Grainfather tegenstroomkoeler

Gestart door John, 17-04-2023 10:59 u

Vorige topic - Volgende topic

John

Steeds als ik ga koelen vraag ik me af of de ingang van de koeler onder moet of boven (de stroomrichting van wort en water is uiteraard goed).

Broewerke

Citaat van: John op 17-04-2023  10:59 uSteeds als ik ga koelen vraag ik me af of de ingang van de koeler onder moet of boven (de stroomrichting van wort en water is uiteraard goed).
Zodra je zorgt dat het wort moet stijgen is de kans op luchtbellen kleiner en de doorstroming is langzamer. Zeker als je het op zwaartekracht doet. Dus onder wort invoeren

John

Ik pomp met grainfather wort door koeler dus niet op zwaartekracht. Ik kan de flow zelf regelen.

Broewerke

Citaat van: John op 17-04-2023  11:11 uIk pomp met grainfather wort door koeler dus niet op zwaartekracht. Ik kan de flow zelf regelen.
Dan begrijp ik je vraagstelling niet doch onder invoer ter voorkoming van luchtbellen lijkt mij altijd verstandig. Of t nu echt moet laat ik achterwege

Jacques

Citaat van: John op 17-04-2023  11:11 uIk pomp met grainfather wort door koeler dus niet op zwaartekracht. Ik kan de flow zelf regelen.

Gebruik je ook een Grainfather koeler? De kant waar de blauwe slang zit moet onder zitten.

John

@Jacques : dankjewel, ik ben al een tijdje klaar maar zo heb ik hem tot nu toe elke keer aangesloten.

Zjoske

Hoe laten jullie de Grainfather tegenstroomkoeler drogen en ik bedoel dan het wort-zijde.
Als ik hem horizontaal weg zet met de uitgaande slang omlaag blijft er dagen na doorblazen nog steeds druppels komen.

Jacques

Citaat van: Zjoske op 13-05-2023  13:42 uHoe laten jullie de Grainfather tegenstroomkoeler drogen en ik bedoel dan het wort-zijde.
Als ik hem horizontaal weg zet met de uitgaande slang omlaag blijft er dagen na doorblazen nog steeds druppels komen.

Ik droog de koeler niet. Na gebruik wordt deze gereinigd door eerst te spoelen met koud water, dan een alkalische reiniging, spoelen vervolgens een zure reiniging en tenslotte weer spoelen. Alle voedingsstoffen zijn dan weg.

Na het koken pomp ik eerst 5 minuten hete wort door de koeler. Het wort gaat terug de ketel in. Vervolgens koel ik naar 80°C en houd dan een hopstand van 15 minuten. De kans dat dan nog een infectie ontstaat in je bier door de koeler is nihil.

Zjoske

Citaat van: Jacques op 13-05-2023  17:39 uIk droog de koeler niet. Na gebruik wordt deze gereinigd door eerst te spoelen met koud water, dan een alkalische reiniging, spoelen vervolgens een zure reiniging en tenslotte weer spoelen. Alle voedingsstoffen zijn dan weg.

Na het koken pomp ik eerst 5 minuten hete wort door de koeler. Het wort gaat terug de ketel in. Vervolgens koel ik naar 80°C en houd dan een hopstand van 15 minuten. De kans dat dan nog een infectie ontstaat in je bier door de koeler is nihil.

De koeler spoelen en reinigen doe ik ook, reinigen met de Grainfather Cleaner.
Het gaat mij meer om het drogen van de koeler, de binnenspiraal zou van koper zijn wat volgens mij koperoxide tot gevolg zou kunnen hebben en dus met de volgende brouw in je bier zit. Waarschijnlijk zal dit wel zo minimaal zijn anders had hij wel in rvs uitgevoerd geweest.

thepsych

Citaat van: Jacques op 17-04-2023  16:29 uGebruik je ook een Grainfather koeler? De kant waar de blauwe slang zit moet onder zitten.
Als ik de blauwe slang onder doe dan zit de aanvoer boven en ik lees dat dat niet goed is voor luchtbellen. Eerlijk gezegd weinig last van luchtbellen in de koeler, soms hapert de pomp in het begin door luchtbellen maar even aan en uit en het loopt weer. Omdat ik de koeler op het aanrechtblad zet moet ik de aanvoer aan de onderzijde doen want anders bereik ik de grainfather aanvoer niet. Koelt prima met blauw boven. Ik meen me te herinneren dat de discussie al eerder is gevoerd, maar waarom die blauwe slang onder moet begrijp ik niet. Ik denk dat warm boven moet zitten, maar of dat zo relevant is bij stromend water vraag ik me af. Wie gaat het me uitleggen. Los van de uitleg kan ik het in de praktijk ook niet veranderen.

