Te weinig aromahop toegevoegd

Gestart door LAM, 14-04-2023 14:22 u

Vorige topic - Volgende topic

LAM

Goedemiddag!
Ik kom er net achter dat ik te weinig aromahop heb toegevoegd aan mijn blondbiertje. Dit komt omdat het alfazuurgehalte een stuk lager was dan die ik in het recept had staan. Zou dit denken jullie een probleem zijn? Ik heb per 30 liter 14,8 gram (a=2.6) in plaats van 14,8 gram (a=4.2) toegevoegd. Dus omgerekend zou er 22,8 gram in moeten zijn gegaan. Zal dit problemen geven? EN mocht dit het geval zijn, is dryhopping dan nog een optie?

Groetjes LAM

Captain Hatteras

Wanneer in het kookproces heb je de hop toegevoegd en hoelang heeft het gekookt?
En ik neem aan dat je nog een bitterhop hebt gebruikt naast deze aromahop?

Aandeel bitterheid van deze hopstort is op 30L heel minimaal ongeacht het verschil in alfa-waarde. Voor aroma zou alfa-waarde volgens mij niet echt uit moeten maken. Alfa-waarde geeft alleen bitterheid aan en niet het aandeel aromatische stoffen in je hop.

Zelf zou ik er niet te veel druk om maken

LAM

Citaat van: Captain Hatteras op 14-04-2023  15:12 uWanneer in het kookproces heb je de hop toegevoegd en hoelang heeft het gekookt?
En ik neem aan dat je nog een bitterhop hebt gebruikt naast deze aromahop?

Aandeel bitterheid van deze hopstort is op 30L heel minimaal ongeacht het verschil in alfa-waarde. Voor aroma zou alfa-waarde volgens mij niet echt uit moeten maken. Alfa-waarde geeft alleen bitterheid aan en niet het aandeel aromatische stoffen in je hop.

Zelf zou ik er niet te veel druk om maken.
Okay! Het heeft 15 minuten meegekookt. Als bitterhop heb ik Cascade gebruikt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.