Stroopwafel smaak

Gestart door braaf, 24-04-2023 19:05 u

Vorige topic - Volgende topic

braaf

Beste brouwers,
Ik dronk pas geleden een quadrupel waar een stroopwafel en een lichte kaneel smaak aan zat.
Nou kan ik me wel voorstellen hoe je kaneel smaak kan toevoegen, maar ik vraag me af hoe ze er een stroopwafel smaak aan hebben gekregen.
Iemand een idee.

Jacques

De stroop van stroopwafels is gewoon te koop. Zoek maar eens met Google naar "stroop van stroopwafels kopen". Je vindt dan meerdere webshops. Ook bij kraampjes met stroopwafels op de markt kun je je slag slaan.

In de moutstorting kun je 5 tot 10% biscuitmout toevoegen samen met 5 tot 10% donkere caramout, zoals caramunich 120 EBC.

braaf

Citaat van: Jacques op 24-04-2023  21:06 uDe stroop van stroopwafels is gewoon te koop. Zoek maar eens met Google naar "stroop van stroopwafels kopen". Je vindt dan meerdere webshops. Ook bij kraampjes met stroopwafels op de markt kun je je slag slaan.

In de moutstorting kun je 5 tot 10% biscuitmout toevoegen samen met 5 tot 10% donkere caramout, zoals caramunich 120 EBC.

Aha, eigenlijk heel eenvoudig dus.
Ik kwam ook een receptje tegen om de stroop zelf te maken, vind ik altijd nog leuker dan kant en klaar kopen.

Op welk moment tijdens het proces zou ik dit het beste kunnen toevoegen?
Ik lees ook dat de stroop boter bevat, hoe valt dit uit voor het bier bij verkeerd of te veel gebruik?

seed7

Ipv boter, gebruik een gist die veel diacetyl maakt, zou zo niet weten welke (EDIT: Candida globosa, maar daar zit je niet op te wachten). Dat geeft de botersmaak. Ook zou ik denk ik en Engelse crystal mout gebruiken ipv een continentale cara.

ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 26-04-2023  08:46 uIpv boter, gebruik een gist die veel diacetyl maakt, zou zo niet weten welke (EDIT: Candida globosa, maar daar zit je niet op te wachten). Dat geeft de boter smaak. Ook zou ik denk ik en Engelse crystal mout gebruiken ipv een continentale cara.

ingo
is de 'boterbabbelaar' smaak hetzelfde stofje als in caramel zit?

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 26-04-2023  11:59 uis de 'boterbabbelaar' smaak hetzelfde stofje als in caramel zit?

Als je zachte caramel zoals 'Fudge' bedoelt, ja het komt er dicht bij.
Boterbabbelaars maak je met suiker, boter, water en azijn. Diacetyl zit in melkprodukten.

https://beerandbrewing.com/butter-beer/

ingo

Jacques

Citaat van: braaf op 26-04-2023  07:42 uIk lees ook dat de stroop boter bevat, hoe valt dit uit voor het bier bij verkeerd of te veel gebruik?

Een beetje vet kan geen kwaad voor de vergisting. Gist heeft namelijk vetzuren nodig voor de opbouw van celwanden. Ook in gerst zit een klein percentage vet. Een overmaat aan vet kan schadelijk zijn voor de schuimhoudbaarheid.

De boter geeft een boterachtige smaak. Dat kun je ook krijgen door een gist te gebruiken die meer diacetyl aanmaakt. Het lastige is dat diacetyl ook weer afgebroken wordt door de gist.

Zie ook https://byo.com/article/brewing-science-controlling-diacetyl/ en
https://wyeastlab.com/resource/home-enthusiast-lager-brewing/

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.