Jacques

Citaat van: thepsych op 14-05-2023  18:17 umaar waarom die blauwe slang onder moet begrijp ik niet. Ik denk dat warm boven moet zitten,

Als koud (blauw) onder zit, zit warm (rood) boven...  smile  Het hete wort gaat er onder in en het afgekoelde wort komt aan de bovenkant uit de koeler.

Het temperatuurverschil is zo het grootst wat zorgt voor een snellere koeling.

Citaat van: thepsych op 14-05-2023  18:17 uLos van de uitleg kan ik het in de praktijk ook niet veranderen.
Snap ik niet. De koeler is standaard voorzien van slangen. Het enige wat je hoeft te doen is de koeler omdraaien.

thepsych

Citaat van: Jacques op 14-05-2023  20:50 uAls koud (blauw) onder zit, zit warm (rood) boven...  smile  Het hete wort gaat er onder in en het afgekoelde wort komt aan de bovenkant uit de koeler.

Het temperatuurverschil is zo het grootst wat zorgt voor een snellere koeling.

Snap ik niet. De koeler is standaard voorzien van slangen. Het enige wat je hoeft te doen is de koeler omdraaien.

Bij mij gaat het hete wort er inderdaad aan de onderkant in. Dit is een korte slang die naar de grainfather gaat die op de grond staat (en de koeler op het aanrecht). Het gekoelde wort komt er boven inderdaad uit. Maar daar zit dan ook de blauwe, koud water aanvoer, slang. En dat is ook logisch bij een tegenstroomkoeler, nietwaar. Dus hoezo moet dan de blauwe slang onder zitten? Door het koude water aan het begin wordt de al eerder verlaagde temperatuur aan het einde van de doorloop  door het koude water nog verder gekoeld en dat is wat we willen. Of zitten we hier naast elkaar te praten?

Jan de Graaff

4 aansluitingen: twee onder, twee boven.
Boven: Heet wort in, heet water uit (rood)
Onder: Koud wort uit, koud water in (blauw)

Mag ook ondersteboven. Dus:
Onder: Heet wort in, heet water uit (rood)
Boven: Koud wort uit, koud water in (blauw)

Jacques

Citaat van: thepsych op 14-05-2023  22:25 uBij mij gaat het hete wort er inderdaad aan de onderkant in. Dit is een korte slang die naar de grainfather gaat die op de grond staat (en de koeler op het aanrecht). Het gekoelde wort komt er boven inderdaad uit. Maar daar zit dan ook de blauwe, koud water aanvoer, slang. En dat is ook logisch bij een tegenstroomkoeler, nietwaar. Dus hoezo moet dan de blauwe slang onder zitten? Door het koude water aan het begin wordt de al eerder verlaagde temperatuur aan het einde van de doorloop  door het koude water nog verder gekoeld en dat is wat we willen. Of zitten we hier naast elkaar te praten?

Over de aansluiting van de slangen hebben we geen misverstand. Blauw is bedoeld voor aanvoer van koud water en rood voor de afvoer van warm water. Door de koud water aanvoer onder te hebben is de afvoer van koude wort ook aan de onderkant. Dat is fijn voor het leeg laten stromen van de koeler. (Ik vergiste mij bij mijn eerdere bericht.)

hansHalberstadt

Als het wort van onder naar boven loopt is het makkelijker om van evt luchtbellen af te komen. Koelwater loopt dan van boven naar onder. In de koelleiding komt ook lucht vrij die in het koude water zat opgelost, maar die wordt door het sneller stromende koelwater misschien makkelijker meegenomen. Wat Jacques zegt over het leegstromen is wel handig lijkt mij. Als je daarna de koeler omkeert dan loopt de laatste wort ook mooi eruit naar je gistingsvat. Maar beide manieren lijken te werken.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 15-05-2023  08:14 uAls je daarna de koeler omkeert dan loopt de laatste wort ook mooi eruit naar je gistingsvat.

Omdraaien van de koeler is iets wat je niet snel doet omdat de slangen dan verstrikt kunnen raken...

