Korrelgist hydrateren of niet

Gestart door Niels98, 22-04-2023 16:13 u

Vorige topic - Volgende topic

Niels98

Beste brouw collega's,

Morgen heb ik een weissen brouw op de planning staan met de Lallemand Munich Classic gist (batchvolume 32L, begin SG 1.048).
Ik heb tot heden eigenlijk altijd vloeibare gist van Wyeast gebruikt, dit wordt de eerste keer met korrelgist.

Nu wil ik 3 zakjes korrelgist toevoegen (+- 1g/L). Kan ik die het beste los in de CKT over het wort strooien en dan het wort beluchten of is het beter om de gist eerst te hydrateren en dan toe te voegen en dan het wort te beluchten?

Als ik moet hydrateren, op de verpakking staat dat je 100 ml water nodig hebt, in mijn geval met 3 pakjes dus 300 ml water gebruiken om te hydrateren?

Alvast bedankt voor de reacties  :groots:

jooprules

Hydrateren is niet nodig. Ik zou ook maximaal twee zakjes gist toevoegen.

JanEric

En beluchten is niet nodig bij korrelgist.

jhazenberg

Ik strooi de korrelgist altijd meteen uit over mijn wort in de vergistingsemmer, ik belucht niet

Juindorper

En zorg voor voldoende kopruimte. Deze gist schuimt er flink op los.
1,5 zakje is meer dan genoeg.

Jacques

Citaat van: Niels98 op 22-04-2023  16:13 uBeste brouw collega's,

Morgen heb ik een weissen brouw op de planning staan met de Lallemand Munich Classic gist (batchvolume 32L, begin SG 1.048).
Ik heb tot heden eigenlijk altijd vloeibare gist van Wyeast gebruikt, dit wordt de eerste keer met korrelgist.

Nu wil ik 3 zakjes korrelgist toevoegen (+- 1g/L). Kan ik die het beste los in de CKT over het wort strooien en dan het wort beluchten of is het beter om de gist eerst te hydrateren en dan toe te voegen en dan het wort te beluchten?

Als ik moet hydrateren, op de verpakking staat dat je 100 ml water nodig hebt, in mijn geval met 3 pakjes dus 300 ml water gebruiken om te hydrateren?

Alvast bedankt voor de reacties  :groots:

Al een hele tijd geleden ontdekte ik door het doen van veel testjes met heel veel verschillende korrelgisten dat hydrateren niet nodig is. Het kan zelfs een averechts effect geven als je met te veel of te weinig water hydrateert of  koud water gebruikt. Ook het toevoegen van suiker aan het water is geen goed idee.

Fermentis adviseert al een paar jaar om de gist zo toe te voegen en recent geeft ook Lallemand ook dit advies. Maar ook bij andere leveranciers is het niet nodig.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.