Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brewferm blikbrouwen / filtreren & lageren  (gelezen 7173 keer)

Offline skeuri

• Boven 10 berichten
  • *
  • 24 flesjes in een krat, 24 uur in een dag. Toeval?
    • SKEURI.nl
Brewferm blikbrouwen / filtreren & lageren
« Gepost op: 06-07-2006 18:13 u »
Hoi,

Ik ben bezig met mijn eerste brouwsel. Ik gebruik een startpakket van Brewferm met een blik "Abdij". Nu staat het vat sinds gisteren lekker te borrelen dus het gisten gaat in ieder geval goed. Over een week-of-wat mag ik volgens de handleiding gaan bottelen. Nu lees ik echter hier op het forum al veel over hevelen naar een lagervat en pas later bottelen. Sindsdien heb ik nachtmerries van flesje die voor de helft vol zitten met sediment. Ik moet namelijk gaan hevelen met het kraantje wat onderaan het vat (iets boven de bodem) zit en ik zie het nu al gebeuren dat ik heel wat sediment/dode gist/gistkoek (?) mee ga krijgen in de flesjes.

Ik heb echter nog geen tweede vat om als lagervat te gebruiken en lees ook het één en ander over infectiegevaar. Is het mogelijk om in plaats van te hevelen/lageren voor het bottelen, tijdens het bottelen het jongbier door een koffiefilter te laten lopen? Of heb ik dan juist meer kans op besmetting? Of filter je dan ook de restjes actieve gist weg (het procedé van het startpakket voegt geen extra gist voor de nagisting toe) waardoor de nagisting niet plaatsvindt?

Grtz, skeuri

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Brewferm blikbrouwen / filtreren & lageren
« Reactie #1 Gepost op: 06-07-2006 19:04 u »
Sindsdien heb ik nachtmerries van flesje die voor de helft vol zitten met sediment.

;D ;D ;D ;D 

Tip : Koop een hevel slangetje (Brouwland), dan  kun je ook met deze slang hevelen en heb je minder gistprut in je fles. Ik zou ook nog een glazen bol(mand) fles aanschaffen voor de navergisting. Dus overhevelen in de Bolfles en als deze is uitvergist kun je gaan bottelen of lageren bij kelder temperatuur.

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline skeuri

• Boven 10 berichten
  • *
    • SKEURI.nl
« Reactie #2 Gepost op: 06-07-2006 20:32 u »
Als jullie het hier op het forum hebben over "hevelen" bedoel je dan echt die slang aanzuigen en laten lopen? Lijkt me niet goed qua besmetting (dat aanzuigen dan). Hoe zorg je er dan trouwens voor dat de slang in het gistvat net niet in het sediment hangt?

Verder: je hebt het over nagisten in de bolfles/mandfles maar dat nagisten moet toch juist in de fles? Althans volgens de handleiding. Anders zou ik toch weer gist en suiker bij het bottelen moeten toevoegen? Of blijft er genoeg gist over in het jongbier om én in de mandfles na te gisten én in de fles nog een derde keer te gisten?

Grtz, skeuri

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 06-07-2006 21:48 u »
Als jullie het hier op het forum hebben over "hevelen" bedoel je dan echt die slang aanzuigen en laten lopen? Lijkt me niet goed qua besmetting (dat aanzuigen dan). Hoe zorg je er dan trouwens voor dat de slang in het gistvat net niet in het sediment hangt?

Zie :

Aan het einde zit een dopje....deze is meestal hoger dan de dikte van de laag sediment...en een klein beetje dat meekomt is geen ramp...het blijft gist...dus dat komt wel goed.

Verder: je hebt het over nagisten in de bolfles/mandfles maar dat nagisten moet toch juist in de fles? Althans volgens de handleiding. Anders zou ik toch weer gist en suiker bij het bottelen moeten toevoegen? Of blijft er genoeg gist over in het jongbier om én in de mandfles na te gisten én in de fles nog een derde keer te gisten?

Je hebt eigenlijk 3 soorten gisting :
1. De hoofdvergisting, deze gaat snel en gepaart met schuimvorming.
2. De navergisting/lagering : De ze gaat wat langzamer maar er is nog koolzuur vorming
3. Navergisting in de fles (na het bottelen, een betere term is hergisting op de fles) : dit is om koolzuur in je bier te krijgen, en je voegt inderdaad extra suiker toe om zo het koolzuur gehalte in je bier ook in de hand
    te houden.

