Waterslot deed helemaal niks

Gestart door Stekel, 17-04-2023 18:38 u

Vorige topic - Volgende topic

Stekel

Hallo,
Gisteren aangemeld en nu al mun eerste vraag. Op 1e paasdag mun eerste brouwsel gedaan van een starterspakket. Alles gedaan volgens de beschrijving. Toen het spul in de gistemmer zat is er totaal geen reactie in het waterslot geweest. Temperatuur is constant 22,3 graden geweest en de emmer sluit goed af. Toen na 3 dagen nog wat gist erbij gedaan, wat ik van iemand had gekregen, maar ook toen geen reactie te zien. Afgelopen zaterdag sg gemeten, was van 1102 naar 1018 gegaan. Wat kan ik hier nu mee en wat zou er gebeurt zijn. Het pakket was nog tht mei 2023, dus ec?t vers was het niet meer.
Alvast bedankt voor de eventuele respons.
Grt, Bouke

Schanulleke

Van 1102 naar 1018? Ik denk dat menigeen jaloers op je is. Als het waterslot niets gedaan heeft, zit er toch ergens een lekkage. Misschien heb je nu een lekker biertje gebrouwen.

Jacques

Citaat van: Stekel op 17-04-2023  18:38 uHallo,
Gisteren aangemeld en nu al mun eerste vraag. Op 1e paasdag mun eerste brouwsel gedaan van een starterspakket. Alles gedaan volgens de beschrijving. Toen het spul in de gistemmer zat is er totaal geen reactie in het waterslot geweest. Temperatuur is constant 22,3 graden geweest en de emmer sluit goed af. Toen na 3 dagen nog wat gist erbij gedaan, wat ik van iemand had gekregen, maar ook toen geen reactie te zien. Afgelopen zaterdag sg gemeten, was van 1102 naar 1018 gegaan. Wat kan ik hier nu mee en wat zou er gebeurt zijn. Het pakket was nog tht mei 2023, dus ec?t vers was het niet meer.
Alvast bedankt voor de eventuele respons.
Grt, Bouke

Deze vraag is een klassieker. Het antwoord heeft Schanulleke al gegeven: je gistvat sluit niet goed af. Omdat tegenwoordig een goedkoop vergistingsemmer minder vaak gebruiken komt de vraag minder voor.

Zie ook https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:controle_gistvat

Stekel

Ok, hartelijk dank voor de vlotte respons. Dus als ik het goed begrijp is het eigenlijk gewoon goed gegaan en kan ik als het sg nu gelijk blijft gaan bottelen?
Grt, Bouke

Triplezzz

Als je SG meerdere dagen niet meer daalt kan je bottelen.

Jacques

Citaat van: Stekel op 17-04-2023  21:48 uOk, hartelijk dank voor de vlotte respons. Dus als ik het goed begrijp is het eigenlijk gewoon goed gegaan en kan ik als het sg nu gelijk blijft gaan bottelen?
Grt, Bouke

Wacht daar niet te lang mee. Doordat het gistvat niet goed afsluit krijg je veel last van oxidatie. Dat gaat echt heel erg snel. Het beste is het bier overhevelen in een mandfles/jerrycan met een goed sluitend waterslot.

Stekel

Ok, gaan we doen. Nogmaals hartelijk dank.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.