Wel of niet bottelen?

Gestart door Wvo88, 10-04-2023 09:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Wvo88

goedemorgen,

Op 25 maart wilde ik een session brouwen met 50/50 Pale ale en pilsmout in de stort. Na het maischen kwam ik hoger uit in mijn sg dan gepland. Ik kwam erachter dat in Brewfather het brewhouse efficiency op 58% stond. Toen ik deze heb aangepast naar 75%, kwam het SG overeen met mijn brouwsel.
Dit betekende overigens wel dat ik hoger zou uitkomen in alcoholpercentage (5,4%.)

Uiteindelijk 20 liter gebrouwen met een begin SG van 1.046. Na het koelen de gist Mangrove Jack M44 (één zakje) over het wort gestrooid.

Een dag later kwam ik erachter dat mijn verwarmingsriem niet zat aangesloten op mijn stc1000. Het wort was afgekoeld naar 15 graden. Na het aansluiten en de temperatuur naar 19 graden te verhogen, begon een dag later de actieve gisting. Deze is nooit heel heftig geweest. Na 5 dagen was het sg gedaald naar 1.020 en heb ik de temperatuur verhoogd naar 20 graden en de koudhop toegevoegd. Echter zijn we nu ruim twee weken onderweg en is het sg nog steeds 1.020. Volgen Brewfather moet dit 1.005 zijn.

Al met al is het met dit SG toch nog een session en het jongbier smaakt prima maar ben een beetje bang dat als ik ga bottelen dat het mogelijk allemaal nog niet is uitgegist.

Ik gemaischt op 69 graden (60 min) en 78 (10 min).

Zal ik nog wachten of kan ik al gaan bottelen?

Jaap W

Als je zeker weet dat het SG in de afgelopen weken niet meer gezakt is, (voor de zekerheid nog een meting doen??) dan kun je er wel van uitgaan dat het is uit gegist en kun je wel gaan bottelen.
Je alc. percentage zal echter wel een stuk lager zijn, zo rond de 3,5%. Door hergisting in de fles zal er nog wat bijkomen en zul je zo rond de 3,9% alcohol uitkomen. Succes :brouwen:  :proost: 

Theo Mol

Als het SG een aantal dagen niet daalt dan kun je gaan bottelen. Als aantal dagen wordt meestal 3 genoemd maar langer is geen probleem.

Van 1046 naar 1020 lijkt niet helemaal vergist, maar ik weet niet wat M44 zou moeten doen. Daarom stel ik maar de vraag met het R-woord: Heb je met een refractometer gemeten? Dan moet je nog wat omrekenen, dat is op dit forum uitgebreid besproken.

Mijn refractometercalculator geeft aan dat een start-SG van 1046 (ruim 11 Brix) en een eindmeting van 1022 (ruim 5 Brix) uitkomt op een SG van 1004 en dat zit vlakbij je verwachting.

Wvo88

Ik heb gemeten met refractometer en hierbij de Brix/SG tool van Brewfather gebruikt (Brix voor de gisting was 12 en nu iets onder de 8 ).
Gisteren ook nog gemeten met hydrometer en deze geeft ook 1.020 aan.

Edwin brouwt

Volgens mij kom je dan op zijn 56% vergistingsgraad, dat lijkt me echt niet genoeg voor de m44.
Volgens mij zou die eerder richting de 80% gaan...

Wat je kunt proberen is het vat rustig te zwenken zodat de gist weer wat door het jongbier komt. En de temperatuur verhogen met 1 á 2 graden en kijken of er weer wat gebeurt.

Jacques

Citaat van: Wvo88 op 10-04-2023  09:37 uIk gemaischt op 69 graden (60 min) en 78 (10 min).

Waarmee heb je gebrouwen? Is de temperatuurregeling adequaat? Bij 69°C worden er veel onvergistbare suikers gemaakt. Het verbaast mij daarom dat Brewfather als eind SG 1005 aangeeft.
Wanneer de temperatuur 1 à 1,5 °C hoger is dan ingesteld dan worden er niet veel vergistbare suikers gevormd.

Bij mijn Grainfather G40 zie ik dat de temperatuur van het wort dat uit de pomp komt soms hoger is dan de ingestelde temperatuur. Op zich heel begrijpelijk want het beslag koelt af en moet bij tijd en wijle bijverwarmd worden.

thepsych

Citaat van: Jacques op 10-04-2023  21:18 uBij mijn Grainfather G40 zie ik dat de temperatuur van het wort dat uit de pomp komt soms hoger is dan de ingestelde temperatuur. Op zich heel begrijpelijk want het beslag koelt af en moet bij tijd en wijle bijverwarmd worden.

Nadat ik met een thermometer ging meten in mijn G30 werd duidelijk dat de temperatuur boven in de maischkorf veel  lager is dan de waarden van het display die denk ik wel bij deze ketel de waarde zal hebben van de bovenin instromende wort. Maar de temperatuur was bovenin vaak wel een graad of 5 lager. Hierom een isolatie gekocht en warmer ingemaischt en veel meer doorstoming proberen te regelen: doorroeren in begin en later met de bovenste plaat erop flink later overstromen via het middengat. Evt deksel erop. Helpt allemaal om duidelijk beter bij de ingestelde waarden te komen

Jacques

Citaat van: thepsych op 10-04-2023  23:11 uNadat ik met een thermometer ging meten in mijn G30 werd duidelijk dat de temperatuur boven in de maischkorf veel  lager is dan de waarden van het display die denk ik wel bij deze ketel de waarde zal hebben van de bovenin instromende wort. Maar de temperatuur was bovenin vaak wel een graad of 5 lager. Hierom een isolatie gekocht en warmer ingemaischt en veel meer doorstoming proberen te regelen: doorroeren in begin en later met de bovenste plaat erop flink later overstromen via het middengat. Evt deksel erop. Helpt allemaal om duidelijk beter bij de ingestelde waarden te komen.

