Hoppig Witbier

Gestart door tdp, 20-04-2023 21:07 u

Vorige topic - Volgende topic

tdp

Ben van plan dit recept aanstaande woensdagavond te brouwen. Een witbierachtig bier, met een mooie dosis hop op het eind. Op- en aanmerkingen zijn altijd welkom!

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkSS036
Naam receptKoning Willem
Brouwdatum26-04-2023
BierstijlWitbier
Volume41,0 l
Begin SG1,044 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)12 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
35,00 lWater uit Rossum 2020 Q1 t/m Q4
3,50 mlFosforzuur
18,63 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
29 mg/l7 mg/l55 mg/l105 mg/l26 mg/l83 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,00 kgTarwemoutViking Malt5 EBC50,0 %
3,50 kgPilsmoutViking Malt3 EBC43,8 %
0,50 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC6,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.4,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gSimcoe (BL)pellets11,7%60 min.11,9 IBU
50,0 gIdaho7 BLpellets13,4%koudhop0,0 IBU
50,0 gSimcoe (BL)pellets11,7%koudhop0,0 IBU
50,0 gIdaho7 BLpellets13,4%whirlpool0,0 IBU
35,0 gSimcoe (BL)pellets11,7%whirlpool0,0 IBU
25,0 gMouterepellets15,6%whirlpool0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gAbbaye (Lallemand)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting22,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting22,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting22,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,010 SG
Temp. nagisting22,0 °C
Temp. lagering22,0 °C

Markie Mark

Misschien blijf ik teveel binnen de witbierhokjes denken maar ik zou als gist een WY3944 of WY3463 gebruiken of van de korrels M21 of Lallemand Wit. Ben zelf geen liefhebber van de WB06 (zelfs niet in witbier). Abbaye associeer ik meer met de zwaardere Belgische bieren.

Verder lijkt het me een frisse zomerse dorstlesser die niet gaat misstaan als het straks lekker warm weer wordt.

goom

Simcoe in een witbier?

tdp

Het is niet de bedoeling op een stijlvaste variant van een Witbier te brouwen, @goom. Het leek mij wel een mooie combi.

@Markie Mark:

Van de website van Lallemand zelf:
"Traditional styles brewed with this yeast include but are not limited to Belgian White, Belgian Blonde, Belgian Golden, Dubbel, Tripel, and Quad."

En vooral omdat ik deze op vooraad heb, en de Lallemand Köln voor dit bier te saai vind. Ik ben zelf niet van de spannende bieren, vond het best knap van mijzelf om eens buiten de lijnen te kleuren ;)

NC92

Ben erg benieuwd hoe de lallemand Abbaye zich leent voor een witbier. Voor de rest zou ik het 'American white'noemen en dan verbaast niemand zich meer over al die hops ;p

Chinook

Ik ben ook wel benieuwd naar Abbaye in een witbier. Toen ik laatst een sample proefde van een braggot met Abbaye vond ik het ook vaag wel iets hebben van witbier, dus heel gek vind ik het idee niet. Perfect in stijl is het misschien niet, maar ik denk toch zeker wel smaakvol.

Ik ben wel benieuwd naar je hopkeuze. Heb je ooit eerder deze hoppen gecombineerd met zulke expressieve gist?
Ik heb ooit een bier met Mosaic en Westmalle gist gebrouwen en dat was echt ondrinkbaar. Ben benieuwd of Simcoe (en je overige hop) en Abbaye wel samengaat. Ik vond vooral de bananenesters totaal niet samengaan met de citrus- en fruitaroma's van de hop. Ik heb het laatst ook nog geproefd in een commerciële white IPA en dat vond ik zelf ook echt niet lekker. Daar hielp het zure van de tarwe ook niet in mijn optiek. Misschien dat dit persoonlijk is hoor, maar als je deze combinatie nooit eerder hebt geprobeerd is het misschien een idee om eerst een kleine test te doen voordat je 41 liter brouwt. Ik moet wel zeggen dat ik twee keer zoveel hop had gebruikt in de WP uit mijn hoofd, geen dry hop.
Ik ben zeker heel erg benieuwd naar hoe een witbier uitpakt met deze gist.

tdp

Nee, wel in een (NE)IPA met de Verdant IPA gist, maar niet met deze. Misschien dat ik hem wat koeler vergist, om de banaan te drukken, dank dat je me daar op wees!

Andersom; ik heb de Abbaye al vaak gebruikt voor mijn blonde bieren. Meestal traditioneel gehopt, bijv. Fuggle en een Golings, of Hallertau Tradition met Spalter Select. Laatste keer met Bramling Cross, dat knalde er qua fruit echt uit, in combinatie met die gist. Nu is die hop niet zo heftig, maar ik denk wel dat het samen zou kunnen gaan. Een kleinere batch zou kunnen, maar ik durf het wel aan in deze. En wanneer ik mij bedenk, kan ik er altijd nog de Verdant IPA van Lallemand in doen, die ligt ook nog wel in de koelkast.

tdp

Dit bier nu al enkele weken van de tap en van fles genuttigd. Ik vind het echt een heerlijk bier geworden. Stijlvast witbier is het zeker niet, maar het samenspel tussen de hop en de gist vind ik erg geslaagd. Het is geen strijd maar meer een samenspel tussen die 2.

Afgelopen zaterdag waren er nog een paar vrienden op bezoek, die mijn bieren vaker drinken en ze gaven allen aan dat dit een van de betere bieren is. Sterker nog, de mensen die nog niet eerder een biertje van mij gedronken hadden snapten niet dat ik hier niet commercieel mee ging ;).

Chinook

Mooi dat het heeft gewerkt! Heb je nog kouder vergist? Niet teveel esters dus?

tdp

Nee, valt eigenlijk best mee!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.