Bier te bitter

Gestart door jooprules, 18-04-2023 14:59 u

Vorige topic - Volgende topic

jooprules

Hoi allemaal,

Ik heb recent een witte ipa gebrouwen, vandaag even geproefd en sg gemeten. Wat me opviel is dat het bier erg bitter is. Volgens berekeningen ongeveer 60 ibu bij 5,4%. Zou ik deze bitterheid nog omlaag kunnen krijgen? Ik heb Polaris-hop gebruikt als koudhop, zeer apart, om het mild uit te drukken. Ik heb zitten denken om 1 kilo gepureerde mango toe te voegen aan het bier, wat zou dit doen? Wordt de bitterheid lager en de fruitigheid hoger, of iets heel anders?
Voor de volledigheid het recept:
BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptjoopmeister wipa mochte gern ein eisbar sein
Brouwdatum27-02-2023
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume20,9 l
Begin SG1,053 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)53 IBU
Brouwzaalrendement72,0 %
Kooktijd45 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
33,55 lWater uit Zutphen
-6,40 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,00 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC60,0 %
2,00 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC40,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
65,0 °C20 min.75 min.4,6 l/kg
75,0 °C10 min.5 min.6,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
28,0 gMagnumbellen10,7%45 min.30,4 IBU
25,0 gCascadepellets9,0%15 min.13,6 IBU
25,0 gAhtanumpellets3,5%10 min.3,9 IBU
25,0 gCascadepellets9,0%5 min.5,5 IBU
75,0 gpolarispellets20,0%koudhop0,0 IBU
58,0 gAhtanumpellets3,5%koudhop0,0 IBU
25,0 gpolarispellets20,0%whirlpool0,0 IBU
25,0 gAhtanumpellets3,5%whirlpool0,0 IBU
10,0 gCascadepellets9,0%whirlpool0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
16,0 gSafAle German Ale (K-97)bovengist

Groeten,

Joop

brouwerwaldonk

Ik denk, uitgegist bier minder bitter maken kan enkel door te mengen met een ander brouwsel waar te weinig bitter in zit.

Zelf ooit gedaan met een even groot brouwsel met bitterheid 10 ebu
Dat is daarna een lekker drinkbaar bier geworden.

Jacques

Citaat van: jooprules op 18-04-2023  14:59 uIk heb recent een witte ipa gebrouwen, vandaag even geproefd en sg gemeten. Wat me opviel is dat het bier erg bitter is.

Geduld, geduld en geduld.
Tijdens de gisting en ook kort daarna smaakt je bier veel bitterder dan na verloop van tijd.

Chinook

Het kan zijn dat je als je van onderen tapt ook wat restjes hop aftapt. Cold crashen helpt met het laten uitzakken van alle deeltjes. Mocht je het toch te bitter vinden kan je lactose of maltodextrine proberen om het SG wat omhoog te krijgen en het relatief minder bitter te maken. Fruit vergist uit en de zoetheid blijft dan niet over, dus ik weet niet of dat gaat helpen. De smaak wel, maar fruit zonder de zoetheid kan heel apart smaken. Je zou het allebei kunnen proberen en er een milkshake IPA van kunnen maken. Prik verandert de smaak trouwens ook nog best wel, dus dat is ook nog iets om te onthouden. Je zou ook nog kunnen proberen met je water te spelen om het minder droog over te laten komen (100:50 Cl:SO4 bijvoorbeeld).

Wat is je ervaring met Polaris? Een hop met 20% AA spreekt mij wel aan, maar de beschrijving iets minder

jooprules

Er dreven inderdaad wel wat blaadjes in het proefmonster. Ik schrok ook een beetje van de smaak/geur van de Polaris hop. Echt een beetje muntachtig leek het wel en toch ook wel fruitig. Ik heb er eerder mee gebrouwen in een black ipa maar toen sprong die er niet zo uit. Denk dat ik het maar zo laat. Het deed me wel wat aan echt bittere bitter lemon denken of een mojito dus zal vast goed komen in de zomer 8)

BenG

Als je nog hop deeltjes in de proefmonster hebt dan proef je zeer waarschijnlijk astringency. Astringency wordt vaak verward met bitterheid (tenminste dat is mijn ervaring). Deze hopdeeltjes zakken nog uit. Astringency door hopdeeltjes (hop bite) zal uitzakken doordat de hop deeltjes bezinken. Bitterheid door te hoge hoeveelheid iso-alfazuren zal blijven. Mijn vermoeden is dat met wat geduld het bier beter zal worden.

Proef maar eens een hop pellet  :nut:

Fractus

Ik had pas ook een bier dat veel te bitter was tijdens de (na)gisting en het bottelen. Nadat het een paar weken op fles zat was alles een stuk beter in balans, het is helemaal niet meer zo bitter. Eigenlijk precies wat Jacques ook zegt. Gewoon even afwachten :)

Jacques

Citaat van: BenG op 19-04-2023  10:39 uBitterheid door te hoge hoeveelheid iso-alfazuren zal blijven.

