Weinig gist, extra gist

Gestart door Theo Mol, 27-04-2023 21:16 u

Vorige topic - Volgende topic

Theo Mol

Beste medebrouwers,

Voor de komende brouwdag, morgen of overmorgen, staat 15 liter tripel op het program (SG 1076). Niet heel bijzonder maar gewoon lekker.
Ik heb alle spullen in huis, alleen de gist is wat karig. Ik wil BE-256 gebruiken maar er is maar één pakje in mijn voorraad. Twee zou beter zijn. Alleen, de brouwwinkel is 35 km verderop en dat ene pakje laten bezorgen kan ook maar dat vind ik eigenlijk niks.
Wat nu, weinig gist enten ontwikkelt meer fruitige aroma's maar het is de vraag of de gist het dan redt. Ik heb nog andere gist en ik kan ook een pakje US-05 erbij doen zodat de vergisting vlot verloopt.

Wat is wijs om te doen? Alleen BE-256 gebruiken of aanvullen met US-05? En dan, heel pakje toevoegen, half pakje, bij de start van de vergisting of (een paar dagen) later?

LBakker

Ik heb laatst 10 liter quadrupel met sg 1086 vergist met een half zakje BE 256. Ik verwacht dat het met een heel zakje op 15L wel goed zal gaan.

Jacques

Je kunt een half zakje US-05 bij het koken van het wort toevoegen als gistvoeding. Verder doe je er goed aan het wort beluchten door te roeren met garde nadat je de Be-256 hebt toegevoegd. Laat het wort met de gist zo'n 4 uur staan en voeg dan de rest van de US-05 toe. Gaat goed komen!

Jaap W

Ik gebruik voor 36 liter altijd 2 zakjes a 11 gram BE 256 en binnen 24 uur staat het altijd te gisten als een gek. Dan zal 1 zakje BE 256 op 15 liter zeker genoeg zijn. :brouwen:  :proost:

Theo Mol

Dank voor de wijze raad, ik begrijp dat ik me niet heel veel zorgen hoef te hebben over de vergisting.
Vandaag kies ik voor de bomvrije oplossing van Jacques. Met een nieuwe ketel heb ik genoeg om aan te wennen dus ik speel lekker op zeker.

hansHalberstadt

Citaat van: Theo Mol op 29-04-2023  09:02 uVandaag kies ik voor de bomvrije oplossing van Jacques.
Het iets uitgebreidere verhaal ten behoeve van het begrip waarom:
Beluchten in combinatie met voldoende voeding zal zorgen dat de gist zich gaat vermenigvuldigen. In een starter gaat de gist zich wel met een factor 10 of meer vermenigvuldigen mits er voldoende voeding is. In wort doet de gist dat ook, ook als je korrelgist toevoegt, maar de gist loop uiteindelijk altijd tegen een begrenzing aan als er essentiele voedingsstoffen opraken. Door meer korrelgist toe te voegen kan de gist met de beschikbare voeging tot meer cellen groeien omdat de bestaande cellen vanuit de korrelgist geen voeding meer nodig hebben. Dus als je te weinig gist hebt kun je toch het gewenste aantal cellen krijgen door meer gistvoeding te gebruiken en te beluchten aan het begin van de gisting. Oude gist bevat die voeding ook dus kun je die meekoken om meer voeding te krijgen om weer nieuwe cellen te laten groeien.   

Theo Mol

Dank je Hans, nuttige uitleg.
Ik kook wel eens een zakje bakkersgist mee (van dokter O.) als de brouwgist aan de krappe kant is en het is mooi te weten wat het doet.

Het staat nu heel enthousiast te bluppen dus het starten van de vergisting is in ieder geval gelukt.

Jacques

Citaat van: Theo Mol op 30-04-2023  09:43 uHet staat nu heel enthousiast te bluppen dus het starten van de vergisting is in ieder geval gelukt.

Dank je voor de feedback. Ik heb er alle vertrouwen in dat het bier goed gaat uitgisten.

Theo Mol

De start was overrompelend, na een paar uur zag ik mijn waterslot bijna uitbarsten.
Het bubbelen was goed te horen, weer een nieuwe ervaring.

In het bestand zit een mp3, je moet het uitpakken om het geluid af te spelen.
waterslot.zip

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.