ook niet waar het aan ligt. Steeds na een kwartier stopt het en na 5 minuten gaat het door. Ik kookproces doe ik nu een kwartier langer en doe de bitterhop er pas bij na een kwartier koken.

Ik heb het idee dat het gewoon aan de ketel ligt. Ik heb na de eerste keer dat dit gebeurde nogmaals getest met 10 liter water laten koken en toen gebeurde hetzelfde namelijk.

Jan de Graaff

Citaat van: Wvo88 op 01-05-2023  19:41 uIk heb het idee dat het gewoon aan de ketel ligt. Ik heb na de eerste keer dat dit gebeurde nogmaals getest met 10 liter water laten koken en toen gebeurde hetzelfde namelijk.
Bij @ydroj001 was de aangekoekte laag een vaak voorkomende oorzaak van oververhitting van brouwketels, maar als het met water ook gebeurd dan ligt het inderdaad aan de ketel.

Ik begrijp toch jouw situatie niet helemaal als je zegt "Steeds na een kwartier stopt het en na 5 minuten gaat het door. ". Bedoel je daarmee dat als je begint met koken, de ketel na 15 minuten afslaat en 5 minuten later kun je het hele kookproces (60 minuten) afmaken (de eerste 15 minuten reken je niet mee, vandaar die 15 minuten extra)? Of bedoel je dat ie iedere 15 minuten voor 5 minuten afslaat? En dat je dus 3x moet herstarten om de 60 minuten te koken vol te maken (vandaar die 15 minuten extra)?

In het tweede geval lijkt het haast wel of er een mechanische timer ingebouwd zit. In het eerste geval zou ik het zo 1,2,3 niet weten..

Het is wel interessant als @ydroj001 ook eens test met alleen water koken. Als die ketel precies hetzelfde gedrag vertoont dan is het direct duidelijk of het inderdaad iets is wat in de ketel ingebouwd is.

Edwin brouwt

Ik heb zelf een arsegan 27 liter pan die volgens mij vergelijkbaar is.
Het probleem met deze pannen is dat ze werken met een bimetaal. Dat zorgt ervoor dat de verwarming uitgaat wanneer de temperatuur 'net' boven en bepaalde grens komt. Dat kan gebeuren door de minst denkbare aanslag op het verwarmingselement.

Maar het grote nadeel is dat het bimetaaltje de verwarming pas weer aanzet als de temperatuur onder de 95 graden is gezakt.
Dus eigenlijk niet bruikbaar om wort te koken...

Er zijn hier op het forum al diverse mensen die het bimetaal overbrugt hebben (even zoeken). Dat betekent dat bij koken de verwarming altijd aanstaat.
Maar dan moet je nog wel iets bedenken voor het maischen, want dan wil je dat de ketel bijvoorbeeld op 65 graden blijft.
Ik heb dat opgelost met een regelaar, een soort dimmer.

Jan de Graaff

Citaat van: Edwin brouwt op 02-05-2023  09:33 uHet probleem met deze pannen is dat ze werken met een bimetaal. Dat zorgt ervoor dat de verwarming uitgaat wanneer de temperatuur 'net' boven en bepaalde grens komt. Dat kan gebeuren door de minst denkbare aanslag op het verwarmingselement.

Maar het grote nadeel is dat het bimetaaltje de verwarming pas weer aanzet als de temperatuur onder de 95 graden is gezakt.
Dus eigenlijk niet bruikbaar om wort te koken...
Ahhhh, dát verklaart een hoop!

Hardop denkend:
Als je het bi-metaaltje overbrugt (omzeilt) en de thermostaat op de hoogst mogelijke stand zet, dan zou je, denk ik, de ketel met een Inkbird ITC-308 (of de WiFi versie) moeten kunnen regelen. Dat zou dan een veel nauwkeurigere temperatuurcontrole dan de ingebouwde thermostaat moeten geven, vooral bij het maischen. Of je bouwt er een elektronische controle unit in, zoals een STC-1000 of PID controller (Aliexpress – maar dan moet je wel weten wat je doet..).

