Bier na vergisting verdunnen

Gestart door HS65, 13-04-2023 12:01 u

Vorige topic - Volgende topic

HS65

Gewoon een vraag n.a.v. een vraag van een medebrouwer (ik ga het dus niet doen). De vergisting is afgelopen, maar achteraf was de start SG te hoog. Je bier krijgt een te hoog alcohol percentage. Eigenlijk wilde je 1% minder. Kun je dan vlak voor het bottelen alsnog gekookt en afgekoeld water toevoegen om het percentage te drukken?

hansHalberstadt

Lijkt me geen probleem. Wel goed om gekookt water te nemen zodat het steriel is en ook de opgeloste zuurstof eruit is.
(of er zuurstof in je te bottelen bier mag zitten als je hergisting op de fles gebruikt was nog een punt van discussie, dus zonder zuurstof is dan het zekere voor het onzekere nemen)

Jacques

Citaat van: HS65 op 13-04-2023  12:01 uGewoon een vraag n.a.v. een vraag van een medebrouwer (ik ga het dus niet doen). De vergisting is afgelopen, maar achteraf was de start SG te hoog. Je bier krijgt een te hoog alcohol percentage. Eigenlijk wilde je 1% minder. Kun je dan vlak voor het bottelen alsnog gekookt en afgekoeld water toevoegen om het percentage te drukken?

Wat je dan doet, is hetzelfde als wat sommige commerciƫle brouwerijen doen die te weinig vergistingscapaciteit hebben.
High gravity brewing wordt dit genoemd. Het is een wetenschap op zich, omdat je heel erg moet oppassen voor oxidatie. Verder is het smaakprofiel anders als je achteraf verdund.

CeesM

Dan wordt het een light body biertje. ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.