Nee. Met de tijd neemt de bittere smaak door iso-alfazuren af.

Het onderstaande plaatje is door mij diverse keren op het forum geplaatst om de globale smaakontwikkeling in bier weer te geven. De afname van de bitterheid is hierin weergegeven als een rechte neergaande lijn. Mijn ervaring is echter dat de afname vooral in de eerste periode snel verloopt.

BenG

Correctie. Bitterheid door iso-alfazuren neemt veel minder snel af dan afname van astringency door hop-bite/hopdeeltjes in suspensie.

Cheers

Jacques

Citaat van: BenG op 20-04-2023  21:56 uCorrectie. Bitterheid door iso-alfazuren neemt veel minder snel af dan afname van astringency door hop-bite/hopdeeltjes in suspensie.

Dat klopt. Maar de afname van de bitterheid is een kenmerkend verschijnsel van veroudering van bier.

[edit] Ik zie dat bij het plaatsen van het plaatje iets mis gegaan. Vandaar dat ik hier alsnog plaatst.

Citaat van: Jacques op 09-02-2021  22:25 uWelkom in de wonderlijke wereld van smaakontwikkeling.
...
Verder is dit een heel bekend plaatje over smaakontwikkeling.

Het is een globaal plaatje. Bij bijvoorbeeld zure bieren met weinig bitterheid ziet het plaatje wat anders uit. Zo ook bij bieren met veel donkere mouten.

[/edit]

Fractus

Heb je nog geproefd Joop? Is de smaak nog veranderd?

jooprules

Ja, ik heb em afgelopen weekend gebotteld. In potentie een lekker zomerbiertje, maar heel erg apart met die Polaris-hop en dus nog steeds behoorlijk bitter. Het zal qua smaak nog wel evolueren. Over een paar weken als er prik op zit, zal ik het nog eens laten weten.

jooprules

Ik heb gisteren een paar flesjes open getrokken. Mooi op druk al na 1 week in de fles. Nog steeds behoorlijk bitter, maar dat mag ook bij een ipa.
Polaris hop geeft behoorlijk tropisch fruitige smaken/ geuren. Maar de proevers noemden ook een snoepjes achtige smaak. Ver weg proefde ik ook wat munt. Al met al met niet een ipa voor iedereen, maar ik vind hem lekker!

Jacques

Citaat van: jooprules op 30-04-2023  11:53 uPolaris hop geeft behoorlijk tropisch fruitige smaken/ geuren. Maar de proevers noemden ook een snoepjes achtige smaak. Ver weg proefde ik ook wat munt. Al met al met niet een ipa voor iedereen, maar ik vind hem lekker!

Een paar jaar geleden heb ik een paar keer gebrouwen met de Polaris hop. Eerlijk gezegd vond ik het ook geen succes. Ik heb een restantje weggedaan en nooit meer deze hop gekocht...

Chinook

Citaat van: BenG op 19-04-2023  10:39 uAls je nog hop deeltjes in de proefmonster hebt dan proef je zeer waarschijnlijk astringency. Astringency wordt vaak verward met bitterheid (tenminste dat is mijn ervaring). Deze hopdeeltjes zakken nog uit. Astringency door hopdeeltjes (hop bite) zal uitzakken doordat de hop deeltjes bezinken. Bitterheid door te hoge hoeveelheid iso-alfazuren zal blijven. Mijn vermoeden is dat met wat geduld het bier beter zal worden.

Proef maar eens een hop pellet  :nut:

Astringency/wrangheid wordt soms zelfs gemarket als bitterheid. Ik heb ooit nog een NEIPA teruggestuurd omdat "de lekkere bitter" eigenlijk gewoon hop burn was.

Citaat van: jooprules op 30-04-2023  11:53 uIk heb gisteren een paar flesjes open getrokken. Mooi op druk al na 1 week in de fles. Nog steeds behoorlijk bitter, maar dat mag ook bij een ipa.
Polaris hop geeft behoorlijk tropisch fruitige smaken/ geuren. Maar de proevers noemden ook een snoepjes achtige smaak. Ver weg proefde ik ook wat munt. Al met al met niet een ipa voor iedereen, maar ik vind hem lekker!
Klinkt eigenlijk niet verkeerd. Ik zou hem misschien ook wel als bitterhop willen uitproberen voor zware bieren, want het scheelt wel in de hoeveelheid hop.

jooprules

Citaat van: Chinook op 01-05-2023  12:16 uKlinkt eigenlijk niet verkeerd. Ik zou hem misschien ook wel als bitterhop willen uitproberen voor zware bieren, want het scheelt wel in de hoeveelheid hop.
Smaakte inderdaad ook helemaal niet verkeerd. Het is eens wat anders dan de Cascades, Simcoes, Amarillos en Citras. Ik heb Polaris recent ook als bitterhop gebruikt in een RIS. Resultaat kan ik nog niets over zeggen, maar met een alfa van 20% hoefde ik inderdaad niet veel hop te gebruiken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.