Pilsmout over de datum

Gestart door braaf, 17-04-2023 19:56 u

Vorige topic - Volgende topic

braaf

Beste brouwers.
Ik heb een nog bijna volle zak pilsmout staan, alleen deze is 1.5 jaar voorbij zijn datum.
Wel heeft de zak altijd donker en droog in de kast gestaan.
Ik heb net geproefd en ik proef niets geks, ook ruik ik er niks geks eraan.
Wat me wel opviel dat er niet veel smaak aan de mout zit, maar misschien is dit gewoon normaal, dat weet ik niet...

Wat denken jullie al je dit zo lees.
Zou ik het nog kunnen gebruiken.

Ik hoor graag jullie mening.

Jacques

Geen probleem, gewoon gebruiken. Op voorwaarde dat je mout droog opslaat, kun je die lang bewaren.

braaf

Citaat van: Jacques op 17-04-2023  21:15 uGeen probleem, gewoon gebruiken. Op voorwaarde dat je mout droog opslaat, kun je die lang bewaren.
Jacques, bedankt voor je reactie.
Ik heb de mout intussen verwerkt in een quadrupel, en ik heb geen bijzonderheden meegemaakt.

Nu wil ik binnenkort een wit bier brouwen en ik heb in de kast een bak met tarwemout staat ook over de datum heen. Op de bak staat houdbaar tot 08-21.
Zou jij dit nog durven te gebruiken , het is intussen 2 jaar later..

Jacques

Citaat van: braaf op 04-05-2023  16:21 uJacques, bedankt voor je reactie.
Ik heb de mout intussen verwerkt in een quadrupel, en ik heb geen bijzonderheden meegemaakt.

Nu wil ik binnenkort een wit bier brouwen en ik heb in de kast een bak met tarwemout staat ook over de datum heen. Op de bak staat houdbaar tot 08-21.
Zou ik dit nog kunnen gebruiken, het is intussen 2 jaar later..

Ja, op voorwaarde dat deze droog en niet te warm is bewaard.

Snelbier

Citaat van: Jacques op 04-05-2023  16:23 uJa, op voorwaarde dat deze droog en niet te warm is bewaard.
Helemaal mee eens.  Bij twijfel een proef doen in thermosfles. 2 uur werk en je weet alles..
Handje geschroot mout in 0,5L heet water, in de thermos uurtje laten staan (net als bij BIAB)
Filteren over keukenzeef, en proeven.. Wort moet ZOET zijn, met lekkere bijsmaken op achtergrond.
Als je nu al iets 'vreemds' proeft is het fout, simpel.
Proost, Snelbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.