Tijdsinterval iSpindel

Gestart door John, 16-04-2023 12:43 u

Vorige topic - Volgende topic

John

Waar kan ik de tijdsinterval voor iSpindel instellen (Brewspy)?

Broewerke

Citaat van: John op 16-04-2023  12:43 uWaar kan ik de tijdsinterval voor iSpindel instellen (Brewspy)?
Inloggen bij iSpindle zelf. Dus via WiFi
Resetknop en dan via je wifi verbinding
Na verbinding maken kun je instellen.
Meest veilige is elk halfuur. Tenminste mijn ervaring

John

Ok, ga ik zo proberen. gelukt

Nog een vraag: waar kan ik de (test)metingen wissen? Ik bedoel dan het hele rijtje onder het kopje "ruwe gegevens" wissen.

Broewerke

In het hoofdmenu waar ook je grafiek zichtbaar is zie je rechtsboven in het rood een sleutel. Open dit en je vind je oplossing

John

Das raar; net gebrouwen, Wort in gistketel gepompt en Ispindel erbij gedaan. Temperatuur wordt goed weergegeven maar Ispindel meet SG van 1017...

Broewerke

Citaat van: John op 17-04-2023  14:39 uDas raar; net gebrouwen, Wort in gistketel gepompt en Ispindel erbij gedaan. Temperatuur wordt goed weergegeven maar Ispindel meet SG van 1017...
Ja dat wordt opnieuw kalibreren.
Gewoon er in laten. Verschil noteren gemeten sg en 1017. Je ziet aan je grafiek wanneer ie op zijn eind is met gisten. Dan blijft ie bij mij nog een dag of 10 zwemmen en meet dan op de botteldag. Ik vergist gecontroleerd en kan, of wil,😉 tussendoor niks doen. Eindresultaat gaat de fles is. Indien acceptabel en das nog altijd het geval geweest.
Bij mij telt de praktijk en zeker niet wat men schrijft of berekend. Uiteraard maak ik er wel gretig gebruik van en keur het niet af maar mijn gist doet wat ie zelf wil en niet altijd wat men verwacht

Jan de Graaff

Citaat van: Broewerke op 17-04-2023  15:14 u
Citaat van: John op 17-04-2023  14:39 uDas raar; net gebrouwen, Wort in gistketel gepompt en Ispindel erbij gedaan. Temperatuur wordt goed weergegeven maar Ispindel meet SG van 1017...
Ja dat wordt opnieuw kalibreren.
Ruim voordat mijn iSpindel het gistvat in gaat ontsmet ik hem altijd in de emmer met Starsan die ik altijd voor handen heb staan. Ik zet hem dan aan en laat hem verbinden met mijn iSpindel WiFi Relay en check ik nog even of ie netjes de nul-waarde aangeeft (SG=1.000). Dan weet ik ook redelijk zeker dat ie nog goed gekalibreerd was voordat hij het gistvat in ging. Niet dat ik dan nog iets kan doen als ie de kalibratie kwijt is, maar dan weet ik dat tenminste.

Overigens wordt de iSpindel vanaf het moment dat ie de emmer ingaat, met niks anders meer dan ontsmette handschoenen aangeraakt. En ik controleer de iSpindel of er geen water in is gekomen door een defecte dop. Een lekke iSpindel kan namelijk ook de meting in je wort verstoren, doordat de hellingshoek door instromend wort of water beïnvloed wordt.
Een andere reden kan zijn dat je batch kleiner is dan je normaal brouwt en dat je iSpindel half op de bodem van je gistvat rust?

John

Geen idee wat het kan zijn. De Ispindel zwemt in mijn RVS CCT die weer in de gistkast staat. Ik heb redelijk wat brouwervaring; ik laat mijn CCT dicht de komende paar dagen en kijk of de blow-off het werk doet. Als die wat rustiger wordt zal ik een monster afnemen via het monsterkraantje en wat metingen verrichten. Ik maak me niet zo druk over de batch, wel zonde als Ispindel nu al kapot zou zijn...

Is kalibreren op 1.000 met gewoon leidingwater voldoende?

Triplezzz

John

Wát een werk!

Net account aangemaakt bij Ubidots om de hoek af te lezen maar kan niets vinden over Ispindel.

Broewerke

Citaat van: John op 18-04-2023  11:41 uWát een werk!