De Inkbird oplossing is wellicht de goedkoopste en makkelijkste, maar dan moet je controleren of de ketel door aan-/uitzetten geregeld kan worden. Overigens kun je de Inkbird later weer hergebruiken bij de vergisting. Ik gebruik 'm voor de verwarmingsriem als ik op hogere temperaturen wil vergisten; velen gebruiken 'm ook voor het aansturen van hun tot vergistingskasten omgebouwde koelkasten. Het is dus geen slechte investering!

[edit] Kleine correctie: de goedkoopste oplossing is om het bi-metaaltje te vervangen door een thermische beveiliging. De 220V, 16A, 105ºC thermische schakelaar bijvoorbeeld. Die kost 45 cent ex. verzendkosten. Maar ook dan moet je weten wat je doet; het blijft elektriciteit en inherent (brand)gevaarlijk bij verkeerd gebruik.[/edit]

Edwin brouwt

Citaat van: Jan de Graaff op 02-05-2023  10:39 uAhhhh, dát verklaart een hoop!

Hardop denkend:
Als je het bi-metaaltje overbrugt (omzeilt) en de thermostaat op de hoogst mogelijke stand zet, dan zou je, denk ik, de ketel met een Inkbird ITC-308 (of de WiFi versie) moeten kunnen regelen. Dat zou dan een veel nauwkeurigere temperatuurcontrole dan de ingebouwde thermostaat moeten geven, vooral bij het maischen. Of je bouwt er een elektronische controle unit in, zoals een STC-1000 of PID controller (Aliexpress – maar dan moet je wel weten wat je doet..).

De Inkbird oplossing is wellicht de goedkoopste en makkelijkste, maar dan moet je controleren of de ketel door aan-/uitzetten geregeld kan worden. Overigens kun je de Inkbird later weer hergebruiken bij de vergisting. Ik gebruik 'm voor de verwarmingsriem als ik op hogere temperaturen wil vergisten; velen gebruiken 'm ook voor het aansturen van hun tot vergistingskasten omgebouwde koelkasten. Het is dus geen slechte investering!

[edit] Kleine correctie: de goedkoopste oplossing is om het bi-metaaltje te vervangen door een thermische beveiliging. De 220V, 16A, 105ºC thermische schakelaar bijvoorbeeld. Die kost 45 cent ex. verzendkosten. Maar ook dan moet je weten wat je doet; het blijft elektriciteit en inherent (brand)gevaarlijk bij verkeerd gebruik.[/edit]
Met die inkbird moet je oppasen denk ik: ze hebben een temperatuur range aan van -50 tot 99°C. En maximaal 2000W, dus op het randje...
(Het leek me een goed idee, want ik heb er zelf nog een liggen)
Wat zou er gebeuren op 100°C?

Jan de Graaff

Citaat van: Edwin brouwt op 02-05-2023  11:15 uMet die inkbird moet je oppasen denk ik: ze hebben een temperatuur range aan van -50 tot 99°C. En maximaal 2000W, dus op het randje...
Op 220V heeft de ITC-308 een maximale belasting van 2200W (10A * 220V).
De temperatuur range gaat van -50ºC tot ~120ºC.
Het zou dus prima moeten gaan...

Ik zou zeggen: proberen, Edwin! (En eventueel laten weten of het lukt ;) )

Heb ik uit de handleiding, pagina 4.

Screenshot 2023-05-02 at 11.25.40.png

Edwin brouwt

Citaat van: Jan de Graaff op 02-05-2023  11:27 uOp 220V heeft de ITC-308 een maximale belasting van 2200W (10A * 220V).
De temperatuur range gaat van -50ºC tot ~120ºC.
Het zou dus prima moeten gaan...

Ik zou zeggen: proberen, Edwin! (En eventueel laten weten of het lukt ;) )

Heb ik uit de handleiding, pagina 4.

