Te lang lageren?

Gestart door LAM, 14-04-2023 13:07 u

Vorige topic - Volgende topic

LAM

Een hele korte vraag: Kun je te lang lageren?
Ik heb een pilsje gebrouwen en die staat nu inmiddels ruim 2 maanden in de koelkast (graadje of 2 volgens mij). Maar ik heb het dus nogal druk de laatste weken en kom er niet aan toe om het te bottelen. Daarom mijn vraag, kan ik ook te lang lageren? En is het verstandig om er bij het bottelen bottelgist aan toe te voegen?

Gr. LAM

Erny

Hoi LAM,
Op de vraag of je te lang kunt lageren is het volgende artikel op Wiki hobbybrouwen leerzaam. Het korte atwoord op een korte vraag is ja dat kan.

https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=vergisting:nagisting_-_lageren

PaultjePils

Hoi Lam,

Mits zuurstofvrij en zonder flinke hoeveelheid trub en oude gistcellen kan je het zo lang lageren als je wil. Mijn advies is om bottelgist te gebruiken. Naast een snelle hergisting heb je ook een mooi plakkend laagje onderin de fles. Je zou voor het experiment nog een paar flesjes kunnen bottelen zonder bottelgist. Het kan lang duren, maar het zou nog best kunnen hergisten. Laat dat ons vooral even weten!

Succes!

Jacques

Citaat van: PaultjePils op 16-04-2023  14:06 uMits zuurstofvrij en zonder flinke hoeveelheid trub en oude gistcellen kan je het zo lang lageren als je wil.

Je bier wordt er echter niet beter van...
Het rijpen van je bier vindt ook plaats als je gebotteld hebt, daarvoor hoe je niet te lageren.

LAM

Citaat van: PaultjePils op 16-04-2023  14:06 uLaat dat ons vooral even weten!
Hoop er aan te denken! Thanks!

PaultjePils

Citaat van: Jacques op 16-04-2023  22:03 uJe bier wordt er echter niet beter van...
Het rijpen van je bier vindt ook plaats als je gebotteld hebt, daarvoor hoe je niet te lageren.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Bier wordt het beste koel en donker bewaard. Niet elk bier hoeft te rijpen. Eenmaal op de juiste smaak kan je het bier het beste op koelkast temperatuur bewaren. Er zijn grote brouwerijen die een hele cold supply chain hebben om het bier koud uit de tank in fles of blik te doen en die koud naar een slijter brengen waar het in de koelkast staat. Vooral met hoppige bieren. Daar wordt het bier volgens jou niet beter op? (tegenover fluctuerende temperaturen bijvoorbeeld)

Edit: Wellicht dat ik je reactie anders opgevat heb. Ik ben met je eens dat, zeker als je het bier nog moet conditioneren op fles, langer lageren dan onnodig niet handig is. Wat ik wou zeggen is dat bier dat koud en donker staat wel op de juiste manier wordt bewaard. Zo denk ik dat als je bijvoorbeeld geen tijd hebt om te bottelen, het beter is dat het bier één maand op 2 graden staat dan op 15 graden.

LAM

Citaat van: PaultjePils op 21-04-2023  13:33 uhet beter is dat het bier één maand op 2 graden staat dan op 15 graden.
Dat dacht ik dus ook! En met werk + stage + verhuizing heb ik er gewoon echt geen tijd voor. Waar ik natuurlijk enorm van baal... Voor de zekerheid wel vast bottelgist in huis gehaald :)

Jacques

Citaat van: PaultjePils op 21-04-2023  13:33 uHier ben ik het niet helemaal mee eens. Bier wordt het beste koel en donker bewaard. Niet elk bier hoeft te rijpen. Eenmaal op de juiste smaak kan je het bier het beste op koelkast temperatuur bewaren. Er zijn grote brouwerijen die een hele cold supply chain hebben om het bier koud uit de tank in fles of blik te doen en die koud naar een slijter brengen waar het in de koelkast staat. Vooral met hoppige bieren. Daar wordt het bier volgens jou niet beter op? (tegenover fluctuerende temperaturen bijvoorbeeld)

Echt lageren, dat wil zeggen je bier lange tijd laten staan (lees weken) bij lagere temperatuur (lees 2 tot 4 °C) is niet nodig. Het is een methode om helder bier te krijgen. Afhankelijk van de gebruikte gist duurt het 3 tot 15 dagen dat de gist gezakt is na het einde van de vergisting. Zodra de meeste gist uitgezakt is kun je bottelen. Je hoeft dan geen bottelgist te gebruiken. De rijping van je bier vindt in de fles plaats, daarvoor is het niet nodig om te lageren.
In deze tijden van energiebesparing doen grote brouwerijen dat ook niet. Zij wisselen tegenwoordig vaak van temperatuur. Op deze wijze krijgen ze een snelle rijping en klaring.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.