Vroeg, laat of apart maischen?

Gestart door Theo Mol, 12-04-2023 13:24 u

Vorige topic - Volgende topic

Theo Mol

Ik stel deze vraag een beetje naar aanleiding van deze opmerking in een discussie over dubbel. In een recept (weet niet meer waar) las ik de aanbeveling om donkere mout pas aan het einde van het maischen toe te voegen met de bedoeling wel de kleur maar niet de bittere stoffen te gebruiken.

Nu vraag ik me af of je voor één brouwsel ook apart kan maischen: een keer om zoveel mogelijk vergistbare suikers uit de mout te halen, en een keer om zoveel mogelijk niet vergistbare suikers te extraheren. Elke keer met verse mout natuurlijk.
Je kunt dan beide keren het maximale uit de mout halen. Of bijvoorbeeld doen wat ik in dat recept las.
Het doel zou dan zijn een blend te kunnen maken van de verschillende worten waarbij de verhouding tussen vergistbaar en zoet - of tussen licht en donker - te beheersen is.

Niet dat ik zo geavanceerd wil werken, maar uit nieuwsgierigheid bedacht ik dat. Weet iemand of het zo wel eens gedaan wordt?

Jacques

Dat kan.

Een extractie maken van donkere mouten en dat later toevoegen is niet ongebruikelijk. Zoek maar eens op het forum naar "steeping" of "steepen"

Broewerke

De fijnste hoeveelheid voor mij is ca 15 liter. Meestal maak ik in de braumeister 18 liter. Ik doe bijna altijd van elk brouwsel 3 liter einde kook loeiheet in Champagne flessen en sluit af met rubber kap. Dit wort is bruikbaar om met een mix een compleet bier te maken of gedeeltelijk als maischwater bij een zwaarder bier of als starter.
Zwarte mouten doe ik coldsteepen. Werkt prima.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.