Screenshot 2023-05-02 at 11.25.40.png
Vaag zeg, op allerlei verkoopsites staat -99°C, bijvoorbeeld niet
https://brouwland.com/en/temperature-controllers/10512-inkbird-itc-308-temperature-controller.html

Ik ga het zeker proberen!

Jan de Graaff

Citaat van: Edwin brouwt op 02-05-2023  11:40 uVaag zeg, op allerlei verkoopsites staat -99°C, bijvoorbeeld niet
https://Brouwland.com/en/temperature-controllers/10512-inkbird-itc-308-temperature-controller.html
Op diezelfde pagina wordt onder 'Downloads - Technische documenten' gelinkt naar de 'Gebruikshandleiding'; die precies hetzelfde is als die ik gegeven heb – en waar dus ook diezelfde 120ºC instaat als bovengrens..

Dus, ja, erg vaag waarom ze de onjuiste gegevens tonen.

thepsych

Er is dus sprake van een beveiliging die niet goed werkt. De omstandigheden zijn ook niet optimaal, te veel fijn stof dat tijdens het maischen al aankoekt. Dus werken aan de omstandigheden lijkt me zinvol, minder stof, misschien roeren, maar dat kan denk ik niet, meer volume gebruiken en roeren tijdens het koken. De zaak kortsluiten en een externe regeling toepassen lost nooit het probleem op dat het ter plekke van het verwarmingselement te warm wordt. En doordat er nu geen bimetaal meer werkt op de heetste plek, de Inkbird registreert die plek niet, wordt het daar nog warmer! en dat lijkt mij geen prettig idee! Ik zou toch kijken of je de manier van brouwen kunt aanpassen en als dat niet helpt overgaan tot een nieuw bimetaal of een andere clixon. Let wel op dat er niet te veel verschil ligt tussen uitschakeltemperatuur en de inschakeltemperatuur van dat ding, anders moet je misschien wachten tot het wort 80 graden is voor ie weer aan gaat.

Jan de Graaff

Citaat van: thepsych op 02-05-2023  17:18 uDe zaak kortsluiten en een externe regeling toepassen lost nooit het probleem op dat het ter plekke van het verwarmingselement te warm wordt. En doordat er nu geen bimetaal meer werkt op de heetste plek, de Inkbird registreert die plek niet, wordt het daar nog warmer! en dat lijkt mij geen prettig idee!
Dat klopt natuurlijk niet helemaal als het bi-metaal de boel er ook al uit laat klappen als je gewoon water kookt. Dat er door @ydroj001 gewerkt moet worden aan het reduceren van stof/aankoeken, dat is zo klaar als een klontje. Daarnaast kun je prima werken met een externe regeling als je de boel maar in de gaten houdt. Met een pan op een gasvuur doe je niet anders.

Dat gezegd hebbende: je hebt gelijk dat er iets aan de hand is en je gaat een bestaande beveiliging omzeilen. Dan moet je oplettend en voorzichtig blijven. Maar dat hoeft geen onoverkomelijke risico's met zich mee te brengen als je je koppie er maar bij blijft houden. Gelukkig moet je dat toch al, als je brouwt.

De optie van een (zwaardere) clixon installeren heb ik ook gegeven, inclusief link, maar dat vereist ook dat je weet wat je doet. De aansluitingen moeten voldoende zwaar en degelijk zijn om de stroom aan te kunnen, de plaatsing moet goed zijn zodat ie er niet te snel uitslaat, maar ook niet te langzaam. Etcetera. Het is wel de goedkoopste optie.

Jan de Graaff

Voor de volledigheid van dit draadje:
Ik kwam net op de Aliexpress site van KegLand –– Brew Ware Store is een schaduw webshop, van de Chinese producent die werkt in opdracht van KegLand –– een vervangende Clixon/thermische beveiliging voor hun BrewZilla 3.1.1 en Gen-4 ketels tegen. Zij gebruiken er eentje die pas bij 175ºC afslaat...

Met andere woorden: Je hebt waarschijnlijk wel wat ruimte voordat oververhitting van het verwarmingselement brandgevaar oplevert. Neemt niet weg: altijd blijven opletten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.