Gebruik pellets

Gestart door Kokkebil, 27-04-2023 10:35 u

Vorige topic - Volgende topic

Kokkebil

Gisteren voor het eerst gebrouwen met pellets i.p.v. bloemen, omdat Braumarkt geen bloemen op voorraad had.
Wat een enorme troep laat dat achter in de brouwketel!!!

Schanulleke

Ja, je kan het toch beter in een hopzak of hopspider doen, is mijn ervaring.

Kokkebil

Ik gebruik altijd die nylonzakjes van AH, werkt met bloemen perfect!
troep-1.jpg

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 27-04-2023  10:35 uGisteren voor het eerst gebrouwen met pellets i.p.v. bloemen, omdat Braumarkt geen bloemen op voorraad had.
Wat een enorme troep laat dat achter in de brouwketel!!!

Ik gebruik al een hele tijd alleen pellets. Die gaan los in de ketel. Bevalt mij prima in mijn Grainfather G40. Bij mijn oude Speidel Braumeister gebruikte ik altijd een hopzakje. Bloemen nemen meer ruimte in en zorgen voor meer verlies.

Jaap W

Ik gebruik bloemen en pellets door elkaar maar wel in hopzakjes, maar mijn voorkeur gaat echter uit naar bloemen.
 :proost:  :brouwen: 

Broewerke

Zowel pellets alsook bloemen los in de ketel. Hevel af naar gistvat en zet de ketel schuin. Misschien kwart litertje verlies.

Kapau

Ben ik dan de enige die bloemen juist verschrikkelijke troep vindt geven? Lang leve pellets!

Jacques

Citaat van: Kapau op 28-04-2023  12:15 uBen ik dan de enige die bloemen juist verschrikkelijke troep vindt geven? Lang leve pellets!

Ook ik ben een liefhebber van pellets, zoals ik hiervoor al liet merken. In combinatie met mijn huidige installatie werkt dat veel prettiger dan bloemen.

Chris71

Ik gebruik het liefst pellets in mijn Speidel Braumeister. Aan het einde van de kook even whirlpoolen, terugkoelen en alles afgedekt een uur laten uitzakken. Dan gaat het vrij helder het vat in. De ketel giet ik leeg en spuit eventuele hopresten af met de tuinslang. Dan is het al vrijwel schoon.

Jan de Graaff

Als je nieuw bent met het gebruiken van hoppellets, zijn er wel een aantal dingetjes die je even moet weten.

Ten eerste is het belangrijk om te weten dat pellets enorm in volume toenemen als ze nat worden. Dit is vooral van belang als je pellets niet los in de ketel wil gooien maar wil gebruiken in zakjes of dergelijken. Te kleine zakjes zorgen ervoor dat de pellets één grote, massieve bonk hopmaterie worden dat weinig meer doet voor aroma of bittering. Neem dus vooral ruime zakjes of verdeel de pellets over meerdere zakjes. Hetzelfde geldt voor hop-spiders, die moeten ook ruim genoeg zijn.
Hou hier vooral rekening mee bij het brouwen van IPAs, waar doorgaans meer hop voor nodig is dan bij andere biertypen. Een goed idee is om zo'n 5 tot 10 gram pellets te hydrateren voor je gaat brouwen om te zien wat het nou eigenlijk doet als je pellets gaat gebruiken.
Dit geldt overigens niet alleen tijdens het brouwproces, maar is zeker ook belangrijk te onthouden bij het koudhoppen. Daarbij wordt vaak nog meer hop dan bij het brouwen zelf gebruikt, dus daar is het helemaal zaak rekening te houden met de enorme expansie van de pellets. Als je daar 100 gram hop in een te klein zakje of spider stopt, wordt het een dure massieve bonk hop die niks of in ieder geval veel te weinig doet voor de smaak.

Ten tweede is de dosering ietsjes anders dan bij hopbloemen. Gebruik vooral brouwsoftware om uit te rekenen hoeveel gram pellets je nodig hebt en zorg ervoor dat je de software goed instelt op het gebruik van (en rekenen met) pellets. De meeste software gaat uit van de gebruikelijke T90 pellets (90% plantmateriaal, meeste steeltjes en harde delen verwijderd - bijna vergelijkbaar met 'gewone' hopbloemen). Als je T45 pellets op de kop hebt weten te tikken (komt niet veel voor in de thuisbrouwerij), dan hebben deze pellets nog maar 45% plantmateriaal. Als vuistregel kun je dan uitgaan van 50% van de benodigde T90 pellets, al zal dat bij grotere batch-volumes (hectoliters) anders uitpakken.

Ten derde: Paellets zijn inderdaad veel makkelijker in de opslag en het gebruik.

hansHalberstadt

ik gebruik beide. filteren via de pomp naar het gistingsvat doe ik met een hevelfilter met daaromheen hoesjes gemaakt van wasemkapfilter. (voorstel om wasemkapfilter te gebruiken kwam ooit van Jan van Schaik) Dat houdt alles netjes tegen.

Jacques

Citaat van: Jan de Graaff op 28-04-2023  21:19 uTen derde: Pallets zijn inderdaad veel makkelijker in de opslag en het gebruik.

Pallets worden gebruikt voor de opslag van bulkgoederen. Pellets zijn korrels...  smile

Jan de Graaff

Citaat van: Jacques op 28-04-2023  22:35 uPallets worden gebruikt voor de opslag van bulkgoederen. Pellets zijn korrels...  smile
Ach, zoals Shakespeare al schreef: "What's in a name?".
Gelukkig had ik 'm 13x wel goed...

hansHalberstadt

Citaat van: Jan de Graaff op 28-04-2023  21:19 uTen derde: Paellets zijn inderdaad veel makkelijker in de opslag en het gebruik.
Pallets, pellets en paellets
Gelukkig weet iedereen denk ik wel wat je bedoelt. Pallets kun je wel gebruiken bij het brouwen om op houtvuur mee te brouwen.     

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 28-04-2023  23:19 uPallets, pellets en paellets
Gelukkig weet iedereen denk ik wel wat je bedoelt. Pallets kun je wel gebruiken bij het brouwen om op houtvuur mee te brouwen.     

Ik kon het niet laten. Vooral om dat Jan schreef dat pallets handiger zijn in de opslag... Dat klopt natuurlijk helemaal!

Chinook

Citaat van: Kapau op 28-04-2023  12:15 uBen ik dan de enige die bloemen juist verschrikkelijke troep vindt geven? Lang leve pellets!

Nee hoor, pellets zijn fijn om met een whirlpool in het midden van de ketel te laten eindigen. Mocht er dan toch wat meekomen, dan verstopt je kraan of pomp tenminste niet meteen. Opslag is inderdaad ook veel handiger. Niet over nagedacht toen ik goedkoop een kilo bloemen had weten te bemachtigen...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.