Brewzilla gen 4 - hoe lang maak je schoon? En

Gestart door BenG, 27-04-2023 22:39 u

Vorige topic - Volgende topic

Jan de Graaff

Citaat van: Stekel op 30-04-2023  19:02 ude leverancier en die vertelde mij dat de pomp thermisch beveiligd is zodat er geen kokende wort gepompt kan worden.
Ik heb kokende wort rondgepompt. De Gen4 pomp is geclassificeerd tot en met 120ºC. Er staat ook nergens in de handleiding dat de pomp thermisch beveiligd zou zijn.

Ik weet niet waar jouw leverancier dit op baseert?

Jacques

Citaat van: Jan de Graaff op 30-04-2023  13:15 uIk kan mij niet voorstellen kraanwater (mains water) in Australië significant meer druk heeft dan bij ons zodat je de tuintegels gewoon met een simpele Gardena spuitkop kunt schoonmaken. Zou wel handig zijn, hoewel een glas water pakken wel weer een leuke uitdaging wordt, dan.

Bij mijn vorige reactie had ik even weinig tijd. Als je op de bodem van je ketel met een tuinslang water in de pomp spuit is er geen siliconen slang die schade kan ondervinden. Na de pomp kan het water weg. Dat is wat anders als het water niet weg kan. Daar kan een siliconen slang niet goed tegen. Tijdens de laatste gezamenlijke brouwdag van De Roerstok was dat goed te zien. Onder druk van de waterleiding zette een slang zich gevaarlijk uit.

PXL_20230211_123533795.jpg
Op het moment van de foto was de grootste verdikking van de slang weer voorbij.

Stekel

Citaat van: Jan de Graaff op 30-04-2023  19:57 uIk heb kokende wort rondgepompt. De Gen4 pomp is geclassificeerd tot en met 120ºC. Er staat ook nergens in de handleiding dat de pomp thermisch beveiligd zou zijn.

Ik weet niet waar jouw leverancier dit op baseert?

Dat zei hij door de telefoon. Mocht het zich weer voordoen zal ik hem daar op wijzen. Hartelijk dank allen voor de respons.

Broewerke

Citaat van: Jacques op 30-04-2023  20:44 uBij mijn vorige reactie had ik even weinig tijd. Als je op de bodem van je ketel met een tuinslang water in de pomp spuit is er geen siliconen slang die schade kan ondervinden. Na de pomp kan het water weg. Dat is wat anders als het water niet weg kan. Daar kan een siliconen slang niet goed tegen. Tijdens de laatste gezamenlijke brouwdag van De Roerstok was dat goed te zien. Onder druk van de waterleiding zette een slang zich gevaarlijk uit.

PXL_20230211_123533795.jpg
Op het moment van de foto was de grootste verdikking van de slang weer voorbij.
Lijkt mij ook niet zinvol om bij de koeler een siliconenslang te gebruiken. Deze zijn verhoudingsgewijs slap.

Jan de Graaff

Citaat van: Jacques op 30-04-2023  20:44 uAls je op de bodem van je ketel met een tuinslang water in de pomp spuit is er geen siliconen slang die schade kan ondervinden.
Bij de BrewZilla Gen4 is dat wellicht anders dan bij de GF G40.
De onderzijde is tegenwoordig standaard opengewerkt, zodat je er makkelijk bij kan. Alleen de elektrische delen die je niet aan zou moeten kunnen raken zijn netjes weggewerkt. Op de foto hieronder van de onderzijde zie je duidelijk de silicone slangen (4 stuks) van de BZ Gen4 lopen. Die kunnen wel degelijk beschadigd of los raken door met een tuinslang op volle kracht direct op de kraan, recirculatiearm of pompinlaat te spuiten.

Met beleid kun je de tuinslang natuurlijk wel gebruiken. Gewoon vooral rustig aan doen.

brewzilla-gen4-35l-6__75707.png

De reden dat KegLand heeft gekozen voor silicone slangen en open onderkant is dat je zo zelf de boel eenvoudig kunt omleggen als je dat wil. Repareren (als je toch de tuinslang er vol op gezet hebt) is makkelijker en schoonmaken (vooral de pomp) ook.

Jacques

Vandaag noodgedwongen ook mijn G40 aan de onderkant bekeken na de beschermplaat verwijderd te hebben. Geen foto gemaakt, maar bij de G40 ziet het in principe niet veel anders uit...
De siliconen slangen zijn dik, net als bij de BrewZilla. Deze kunnen wel wat hebben. Ook omdat de aansluitingen een veel kleinere diameter hebben. Maar als de druk te hoog is (kraan vol open) dan is beschadiging inderdaad niet uitgesloten.
Toch heb ik vandaag weer in het gat op de bodem van mijn G40 met een waterleidingslang gepoten omdat de pomp verstopt zat. Het is immers een zeer effectieve manier van reinigen/ontstoppen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.