Jan de Graaff

Over het specifieke geval van wort van onder naar boven laten stromen om luchtbellen te voorkomen:
Ik heb nog nooit last gehad van luchtbellen die de doorstroming zouden belemmeren, ik moet nog altijd de aanvoer van wort knijpen om een goede uitgangstemperatuur te hebben.
Waar ik eerder bang voor zou zijn is dat het 6W (EB30, BZ G3/G4, GF G30, de meeste ketels) MP-10RM pompje onvoldoende stuwing creëert om het wort door de 10 meter lange binnenbuis van de koeler te duwen. Andersom – heet wort van boven naar beneden – krijgt ondersteuning van de zwaartekracht en dat gaat bij mij prima.

De 25 W pomp van de GF G40 zal wel schelen.

Broewerke

Citaat van: Jan de Graaff op 15-05-2023  08:38 uOver het specifieke geval van wort van onder naar boven laten stromen om luchtbellen te voorkomen:
Ik heb nog nooit last gehad van luchtbellen die de doorstroming zouden belemmeren, ik moet nog altijd de aanvoer van wort knijpen om een goede uitgangstemperatuur te hebben.
Waar ik eerder bang voor zou zijn is dat het 6W (EB30, BZ G3/G4, GF G30, de meeste ketels) MP-10RM pompje onvoldoende stuwing creëert om het wort door de 10 meter lange binnenbuis van de koeler te duwen. Andersom – heet wort van boven naar beneden – krijgt ondersteuning van de zwaartekracht en dat gaat bij mij prima.

De 25 W pomp van de GF G40 zal wel schelen.
Ik mag toch aannemen dat je knijpt na de koeler bij de uitstroom? Normaal gesproken.
Dan kun je toch beter je koud water knijpen als je te koud wort krijgt, begrijp ik uit het knijpen.
Je koelt in ieder geval snel

Jacques

Citaat van: Jan de Graaff op 15-05-2023  08:38 uOver het specifieke geval van wort van onder naar boven laten stromen om luchtbellen te voorkomen:
Ik heb nog nooit last gehad van luchtbellen die de doorstroming zouden belemmeren,

Ik ook niet. Bij mij staat overigens de koeler nooit op de deksel van de ketel. Hij staat op een vat naast de ketel.
Net nog even gekeken hoeveel vloeistof in de koeler zit. Dat is 380 ml, zeg maar een royaal flesje bier.

Jan de Graaff

Citaat van: Broewerke op 15-05-2023  09:25 uIk mag toch aannemen dat je knijpt na de koeler bij de uitstroom? Normaal gesproken.
Nee, het is voor mij eenvoudiger om bij de uitloop van de pomp te knijpen, dus vóór de koeler. Daar zit al een kraan. Na de koeler zou ik 'm nog moeten maken. Maar, hierdoor loopt het wort ook al langzamer door de koeler. Ik krijg er dan, gemiddeld, wort uit van zo'n 16 à 17ºC. Het gaat erin op circa 80ºC – ik koel eerst alle wort in de ketel terug tot 80ºC vooraleer ik überhaupt aan de transfer naar het vergistingsvat ga beginnen. Om DMS te voorkomen en om eventueel ook nog een 15 minuten Whirlpool/hopstand te kunnen doen indien nodig.

Citaat van: Jacques op 15-05-2023  10:38 uBij mij staat overigens de koeler nooit op de deksel van de ketel. Hij staat op een vat naast de ketel.
Bij mij ook niet. Hij staat op een tafeltje naast de ketel. De ketel staat stevig op de grond; de nieuwe controller van de BrewZilla Gen4 kan gekanteld of zelfs in de hand genomen worden voor gemakkelijkere bediening. Van de grond kan de ketel niet afvallen (ik ben geen 'flat-earther' ;) )

henkie

Ik heb die van mij vast opgesteld boven mijn aanrecht. Kan alles er makkelijk uitlekken.

Deze meneer heeft ook een leuke oplossing:

thepsych

Citaat van: Jacques op 14-05-2023  23:20 uDoor de koud water aanvoer onder te hebben is de afvoer van koude wort ook aan de onderkant. Dat is fijn voor het leeg laten stromen van de koeler.

Misschien dat ik hier toch eens naar moet kijken want het leeg laten lopen van het wort uit de koeler is in mijn geval onhandig want ik moet hem optillen (gistingsvat is hoger dan aanrecht) en omdraaien. Misschien de aanzuigslang verlengen. Dit is toch wel een bruikbare tip!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.