Nut van whirlpool

Gestart door rbrt86, 27-04-2023 09:56 u

Vorige topic - Volgende topic

rbrt86

Hallo geachte mede brouwers, hier weer een beginners vraag.

Ik brouw nu zo'n 2 jaar in 3 pannen van 10 liter, dat gaat eigenlijk wel prima. Enige wat nog beter zou kunnen is het koelen en whirlpoolen.

De hete pannen gaan in een ligbad koud water, na een uurtje (of twee) is het wort koud. Helaas zitten mijn pannen vaak zo vol (7/8 liter p. pan) dat ik geen whirlpool uitvoer; de hele inhoud van de kookpan gaat het gistvat in. Indien ik trub kan achterlaten in de pan zal ik dat natuurlijk doen, maar meer dan de helft van de trub eindigt in het gistvat.

Ik heb op dit forum even zitten kijken hoe erg dat is, en vond o.a. deze opmerking
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=663338

Kan ik de whirlpool stap gerust achterwege laten?

Ik moet ook zeggen dat ik tot nu toe weinig negatieve effecten aan het bier heb kunnen ontdekken, maar ik heb natuurlijk ook geen vergelijkingsmateriaal.

Indien ik het gistvat 3 uur voor het bottelen alvast uit de klimaatkast haal, blijft het gist bezinksel en de trub eigenlijk heel netjes op de bodem. Ik bottel rechtstreeks vanuit het gistvat (met een spuitje suikerwater per fles)

Ik hoor graag jullie inzicht!

Jacques

Een whirlpool is niet noodzakelijk. Er zijn ook andere methoden om zoveel mogelijk trub kwijt te raken. Bijvoorbeeld door het wort een tijdje te laten staan. Grote zware deeltjes zakken door de zwaartekracht naar beneden. Je kan een gaasfilter gebruiken. Die mag niet te fijn zijn om verstoppingen te voorkomen. Een een beetje trub in je gistvat is geen probleem. Het is zelfs gewenst, maar het gaat echt om kleine hoeveelheden.

LBakker

Citaat van: rbrt86 op 27-04-2023  09:56 uIk brouw nu zo'n 2 jaar in 3 pannen van 10 liter, dat gaat eigenlijk wel prima.

Puur ter interesse omdat ik nu nog met 1 10 liter pan brouw, hoeveel brouw je zo elke sessie?

rbrt86

Ongeveer 22 liter in het gistvat. Elke pan heeft ca 7,5 liter na het koken

CeesM

Citaat van: rbrt86 op 27-04-2023  09:56 uIk brouw nu zo'n 2 jaar in 3 pannen van 10 liter, dat gaat eigenlijk wel prima. Enige wat nog beter zou kunnen is het koelen en whirlpoolen.
Kan je beter gelijk in een ketel (wel of niet automatisch) van 30 liter brouwen. Het scheelt je tijd en energie.

Jan de Graaff

@CeesM heeft een goed punt, maar als jij zegt dat het met 3 pannen 'eigenlijk wel prima' gaat, dan hoef je niet over te stappen.

Je kunt overwegen om een hopspider te gebruiken bij het overgieten in het vergistingsvat?
Die hang je dan in het vat en daarin giet je dan je afgekoelde wort. De spider filtert er zo de grotere delen uit. Als je heel rustig giet zullen de grotere, samengevlokte delen minder snel opbreken en door de spider gefilterd kunnen worden.

[Edit] Ik weet niet waar je woont, maar ik heb er eventueel eentje over die voor 10 euro weg mag. RVS, 15 cm diameter, 35 cm hoog, 300 micron. Het is de Large versie van deze op Aliexpress.[/edit]

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.