Easybrew 30 problemen 1e brouw

Gestart door Steehouwer, 14-04-2023 16:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Steehouwer

Ik heb twee weken geleden mijn eerste brouwsel (Tripel) gemaakt met de easybrew 30. Bij een aantal stappen had ik wat problemen. Wellicht hebben jullie tips/trics om deze op te lossen. Of wellicht doe ik iets niet goed, laat me dat dan ajb weten. Hiervoor heb ik een vijftien brouwsels gemaakt met pan etc., dus het proces is mij niet nieuw.

1. Het begon al met het aanzetten van de pomp om het wort rond te pompen. Het liep simpelweg niet vlot genoeg door de bovende zeef van het systeem (zeef onder, schroot met water en zeef boven). Enkele malen heb ik de pomp uit moeten zetten om het wortpeil weer te laten zakken. Er ging te veel wort door het overlooppijpje. Ik had niet de indruk dat ik te fijn geschroot heb.

2. Welke wattages stellen jullie in om naar de volgende maischtemperatuur te gaan? Het zijn stapjes van 100 W tot een max van 2500 W. Wat is hier slim in?

3. Bij het koken had ik in het bijzonder moeite met het instellen en heb ik meerdere malen opnieuw moeten instellen op een lagere wattage. Dit vooral om het overkoken, ook na de hoptoevoegingen, te voorkomen. Aan het begin van de kooktijd gaf het systeem zelfs aan dat het kookte, terwijl dit niet het geval was.

4. Bij het toevoegen van de koelspiraal zakte de temperatuur uiteraard. Het heeft me veel moeite gekost het wort weer aan de kook te krijgen. Al was het zelfs niet een stevige kook. Het systeem gaf nu meerdere malen aan dat het kookte, de tijd ging dan natuurlijk weer lopen, terwijl dit niet het geval was.

5. het wort was redelijk helder met mooie vlokken aan het begin van de koeling. Dit veranderde echter toen de pomp aanging voor de whirlpoolarm. Gevolg; troebel bier, zelfs na de hoofdgisting. Whirlpoolarm niet gebruiken? Maar die zit er toch niet voor jan doedel bij?

Meting van soortelijk gewicht bevestigde mijn twijfels; te laag voor de hoofdgisting en te weinig suikers vergist na de hoofdgisting. Ik twijfel dus zelfs, gezien het aangeven van het systeem dat het kookte wat niet het geval was, of de aangegeven maischtemperaturen wel juist waren.

Mocht iemand iets kunnen zeggen, over welk punt dan ook; ik hoor graag! Dank en en fijn weekend gewenst, Martin

Theo Mol

Een verandering van de manier van werken, zoals een nieuw apparaat, komt vaak met verrassingen. Ik heb ook nog niet zo lang een nieuwe brouwketel en ik heb het ook gemerkt. Als je brouwsoftware gebruikt zie je daar mogelijk ook verschillen.

Het is niet ongewoon dat het wort in het begin niet vlot door het beslag loopt. Met de Brewmonk (vergelijkbaar apparaat) heb ik steeds het eerste kwartier regelmatig geroerd/omgeschept. Daarmee gaat het verstijfselen vlotter en loopt het wort beter door.
Na die fase kun je de bovenste zeef er op leggen. Je kunt dan het volume van de pomp aanpassen door het kraantje een beetje dicht te zetten. Let ook op de verhouding tussen water en graan, met 3 liter per kilo had ik meestal een goede doorstroming.

Bij het maischen heb je niet het volledige vermogen nodig. Het is een kwestie van experimenteren, ik vond 1800 W genoeg. Het opwarmen gaat natuurlijk langzamer als je niet op vol vermogen zit. De maischstappen beginnen pas af te tellen als de ketel op temperatuur is dus het opwarmen komt bij je brouwtijd. Ik heb wel eens gedacht aan het invoegen van een opwarm-maischstap om die tijd te verkorten maar dat vond ik toch te ingewikkeld worden.
Van overkoken had ik geen last meer toen ik het deksel eraf liet tijdens de kook. Ik stelde de kookstap vooraf in op 2500 W en tijdens de kook meestal op 2000 of 1800 W. Het is lastig dat je dat niet kunt programmeren maar het is niet anders.
De hop ging niet los in het wort maar in zakjes. Dat scheelt in de trub en ook in de eerste reactie van het kokende spul.
De koude koelspiraal gaf nooit veel last. Ik deed hem er droog in, niet gevuld met water dus, want het gaat er alleen om dat de buitenkant steriel wordt.

Na een paar keer weet je wat je kunt verwachten en gaat het werken met het nieuwe apparaat makkelijker. Veel brouwen dus, met veel plezier.

