Patersbier

Gestart door Fainceir, 19-04-2023 18:15 u

Vorige topic - Volgende topic

Fainceir

Elk brouwsel probeer ik iets nieuws te leren. De vorige keer heb ik eens dat 'cold crashen' uitgeprobeerd. Hoewel het bier mooi helder was moet ik zeggen dat een vergister vol bier een vrieskist intillen niet echt prettig is. En er uit al helemaal niet. Afijn, deze keer leek het me aardig om eens het opkweken van gist te proberen.

Een van mijn favoriete biertjes om zo eens te drinken na een dag werken is de Westmalle Extra. Een bier in die stijl lijkt me wel wat, maar ik heb denk ik een aantal hints nodig. Ik wil proberen het residu van een flesje op te kweken om deze voor een 20 liter batch te gebruiken. Is het verstandig om een aantal flesjes op te drinken? Wat zou een goede voeding zijn voor het gist? En niet al te onbelangrijk: hoe lang voor de brouwdag is het verstandig te beginnen met een proefsessie?  :D

Snelbier

Hier https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=30136.0 een uitgebreid draadje over opkweken van gist.
Belangrijk bij eerste stap is klein beginnen, dan slaat gist sneller aan. Bodempje appelsap, als je geen wort hebt.. Beetje steriel appelsap (zo uit vers pakje) is lekker makkelijk.
Gistvoeding bijv Wyeast-Nutrient.  Maar in eerste opkweek géén voeding gebruiken, kan gist juist afremmen.

Neem er de tijd voor! Vanuit een flesje bier kan het 3 dagen duren tot gist actief wordt.
Daarna nog 2-4x opschalen, een dag per stap.
Starter afgieten? Vereist weer een paar dagen koeling, want de gist moet eerst neerslaan.
Totaal dus 1 tot 2 weken voordat je starter bruikbaar is.
Starter eventueel in koeling zetten, blijft wel een week of 2 goed tot brouwdag.
Succes, Snelbier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.