Wat betreft de gist in je bier....die blijft er altijd inzitten, wij als thuisbrouwers kunnen deze er niet uit filteren.....

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline skeuri

• Boven 10 berichten
  • *
    • SKEURI.nl
« Reactie #4 Gepost op: 06-07-2006 21:59 u »
 :leren: Alles (nou ja....) duidelijk nu. Super! Bedankt.

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #5 Gepost op: 06-07-2006 23:04 u »
Voor het bottelen hang ik mijn hevelfilter altijd in een maatbeker met een Chemiepro Oxi oplossing, ik zuig deze aan en doe het kraanje dicht zodat de binnenkant van het hevelfilter ook ontsmet word.

Vrg,
Pieter

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 07-07-2006 07:09 u »
Hoi Skeuri,

Citaat
Als jullie het hier op het forum hebben over "hevelen" bedoel je dan echt die slang aanzuigen en laten lopen? Lijkt me niet goed qua besmetting (dat aanzuigen dan).

Dat vond ik ook altijd zo raar.
Alles doen we met strakke hygiene, en ondertussen zitten we met onze kleffe bek
jongbier aan te zuigen voor het overhevelen.
Blijkbaar is ons speeksel goed beveiligd middels enzymen tegen (bier)schadelijke bacterien.  :weetniet:

:degroeten:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 07-07-2006 07:51 u »
Blijkbaar is ons speeksel goed beveiligd middels enzymen tegen (bier)schadelijke bacterien.  :weetniet:

In je mond  zijn volgens mij geen schadelijke bacterien aanwezig die een infectie van je bier kunnen veroorzaken. Ik heb wel eens gezien/gehoord dat er culturen zijn (of zijn geweest)
die in een sapje spugen om zo een vergisting op gang te krijgen...(Nu hoef je dat natuurlijk niet in je bier te doen ;) )

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #8 Gepost op: 07-07-2006 07:58 u »
Even over het aanzuigen: Bij de standaard heveltjes van Brouwland zit een aanzuigbuisje meegeleverd. Je zuigt aan het buisje, de stroming komt op gang, je sluit het kraantje, verwijdert het buisje en hoepla!, weg bacteriën.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #9 Gepost op: 07-07-2006 08:23 u »
Ik wikkel altijd een stukje aluminiumfolie over de slang en verwijder dit nadat ik tot aan het kraantje heb gezogen (na het kraantje zit nog een stukje slang.) Andere opties: grote injectiespuit gebruiken voor aanzuigen en zo zijn er nog wel wat creatieve oplossingen te verzinnen.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 07-07-2006 09:35 u »
Ik heb wel eens gezien/gehoord dat er culturen zijn (of zijn geweest) die in een sapje spugen om zo een vergisting op gang te krijgen...(Nu hoef je dat natuurlijk niet in je bier te doen  )

Heeft dat iets met de klok en de klepel te maken. In Afrika werd/wordt een soort bier gemaakt, waarbij het graan gekauwd werd. Door de amylase in het speeksel werd de zetmeel dan versuikerd. De vergisting zal dan wel een spontane geweest zijn.

Hopbier

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #11 Gepost op: 07-07-2006 11:35 u »
De vergisting zal dan wel een spontane geweest zijn.

ja dat was 'm volgens mij..Afrikaanse Lambiek  ;D  ;D

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline skeuri

• Boven 10 berichten
  • *
    • SKEURI.nl
« Reactie #12 Gepost op: 07-07-2006 16:12 u »
Waar haalde ze dat water dan vandaan?  :D

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #13 Gepost op: 07-07-2006 16:49 u »
Waar haalde ze dat water dan vandaan?  :D

Er wordt daar alleen in de regentijd gebrouwen   :weetbeter:

Terug naar het onderwerp: ik spoel ook mijn hevel eerst met desinfectant, en gebruik een klein stukje slang om mijn mond aan te doen...eh...een klein stukje je slang wat ik dus over het uiteinde van de hevel heb, dat ik weer verwijder zodra het jong bier begint te stromen.