Arsegan puro caustic of gewoon bleek?

Gestart door LAM, 14-04-2023 12:51 u

Vorige topic - Volgende topic

LAM

Hoi allemaal,
Ik heb een partij zwaar vervuilde flessen en hoop deze nog tot leven te kunnen wekken. Ik was bij Braumarkt eens aan het kijken en kwam Arsegan puro caustic tegen. Het bevat Natriumhydroxide en chloor. Maar dat zit toch ook in huis tuin en keuken bleek? Kan ik die dan niet net zo goed in oplossing gebruiken?

Gr. LAM

Schanulleke

Chloor zit id in chloorbleek (bv Glorix) en natriumhydroxide (caustic) in gootsteenontstopper. Vroeger gebruikte ik dat vaak: scheutje Glorix, theelepeltje gootsteenontstopper.  Pas wel op met je kleding ed.

Blokkie

Wel goed naspoelen. Zeker met dikke chloor. Dat is bedoeld om lang aan de wand te plakken. Dat wil je niet met je flesjes. Ik heb het gebruikt om m'n flessen eens goed schoon te maken, maar het eerste bier daarna uit die flesjes was een heel nare bijsmaak. Door restanten chloor. Het bier daarna had het niet meer.

Jacques

Citaat van: LAM op 14-04-2023  12:51 uHoi allemaal,
Ik heb een partij zwaar vervuilde flessen en hoop deze nog tot leven te kunnen wekken. Ik was bij Braumarkt eens aan het kijken en kwam Arsegan puro caustic tegen. Het bevat natriumhydroxide en chloor. Maar dat zit toch ook in huis tuin en keuken bleek? Kan ik die dan niet net zo goed in oplossing gebruiken?

Gr. LAM

Arsegan puro caustic is een kloon van Chemipro Caustic. In het middel zitten veel meer (hulp)stoffen dan alleen natriumhydroxide en chloor. Die extra stoffen versterken de werking. Zo schuimt het meer dan de bleek die je voor weinig geld in de supermarkt koopt. Het schuimen is een tegen dat de oppervlaktespanning wordt verlaagd door het middel. Dat is belangrijk omdat het middel beter kan indringen in kleine krasjes en kieren waarin micro-organismen zich kunnen verstoppen.
Als je zuinig wilt zijn kun je een combinatie gebruiken van Puro/Uniclean/Chemipro Caustic en bleek.
Goed naspoelen is heel belangrijk om een vervelende fenolische smaakafwijking te voorkomen. Voor de zekerheid spoel ik flessen altijd twee keer na.

CeesM

Citaat van: LAM op 14-04-2023  12:51 uHoi allemaal,
Ik heb een partij zwaar vervuilde flessen en hoop deze nog tot leven te kunnen wekken.
Had ik ook gehad. Kreeg toen een krat lege flessen. Zat schimmel op de bodem. Heb toen dat krat ingeleverd, want daar ga ik geen geld en tijd aan besteden. ;)

Jacques

Citaat van: CeesM op 16-04-2023  13:05 uHad ik ook gehad. Kreeg toen een krat lege flessen. Zat schimmel op de bodem. Heb toen dat krat ingeleverd, want daar ga ik geen geld en tijd aan besteden. ;)

Goed reinigen van flessen is iets wat je sowieso elke keer weer moet doen.
Als er een schimmellaag in de flessen zit krijgt je die goed weg met een X Caustic product. In plaats van 1 g per liter gebruik je dan 1,5  per liter en laat je de oplossing minimaal 60 minuten inwerken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.