Snelbier

Zie ook opmerkingen van Theo Mol.  Mijn 2 centen:
1. Overloop zit er niet voor niets. Als er veel door de overloop gaat is het moutbed te dicht, gebeurt vaak bij aanvang maischen.  Paar keer roeren kan het verhelpen.
Na een tijdje maischen verdunt het wort en loopt steeds beter door.
Knijpen van de pomp geeft minder wort door de mout, dus kost ook  rendement  :weetniet:
Ik laat het voor het gemak dan liever overlopen, met risico op meer zuurstof-inslag.
2+3. Vermogen instellen op volume brouwsels.  30L maischen op 2100W, koken max 2300W.
Klein brouwsel (15L)  maischen op 1800W, koken max 2000W.
Verhogen van temperatuur bij maischen gaat nu ruim 1'C/min, zou normaal zijn.
Bij koken raak ik ruim 10% volume/uur kwijt, zou ook 'normaal' zijn.
Op max vermogen (2500W) verkook je bijna 4L/uur, veel te veel voor kleine brouwsels.
Bij groter volume kan 2500W overkoken, te heftig.  Dan minder vermogen doen en iets langer koken.
4. Koelspiraal, hopspider etc mogen NIET de temperatuursensor in de ketel raken, dan gebeuren er rare dingen met temperatuur.
Ook op lager vermogen hoort de kook licht rollend te blijven, met kleine golfbeweginen in temperatuur (aan/uit).
5. Wort rondpompen lijkt de vlokken weer op te lossen.  Ik ben er nog niet uit wat het beste werkt..
Geeft wél een stuk snellere koeling.
Proost, Snelbier

Kapau

1. Op het begin is het handig de pomp middels de draaikraan aan het pijpje even te "knijpen". De eerste 20 minuten van het maischen roer ik tweemaal het graan in de korf even door, hierna merk ik dat het water veel beter doorloopt.

2. Ik maisch meestal tussen de 900 en 1300w

3. Klinkt alsof je ketel te vol zat? Als hij op of onder de MAX streep zit zou hij niet moeten overkoken. Kijk even of er ook niet aangekoekt gruis op het verwarmingselement zat of op de sensor.

4. Had je em wel op 2500w staan? Voer anders een temperatuurcorrectie / kalibratie uit (zie de handleiding).

5. Whirlpool gedurende ~20 minuten en verstoor het sediment daarna niet meer.

CiteerMeting van soortelijk gewicht bevestigde mijn twijfels; te laag voor de hoofdgisting en te weinig suikers vergist na de hoofdgisting. Ik twijfel dus zelfs, gezien het aangeven van het systeem dat het kookte wat niet het geval was, of de aangegeven maischtemperaturen wel juist waren.

Had je tussentijds ook metingen gedaan en bijgehouden of de afkook te laag was?

Chinook

Er staan al veel goede tips en opmerkingen, maar ik heb zelf ook al het één en ander ondervonden met deze ketel.

1. Pomp pas aanzetten na vijftien of twintig minuten. Eerst gewoon een goed filterbed creëren, dan rustig pompen. Ik zet hem ook vrijwel nooit helemaal open, gaat veel te snel. Na het eerste kwartier alleen de bovenkant rustig, maar wel goed, roeren ieder kwartier. Ik gebruik de bovenste plaat bijna niet meer en heb de pomp verlengd met een stukje siliconen slang en dat hangt dan in het wort dat op het graanbed ligt.

2. Ik verwarm voor op 2500W, maar maisch vervolgens op 1000-1300 afhankelijk van het volume.

3. Overkoken heb ik nog nooit gehad. Wat voor volume had je voor het koken? En het helpt ook om de laag met schuim in je wort te roeren (of eraf te scheppen, dat is een hele andere discussie). Ik gebruik zelf ook niet de deksel tijdens het koken zodat de stoom beter weg kan. Ik kook meestal op 1800W voor 20 liter. Heel soms op 2500W, maar dan wil er nog wel eens wat aanbranden of -koeken.

4. Was je spiraal leeg? Dat is mij ook nog niet overkomen.

5. Wanneer begon je met whirlpoolen? Ik zet hem meestal direct aan na het koken en begin met koelen als ik zie dat het wort goed ronddraait.

Klopten je volumes wel? Ik heb zelf gemerkt dat goed roeren heel belangrijk is voor een degelijk rendement. Ook is spoelen nogal een ding want het is lastig om het goed langzaam te doen. Batch sparging wil ook nog wel helpen, maar dan heb je wel een heel groot volume. Hybride spoelen kan eventueel ook nog.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.