Bierkit - houdbaarheid

Gestart door Oibo, 18-04-2023 19:21 u

Vorige topic - Volgende topic

Oibo

Hallo iedereen,

Leuk nog een forum zoals vroeger! Ik wilde nog eens samen met mijn vader bier brouwen en toen vonden we een bierkit (cilindervormig met witte plastic deksel die ook op de brouwstore staan ) maar omdat mijn pa helaas aan het dementeren is, was hij vergeten dat hij mij die kit als cadeau wilden geven. De datum op de brouwkit zegt dat deze, maar tot 2017 geldig is, en nu vroeg ik mij af of ik deze toch nog kon gebruiken na al die jaren of dat ik beter een nieuwe kan kopen en deze stiekem vervang. Als jullie zeggen dat de oude nog veilig te gebruiken is, zou dat top zijn.

Jan de Graaff

Citaat van: Oibo op 18-04-2023  19:21 uLeuk nog een forum zoals vroeger!
Ai, nou voel ik mij oud... ;)
Vroegâh, toen elfjes nog tientjes waren..

Citaat van: Oibo op 18-04-2023  19:21 uAls jullie zeggen dat de oude nog veilig te gebruiken is zou dat top zijn.
Het zou mij verbazen als het niet meer veilig te gebruiken zou zijn omdat de moutsiroop in een dicht blik zit. De smaak kan wel (flink) teruggelopen zijn, maar het zal nog wel veilig te gebruiken zijn. In theorie kan de werkzaamheid van de gist ook teruggelopen zijn, maar ook dat kan wel meevallen.

Je kunt dit blik ook zien als een goede oefening en die dan later nog eens doen met een nieuw blik. Dan is het niet erg als er iets fout gaat met deze batch bier en je 'm onverhoopt toch moet wegspoelen in het toilet.

Sowieso is het verstandig om, als je het blik opentrekt, geur en zicht te gebruiken om te beoordelen of het nog bruikbaar is. Schimmel en rot zie je direct. Moutsiroop heeft een wat weeïge geur, dus dat is normaal, maar als je iets zuurs ruikt of iets echt vies, dan niet gebruiken. De siroop is egaal van kleur en bevat geen stukjes, net als suikerstroop. Als dat bij jou anders is, dan niet gebruiken.

Je kunt later altijd nog besluiten dat het uiteindelijke bier niet lekker is geworden, maar geef het dan wel wat tijd. Bier moet vaak ook rijpen.

Belangrijker is misschien nog wel of je de juiste vergistingsspullen hebt, zoals een luchtdichte emmer, waterslot, schoonmaakmiddelen, etc. Beetje zoals in de startpakketten hier. Die heb je overigens bij veel aanbieders in verschillende prijs(klassen) en uitrustingen..

Jacques

Welkom op het forum Hobbybrouwen.nl

Citaat van: Oibo op 18-04-2023  19:21 uLeuk nog een forum zoals vroeger!
Een forum heeft zo zijn voordelen ten opzichte van bijvoorbeeld Facebook. Discussies zijn veel overzichtelijker en minder afhankelijk van degene die op een dag aanwezig zijn. Facebook is erg vluchtig. De zoekfunctie van een forum is beter. Dit forum heeft een lange geschiedenis waardoor er veel kennis te vinden is.

CeesM

Ik heb ooit een blik gebruikt dat 25 jaar over de datum was. Het rook en smaakte nog goed en vrij zoet. Het ging bij mij mis om dat de gist dat erbij zat ook even oud was. Dus duurde een paar dagen voor ik verse gist in kon gooien.
Maar je kan er een zakje verse gist in doen en heb je wel een grote kans dat het een lekker biertje wordt.

Gossi

Ik heb jarenlang de kost verdiend in de conserven.
Geloof me, de inhoud van blik is praktisch onbeperkt houdbaar, mits het blik onbeschadigd en niet in de felle zon heeft gestaan.
Zelfs de smaak gaat niet achteruit.

Oibo

Even een korte update, ik heb inderdaad het oude blik nog kunnen gebruiken en een halve theelepel suiker bij het gistmengsel gedaan om te kijken of deze nog wilde werken.
Toen er na 15 minuten nog geen reactie was, dacht ik dat ik dan wel wat nieuwe gist zou kopen. Na het opruimen 10 minuten later, net toen ik het wilde weg gieten, zag ik bubbels ontstaan.
Hij deed het dus nog gewoon, en ook nu na een dagje te hebben gestaan staat de emmer al goed bol van de druk  :beersmiley:

Bedankt voor de hulp!

Jacques

Citaat van: Oibo op 23-04-2023  13:24 uToen er na 15 minuten nog geen reactie was, dacht ik dat ik dan wel wat nieuwe gist zou kopen. Na het opruimen 10 minuten later, net toen ik het wilde weg gieten, zag ik bubbels ontstaan.

Geduld is een eigenschap die je moet ontwikkelen bij het brouwen van bier...  :beersmiley:

Eric v B

Citaat van: Oibo op 23-04-2023  13:24 uHij deed het dus nog gewoon, en ook nu na een dagje te hebben gestaan staat de emmer al goed bol van de druk  :beersmiley:

Zit er geen waterslot op?

Zambezi Special

Citaat van: Eric v B op 24-04-2023  12:32 uZit er geen waterslot op?
Ja, wou ik ook vragen!
Je moet de CO2 wel laten ontsnappen hoor anders vliegt zo de deksel door je huis!
Waterslotje, of een paar keer per dag eventjes de deksel een klein beetje openen. Hoeft maar sen kiertje te zijn.

En nu even vooruit denken naar bottelen en wat je daarvoornodig hebt :)

Jacques

Alleen tijdens de hoofdgisting mag de deksel van je vergistingsemmer losjes op de emmer liggen. Zodra je merkt dat er minder koolzuur wordt gevormd moet het vat goed afgesloten worden om oxidatie van je bier te voorkomen. Door oxidatie wordt je bier minder lekker.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.