Alcoholtolerantie gisten

Gestart door PDGRRR, 12-04-2023 19:08 u

Vorige topic - Volgende topic

PDGRRR

Dit is een afgesplitst topic.
Voor de oorspronkelijke discussie zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=45174.html

En een alcoholtolerantie tot 13%, kan je hem ook gebruiken voor een barleywine.

Jan de Graaff

Citaat van: PDGRRR op 12-04-2023  19:08 uEn een alcoholtolerantie tot 13%, kan je hem ook gebruiken voor een barleywine.

Citaat van: seed7 op 15-07-2014  08:02 uEen gist met een hoge, 12%, alcohol tolerantie kan er in bepaalde omstandigheden een hele kluif aan hebben om de 10% te halen. Een ander laag tolerante gist kan in een andere wort op z'n sloffen tot ruim boven z'n specificatie gisten.  Gist management en omstandigheden zijn belangrijker dan de tolerantie, die door de leverancier bewust vaag wordt gehouden omdat er geen harde grenzen zijn en het "gezeur" voorkomt.

Ingo

Kies dan voor de White Labs WLP099 Super High Gravity Ale. Die tolereert tot 25%..

[Edit]Wat ik bedoel te zeggen is dat je een gist beter kunt gebruiken waar ie voor bedoeld is. Tenzij je wil experimenteren, maar dan moet je het niet als generiek advies aanbieden. Novalager gist is niet bedoeld voor Barleywine. Dat wil niet zeggen dat je er geen Barleywine mee kunt brouwen, maar dan komen er nog tig gistsoorten voor in aanmerking.[/Edit]

hansHalberstadt

Citaat van: Jan de Graaff op 12-04-2023  20:14 uWhite Labs WLP099 Super High Gravity Ale kiezen. Die tolereert tot 25%..
Heeft iemand daar bewijs van? Klinkt mij als totaal onmogelijk.

Jan de Graaff

Citaat van: hansHalberstadt op 12-04-2023  20:26 uHeeft iemand daar bewijs van? Klinkt mij als totaal onmogelijk.
https://www.whitelabs.com/yeast-single?id=146&type=YEAST&style_type=1

Belangrijk om op te merken:
Citaat van: WhiteLabsFrom England, this yeast can ferment up to 25% alcohol when used correctly.

hansHalberstadt

Citaat van: Jan de Graaff op 12-04-2023  20:30 uhttps://www.whitelabs.com/yeast-single?id=146&type=YEAST&style_type=1

ALCOHOL TOLERANCE :

Very High (15%+)
To achieve >25% ABV, sugar needs to be fed over the course of the fermentation.

maar ik bedoel: heeft iemand dit al eens in de praktijk laten zien buiten wat whitelabs zelf beweert?

Schanulleke

Je zou het op kleine schaal kunnen proberen. Een 1 liter fles en dan steeds suiker voeren. Het schijnt een wijngist te zijn, geisoleerd uit Thomas Hardy Ale.

Maaruhh.... dit topic ging toch over NovaLager ;)

PDGRRR

Citaat van: Jan de Graaff op 12-04-2023  20:14 u[Edit]Wat ik bedoel te zeggen is dat je een gist beter kunt gebruiken waar ie voor bedoeld is. Tenzij je wil experimenteren, maar dan moet je het niet als generiek advies aanbieden. Novalager gist is niet bedoeld voor Barleywine. Dat wil niet zeggen dat je er geen Barleywine mee kunt brouwen, maar dan komen er nog tig gistsoorten voor in aanmerking.[/Edit]

Vorig jaar heb ik zowel een zwickel van 5% als een barlewine van 10% gebrouwen met de WLP080 Cream Ale Blend. Volgens White Labs is deze blend van lager en ale-gisten met name geschikt voor "cleane" bieren als lagers en K├Âlsch. De omschrijving van ideale biertypes door Lallemand in combinatie met de hoge alcoholtolerantie deed bij mij een belletje rinkelen.

Zowel die zwickel als die barleywine wil ik nog eens brouwen, maar gezien de toegenomen prijzen voor White Labs-gisten wordt deze NovaLager een serieuze optie om eens mee te experimenteren.

hansHalberstadt

Citaat van: Jan de Graaff op 12-04-2023  20:14 uKies dan voor de White Labs WLP099 Super High Gravity Ale. Die tolereert tot 25%..

[Edit]Wat ik bedoel te zeggen is dat je een gist beter kunt gebruiken waar ie voor bedoeld is. Tenzij je wil experimenteren, maar dan moet je het niet als generiek advies aanbieden. Novalager gist is niet bedoeld voor Barleywine. Dat wil niet zeggen dat je er geen Barleywine mee kunt brouwen, maar dan komen er nog tig gistsoorten voor in aanmerking.[/Edit]
Misschien goed om het topic af te splitsen vanaf hier voor de WLP099 Super High Gravity Ale. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.