Meer spoelwater nodig dan verwacht

Gestart door rbrt86, 14-04-2023 00:32 u

Vorige topic - Volgende topic

rbrt86

Hallo,
Begin dit jaar heb ik een hevelfilter in gebruik genomen en dat bevalt heel goed, inmiddels 3x gebruikt. Het filter staat onderin een lege 10 liter pan. Vervolgens schep ik de inhoud van de maisch-pan in deze pan en vul ik net zo lang spoelwater toe zodat het filterbed nooit droog komt te staan. Dit blijf ik doen tot het kookvolume is bereikt.

Omdat ik met 3x 10L pannen werk voor maischen en koken moet ik dit proces 3x herhalen.

Nu mijn probleem: ik heb altijd meer spoelwater nodig om het filterbed nat te houden dan in het recept wordt aangegeven. Dit geldt zowel voor mout pakken recepten als voor brewfather recepten.

Het laatste blondbier had volgens recept 12 liter spoelwater nodig voor mijn la Chouffe kloon, op de brouwdag heb ik zeker 16 liter nodig gehad. (Eind SG was ook lager maar dat lag waarschijnlijk aan een verkeerd ingeschat BZR en kookverlies)

Het resterende bostel gaat ook heel nat de composthoop in ...

Ik zou het filterbed droog kunnen laten trekken aan het einde van het spoelen maar ook vrees dat het hevelfilter dan niet meer goed werkt.

Enig idee wat ik fout doe? Of is dit niet per se erg? Ik vrees namelijk dat ik teveel aan het verdunnen ben door teveel spoelwater nodig te hebben.

seed7

Een bekend probleem. Vergeet even wat de software je vertelt en bekijk de zaak van achter naar voren.

Hoeveel verdamp je over de gehele kooktijd?
Hoeveel volume heb je dan voor koken nodig?
Welk SG wil je na koken hebben?
Welk SG heb je dus voor koken nodig?

Je spoelt dus altijd tot het gewenste niveau, de Duitsers noemen dat niet voor niets "Pfanne voll". Kook altijd even lang op dezelfde stand. Als het SG dan te laag is gebruik bij het volgende brouwsel meer mout.

Als je dit allemaal een paar brouwsels stabiel hebt, kun je naar de spoelefficiëntie gaan kijken en zo proberen wat minder mout te gebruiken en toch het juiste SG halen.

Maak (veel) meer spoelwater aan dan de software aangeeft, zorg dat je ruim voldoende hebt. Je laat op het einde het bed niet droog vallen. Dat moet nat blijven. Wat je nog als test kunt doen is het Sg van je laatste afloop bepalen.

ingo

Schanulleke

Ik weet niet precies hoe je filter er uit ziet, maar het enige dat ik kan verzinnen is dat je te maken hebt met "kortsluitstroming" of "dood volume". Beide komen eigenlijk op hetzelfde neer: een gedeelte van het filter wordt niet goed doorspoeld. Dit kan zijn in het filterbed zelf of in de ruimte onder de filterplaat. Bv bij de ruimte onder de filterplaat stroomt het spoelwater dan direct naar de uitgang en de rest van de ruimte onder de filterplaat wordt niet goed doorspoeld en doet feitelijk dan niet mee Symptomen zijn:
1. Het spoelwater blijft relatief lang troebel of het SG van het spoelwater blijft relatief lang hoog: Het dode volume doet namelijk wel een beetje mee, dus blijft "naleveren";
2. Het spoelrendement is vrij laag, want er blijven suikers achter in het dode volume.

rbrt86

Bedankt voor de snelle reacties!
Goed om te lezen dat we in principe geen gekke dingen doen en dat dit een bekend probleem is.

We gebruiken een hevelfilter, we hebben deze nagemaakt. Het kraantje zetten we vervolgens een heel klein beetje open.

Het spoelwater komt redelijk snel (ca na 0.5 liter) helder door het filter. Dat eerste beetje gooien we weer bovenop de rest van het bostel. Vervolgens filteren we 1 pan (ca 9 liter) in 20 minuten en het volledige volume hebben we dus in ongeveer een uur gefilterd.

Ik moet toegeven dat ik nog niet meet na het spoelen, eigenlijk meet ik alleen na het einde als alles in het gistvat zit. Ik zal inderdaad eens kijken naar de benodigde SG voor en na het koken.

Ook las ik in andere topics dat het misschien nog zinnig is om klam te schroten. Het filterbed zou daardoor beter worden.

In ieder geval bedankt voor de tips, ik heb nu al zin in de volgende brouwdag!

Oxhead

Waarom zet je het hevelfilter na het maischen niet in je maischpan? Scheelt weer een handeling en minder luchtinslag.

rbrt86

Het hevelfilter zit vrij los in elkaar, het voordeel is dat het hierdoor makkelijker schoon te maken is.

Helaas zit het iets te los, waardoor ik de hevelfilter onderin een lege pan moet zetten om te zorgen dat de gaatjes van de 12 mm buizen in het midden blijven zitten. Dan schep ik wort erop om het "vast" te zetten en vervolgens giet ik de rest erbovenop.

Dit geeft inderdaad meer zuurstof inslag, maar ik weet nog niet hoe ik het hevelfilter rechtstreeks in de maischpan kan gebruiken zonder dat het uit elkaar valt.

Edwin brouwt

Citaat van: rbrt86 op 15-04-2023  11:23 uHet hevelfilter zit vrij los in elkaar, het voordeel is dat het hierdoor makkelijker schoon te maken is.

Je zou heel simpel met een tang de ronde buisjes iets plat kunnen knijpen. Dan kost het iets meer moeite om ze in en uit de koppelstukken te krijgen. Dus blijft het geheel in elkaar en kun je 'm rustig in de maischpan laten zakken.

seed7

Citaat van: rbrt86 op 15-04-2023  09:48 uk moet toegeven dat ik nog niet meet na het spoelen, eigenlijk meet ik alleen na het einde als alles in het gistvat zit. Ik zal inderdaad eens kijken naar de benodigde SG voor en na het koken.

SG zou je kunnen/moeten meten:

- Direct einde maischen, dus de aller eerste afloop van wort voor je spoelwater gaat toevoegen.

- Dan natuurlijk het SG in de kookketel als je stopt met spoelen, wel weven goed doorroeren voor je meet.

- Ook meet je het SG van de laatste afloop.

- Ten slotte na het koken.

(- Helemaal netjes is het als je tijdens het filteren en spoelen ieder 5 minuten SG meet.)

Meet in alle gevallen het monster bij de zelfde temperatuur. Met dit rijtje getalletjes maak je het opsporen van problemen eenvoudiger.

ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.