Rochefort tripel

Gestart door wh_birra, 21-04-2023 08:59 u

Vorige topic - Volgende topic

wh_birra

Ben onlangs tegen de Rochefort tripel aangelopen. Deze heeft geen nr. Maar is we erg lekker. Nu probeer ik te achterhalen wat er ongeveer in zal zitten en daar een eigen recept voor te maken. Nog niets van een recept of kloon gevonden online.
De Rochefort Triple heeft een mooie zachte afdronk en is zelfs wat troebel. Is niet zo scherp als een Westmalle bijvoorbeeld. Naast een basis pils mout zal er zeker tarwe mout in zitten en nog een derde om het wat zachter te maken? Ook een aandeel candy suiker. Als smaakmaker staat er sinaasappelschil op en kruiden. Dat is ook nog een vraagteken welke kunnen dat zijn? Iemand een idee. Ik denk wel iets van kardemom of koriander (op basis van de geur). Dan nog de gist en de hoppen. Zie in recepten veel de Wyeast 1762 staan. Maar wellicht kan het ook met een andere gist?

Edwin brouwt

Ik geloof inderdaad dat de meeste Rochefort klonen met de #1762 gebrouwen worden. Ik heb zelf de Gozdawa Belgian Trappist Ale Yeast Rochefort (korrelgist) gebruikt voor een Rochefort 10 kloon en die is lekker geworden, Alhoewel ik nog geen vergelijking heb gedaan :-)
Ik heb de Tripel nog niet geproefd, maar ik zou verwachten dat er inderdaad korianderzaad en sinaasappelschil/curaçao schuil in zit. En dat het recept voor een groot deel lijkt op de Rochefort 10, maar zonder de donkere mouten en donkere kandijsuiker.

wh_birra

Daar had ik ook al over gedacht. Dan nog maar eens de Rochefort 10 bekijken dan :)

wh_birra

Omdat ik nog wat verder wilde kijken naar dit bier, gezocht naar een winkel waar ik het kon kopen. Bleek dat er een grootgrutter was die het had. Daar gelijk 10 flessen gehaald omdat het wat verder van huis was en het niet overal te koop is (gelukkig). Met veel verwachting een fles geopend. Maar dat was een grote tegenvaller. Echt vies, gistsmaak en moutig alsof je wort in je glas had. Kon natuurlijk pech zijn of toeval, dus nog maar een geprobeerd. Echter, hetzelfde verhaal. Weggegooid, wat een tegenvaller. Week later nog maar een opengemaakt. Nu ook zo ingeschonken dat ik zeker geen gist mee in het glas kreeg. Helaas nog steeds niet de fris, fruitige zachte smaak die ik bij de eerste keren van dit bier zo lekker vond.
Ook heb ik normaal niets tegen wat van het gistresidu in het glas, maar bij dit bier was dat echt net lekker. De gist overheerste alles, en daarna de mout, wort smaak. Geen spoor van frisse fruitige smaken te herkennen.
Hoe kan dit? Is het bier bij de brouwerij niet goed uitgegist, of op de fles nog niet genoeg gelagerd. Of is er iets anders mis met het bier. Ik zal ze nu, maar wat weken laten staan. Wie weet wordt het dan nog wat. Wilde eigenlijk de brouwer mailen, maar kon geen contactgegevens vinden met mailadres. Is dit herkenbaar? 

IMG_5400.jpgIMG_5401.jpg 

wh_birra

Nog iemand de zelfde ervaring met dit bier?

Spyro

Citaat van: wh_birra op 10-06-2023  10:09 uNog iemand de zelfde ervaring met dit bier?
Heel in het begin dat het op de markt kwam heb ik een paar flesjes gekregen van iemand die er me een plezier mee wou doen, de eerste lichting Rochefort tripel, wat een genoegen, doch het euforische gevoel was snel weg, ik vond dit bier echt ook niet lekker, net een soort "eerste proefbrouwsel" die ze direct op de markt gebracht hebben, dus van recept direct de markt op. Nu, er zullen mensen zijn die het wel lekker vinden, maar ik heb er achteraf terug een paar gekocht en nog steeds negatief. Ik vind dat er een soort "kruiding" in zit die er niet in past, maar goed, misschien kunnen we de gist opkweken en daar eens een eigen biertje mee experimenteren, wie weet...

hb-lot

Citaat van: wh_birra op 10-06-2023  10:09 uNog iemand de zelfde ervaring met dit bier?
Niet in de mate waarin jij het beschrijft, hij is best te drinken, maar een echt lekkere tripel vind ik het niet.

Je geeft wel aan dat je vervolgens nog een flesje geprobeerd hebt, maar als je ze in een keer gekocht heb, is die waarschijnlijk wel van dezelfde batch. Misschien de moeite waard om over een tijdje weer eens ergens (anders) een flesje te kopen en dat te vergelijken met een die je al hebt staan.

wh_birra

Citaat van: hb-lot op 10-06-2023  13:47 uNiet in de mate waarin jij het beschrijft, hij is best te drinken, maar een echt lekkere tripel vind ik het niet.

Je geeft wel aan dat je vervolgens nog een flesje geprobeerd hebt, maar als je ze in een keer gekocht heb, is die waarschijnlijk wel van dezelfde batch. Misschien de moeite waard om over een tijdje weer eens ergens (anders) een flesje te kopen en dat te vergelijken met een die je al hebt staan.

Ga ik zeker doen. Ik was de eerste keer dat ik deze dronk echt enthousiast. Nu ff niet dus :)

@Spyro Precies de juiste omschrijving het smaakt als een soort proefbrouwsel. Heb nog wel goede hoop dat het wat beter wordt. vond ook het beetje troebele, hazy van het bier ook mooi. Heb zoiets ook in mijn laatste brouwsel maar dat is wellicht per ongeluk of doordat het bier nog wat koud is uit de Keg.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.