Foutje… bedankt!

Gestart door Arjendv, 16-04-2023 15:31 u

Vorige topic - Volgende topic

Arjendv

Vanochtend maakte ik een domme fout bij het brouwen... en dat bleek positief uit te pakken:

Ik had schijnbaar nog niet voldoende koffie gedronken want het was pas bij het inmaischen dat het me opviel dat mijn beslag wat dun was en de ketel leek ook wel groter  :-\ . Jawel, ik was mijn graanmand vergeten (Grainfather). Even rustig nadenken gaf de oplossing: na het maischen dan maar overpompen in een ander vat, spoelen, rest overpompen, even goed laten uitlekken en steeds beetje bij beetje overpompen. Gelukkig had ik mijn valse bodem er wel in dus dat ging goed.

Nu mijn Grainfather schoonmaken en dat bleek al makkelijker dan mijn graanmand schoonmaken. Ik kon ook mijn valse bodem verwijderen die het aan de kook brengen nog wel eens wil belemmeren. Een beetje aanslag op de bodem ging ook heel makkelijk eraf en brand dus niet vast tijdens het koken.

Ook was het wort helderder en het rendement hoger!
Dat hogere rendement kan te maken hebben met een wat dunner beslag maar ik heb ook even wat rekenwerk gedaan:
De circulatie van het wort vind (grotendeels) plaats in de graanmand.
Het laagje wort tussen graanmand en ketel circuleert niet of nauwelijks en komt ook niet rechtstreeks in aanraking met het graan.
Dat laagje bleek bij nader inzien 25% van mijn wortvolume uit te maken. Dat vind ik wel substantieel.

De nadelen van deze methode is dat het iets langer duurt en dat je het programma moet onderbreken en weer opstarten.

Maar ik ga het volgende keer beslist weer zo doen.

oneman

Wat grappig, zo werk ik in mijn simpele Klarstein Füllhorn altijd... :weetniet: blijk ik het met mijn simpele systeem nog helemaal zo gek niet te doen. :brouwen: ;D

oneman

Wijbrouwers

Wij gebruikten als filter eerst een filterkorf waarbij de gedachte was dan is het makkelijker schoon te maken na het spoelen. Korf er uit en omkeren boven de container en pan spoelen en schoonmaken.
Echter vonden we ons rendement te laag. Bij gebruik van een bodem filter ging het rendement gigantisch omhoog.

Dus wij delen je ervaring, zo'n graanmand/-korf lijkt handig maar je teert gigantisch in op rendement.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.