Net account aangemaakt bij Ubidots om de hoek af te lezen maar kan niets vinden over Ispindel.
Alles maar dan ook alles staat op internet. Alleen, je zult er soms wat meer moeite voor moeten doen 😉

Pieter1954

Citaat van: Triplezzz op 17-04-2023  22:14 uNee je moet het met suikerwater doen.
Zie hier: https://ispindel.nl/index.php/kalibreren/

Het staat toch helemaal duidelijk uitgelegd in de aangewezen websitepagina!

Jan de Graaff

Ik heb sterk het vermoeden dat de betreffende iSpindel niet goed, of misschien zelfs helemaal niet, gekalibreerd was voordat ie het gistvat inging? Dat zou wel een prima verklaring kunnen zijn waarom ie verkeerde waardes aangeeft. Een iSpindel kan niet zonder goede kalibratie werken.

Kalibreren is inderdaad een klusje, dat klopt. Maar, als je er even voor gaat zitten is het ook zo gebeurd. Kost je een uurtje en als je heel nauwkeurig bent twee. Het is minder vervelend dan flesjes schrobben, spoelen en desinfecteren, dus dat scheelt.

Punt is: een iSpindel is relatief goedkoop èn een geweldig apparaat, maar je moet er wel wat voor doen. Zie het gewoon als onderdeel van de hobby en dan valt de tijd die je erin moet steken alles mee. En het voelt dan niet als "Wát een werk!"...

John

De verkoper adverteerde ermee dat het apparaat gekalibreerd geleverd zou worden. Ik heb dat daarom niet getest. Ik ben er inmiddels achter dat dat dat kalibreren niet is gebeurd.

Blijkbaar werkt het apparaat wel zoals het hoort: ik kan erg nauwkeurig zien dat de dichtheid gestaag afneemt.

Jan de Graaff

Citaat van: John op 18-04-2023  22:33 uBlijkbaar werkt het apparaat wel zoals het hoort: ik kan erg nauwkeurig zien dat de dichtheid gestaag afneemt.
Dat veranderd niet, inderdaad. Je kunt het verloop nog steeds prima volgen en als de grafiek afvlakt, dan nader je het einde van je vergisting. Het getoond SG klopt alleen niet. Sowieso is dat een benadering en zul je altijd moeten nameten wat de werkelijke waarde is eind-vergisting. Zelfs een niet-gekalibreerde iSpindel is nog wel bruikbaar om de vergistingsvoortgang te volgen.

Hieronder zie je hoe de grafiek van een Saison die bij mij nu in het vat zit eruit ziet. Bijna klaar, maar omdat ie met Belle Saison vergist laat ik 'm nog een week uitbubbelen. SG zou nu onder de 1 zitten, maar dat zal wel niet; dat moet ik corrigeren als ie helemaal klaar is.

Screenshot 2023-04-19 at 09.49.10.png

John

Mijn grafiek ziet er wel veel minder genuanceerd uit... (Brewspy);

Screenshot_20230419_114817_BrewSpy.jpg

Jan de Graaff

Citaat van: John op 19-04-2023  11:51 uMijn grafiek ziet er wel veel minder genuanceerd uit... (Brewspy);
Bij mij plot ie iedere 15 minuten en bij jou ieder uur? Daar wordt de grafiek veel grover van. Daarnaast geeft die van mij het verloop over 10 en bij jou over circa 3 dagen. Over 7 dagen ziet het er bij jou ook genuanceerder uit dan nu.

Je accu gaat wel heel snel naar beneden, als ik het zo zie. Zeker als de iSpindel inderdaad ieder uur een meting doorgeeft. Hoe staat die geconfigureerd?

Bij mij is het na 10 dagen bijna een rechte lijn (is gedaald van 98% naar 91%, nog steeds, afgerond, 4,1 Volt). Nou heb ik ook een WiFi Relay, dus de iSpindel zelf hoeft bijzonder weinig moeite te doen om een verbinding te maken en kan snel weer in deep-sleep. Dat is seconden-werk en zorgt voor gering batterijverbruik; zelfs met iedere 15 minuten een meting doorgeven.

John

Vwb de batterij: ik heb een mesh systeem waarvan 1 station op een meter of 8 van mijn gistkast met rvc cct staat. Interval staat op 30 min.

Jan de Graaff

Citaat van: John op 19-04-2023  16:16 uInterval staat op 30 min.
Dan is er misschien iets niet goed in de instellingen van Ubidots (gebruik ik niet, dus kan ik niet zeggen). Het interval tussen twee verticale lijnen is 12 uur en ik zie daar echt niet 24 metingen in terug... daar is de grafiek veel te grof voor. Je zou dan een veel glooiendere lijn verwachten.
Misschien dat de grafiek de data met een ander interval intekent dan dat de iSpindel rapporteert?
Tussen de eerste en tweede meting zit, op het oog, al 18 uur.

henkie

Citaat van: Jan de Graaff op 19-04-2023  15:31 uNou heb ik ook een WiFi Relay, dus de iSpindel zelf hoeft bijzonder weinig moeite te doen om een verbinding te maken en kan snel weer in deep-sleep. Dat is seconden-werk en zorgt voor gering batterijverbruik; zelfs met iedere 15 minuten een meting doorgeven.

Dat ding zendt toch alleen maar? Of het signaal ergens opgepikt wordt of niet maakt dat uit voor de batterijduur?

John

Citaat van: Jan de Graaff op 19-04-2023  16:51 uTussen de eerste en tweede meting zit, op het oog, al 18 uur.

Kan kloppen, ik kreeg de eerste metingen die het apparaat deed bij de test niet uit de gemeten waarden. Ik heb de Ispindel afgelopen maandag rond 14.00 uur in het wort gedaan.

Broewerke

Citaat van: henkie op 19-04-2023  17:36 uDat ding zendt toch alleen maar? Of het signaal ergens opgepikt wordt of niet maakt dat uit voor de batterijduur?
Als het signaal niet opgepikt wordt blijft ie steeds een aantal keer proberen.

Jan de Graaff

Citaat van: Broewerke op 19-04-2023  19:56 u
Citaat van: henkie op 19-04-2023  17:36 uDat ding zendt toch alleen maar? Of het signaal ergens opgepikt wordt of niet maakt dat uit voor de batterijduur?
Als het signaal niet opgepikt wordt blijft ie steeds een aantal keer proberen.
Klopt. Het is een notoire 'battery-drain', slechte WiFi-connectiviteit.
Je iSpindel zendt niet alleen, maar legt eerst een WiFi-verbinding met het netwerk waarmee het geconfigureerd is. Als dat niet lukt, probeert ie het steeds opnieuw tot het wel lukt. Als de verbinding slecht is, zal ie proberen een nieuwe verbinding te maken in de hoop dat de kwaliteit van de verbinding verbeterd. Pas als er een verbinding is, gaat ie data zenden. Er zit wel een time-out op het verbinding leggen, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat ie het te snel opgeeft.

Al met al kan een slechte verbinding de batterij aardig leegtrekken. Als er geen WiFi netwerk is ook. Vandaar dat @Edsalute in zijn kelder zonder wifi beter geen iSpindel kan gebruiken, tenzij hij iets heeft waarmee de iSpindel verbinding kan maken. Niet alleen heb je zonder verbinding helemaal niks aan een iSpindel, maar als je 'm zo gebruikt dat je een (paar) keer per dag gaat kijken en de iSpindel verbinding laat maken met, bijvoorbeeld, je telefoon als hotspot, je dan nog aanloopt tegen het probleem dat je iSpindel-batterij hartstikke hard leegloopt.

Vandaar ook dat een iSpindel WiFi Relay, iSpindHub of WiFi-repeater dichtbij jouw iSpindel een heel veel grotere batterijduur kunnen geven door de iSpindel een makkelijk te bereiken sterke & stabiele WiFi verbinding te geven.

henkie

Aha, heldere uitleg, bedankt.

John

Ik ben al even aan het kl**ien met Ubidots: ik krijg mijn Ispindel niet gevonden voor de kalibratie.

Volgens een handleiding zou de Ispindel automatisch moeten worden toegevoegd maar dat zie ik niet gebeuren:

Ubidots 2.jpg

Als ik handmatig ga zoeken bij Ubodots naar de software voor Ispindel kan ik die niet vinden.

Ubidots 1.jpg

Ik doe iets fout maar kom er niet achter wat...

Heel frustrerend.

Kan iemand me helpen a.u.b.?

Groet John
Nuenen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.