Isolatie helpt zeker om afkoeling te voorkomen. Maar zo nu en dan moet er bijverwarmd worden. De temperatuur van het wort dat uit de pomp komt is dan hoger dan de ingestelde temperatuur. Als je maischt bij 69°C kan dat zorgen voor inactivering van het enzym beta-amylase. Het gevolg daarvan is een wort die minder goed vergistbaar is.

Snelbier

Proefvergisting doen?
Beetje jongbier aftappen. SG meten. Schepje suiker erin, weer SG meten.
Warm vergisten, mag lekker snel gaan. Je hoeft het niet op te drinken.
Binnen enkele dagen moet de suiker zijn vergist, zie bubbels en SG.
Als de suiker niét vergist is gist dood, probleempje.
Als de suiker wél vergist maar SG blijft op oude waarde, dan kan je aannemen dat er geen vergistbaar suiker meer in het jongbier zit, dus veilig bottelen.
Succes, Snelbier.

Wvo88

Citaat van: Jacques op 10-04-2023  21:18 uWaarmee heb je gebrouwen? Is de temperatuurregeling adequaat? Bij 69°C worden er veel onvergistbare suikers gemaakt. Het verbaast mij daarom dat Brewfather als eind SG 1005 aangeeft.
Wanneer de temperatuur 1 à 1,5 °C hoger is dan ingesteld dan worden er niet veel vergistbare suikers gevormd.

Bij mijn Grainfather G40 zie ik dat de temperatuur van het wort dat uit de pomp komt soms hoger is dan de ingestelde temperatuur. Op zich heel begrijpelijk want het beslag koelt af en moet bij tijd en wijle bijverwarmd worden.

Ik brouw volgend de BIAB methode en heb een 27l elektrische pan van Brewferm. Ik heb gemeten met een eenvoudige thermometer (zo eentje met rode alcohol) en meet verschillende keren op verschillende plekken in het wort. Na 60 min was het gezakt naar 68 graden en ben ik gaan opwarmen naar de 78 graden.

Met een session in gedachten, heb ik bewust gekozen voor de hogere temperaturen. De 1.005 die Brewfather aangeeft vind ik ook erg laag. Zou ik de 68 graden in het recept veranderen naar 65 graden geeft Brewfather een eind SG van 1.003 aan.
Nu ben ik ervan uitgegaan dat ik de 1.005 niet zou halen en ging uit van  1.010.

Wvo88

Citaat van: Snelbier op 11-04-2023  08:22 uProefvergisting doen?
Beetje jongbier aftappen. SG meten. Schepje suiker erin, weer SG meten.
Warm vergisten, mag lekker snel gaan. Je hoeft het niet op te drinken.
Binnen enkele dagen moet de suiker zijn vergist, zie bubbels en SG.
Als de suiker niét vergist is gist dood, probleempje.
Als de suiker wél vergist maar SG blijft op oude waarde, dan kan je aannemen dat er geen vergistbaar suiker meer in het jongbier zit, dus veilig bottelen.
Succes, Snelbier.

Dit kan ik wel eens doen. Dank voor de tip!

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 11-04-2023  08:22 uAls de suiker wél vergist maar SG blijft op oude waarde, dan kan je aannemen dat er geen vergistbaar suiker meer in het jongbier zit, dus veilig bottelen.

Als je suiker toevoegt dan gaat het SG nog wel wat zakken als die suiker is vergist. Wat er namelijk van overblijft, is alcohol en dat verlaagt het SG iets. 

hansHalberstadt

Maar als het gaat gisten met een beetje suiker dan is er dus nog actieve gist en moet het bier wel uitgegist zijn. Dat is dus de check.

Dat de gisting is vastgelopen met zo'n licht bier lijkt me vrij onwaarschijnlijk, dus grote kans dat er iets is misgegaan met het maischen, bv te hoge temperatuur waardoor de alfa-amylase het zetmeel vooral in grote stukken heeft geknipt die onvergistbaar zijn.

Jacques

Citaat van: Wvo88 op 11-04-2023  13:40 uIk heb gemeten met een eenvoudige thermometer (zo eentje met rode alcohol)

Heb je die wel eens vergeleken met een andere thermometer?

Als de temperatuur die deze thermometer aangeeft 1 à 1,5 te laag is dan heb je veel onvergistbare suikers. Maischen rond 69°C is risicovol. Tussen de 64 en 68°C maakt het allemaal niet zo veel uit is mijn ervaring zolang je maar minimaal 25 minuten maischt.

Wvo88

Citaat van: Jacques op 11-04-2023  14:49 uHeb je die wel eens vergeleken met een andere thermometer?

Als de temperatuur die deze thermometer aangeeft 1 à 1,5 te laag is dan heb je veel onvergistbare suikers. Maischen rond 69°C is risicovol. Tussen de 64 en 68°C maakt het allemaal niet zo veel uit is mijn ervaring zolang je maar minimaal 25 minuten maischt.

Nee, nooit vergeleken. Dus misschien ligt daar de oorzaak. Eerder gebruikte ik een digitale thermometer maar hiervan is de batterij leeg. Maar ik zal eens kijken of ik met een andere thermometer kan vergelijken.

Ik heb de tip van snelbier toegepast. 200 ml van het bier in een flesje gedaan en een theelepel suiker toegevoegd. SG was 1.022 Weggezet op 22 graden en paar dagen laten staan. SG is gedaald naar 1.018. Geen hele grote verandering dus.

hansHalberstadt

Citaat van: Wvo88 op 15-04-2023  08:51 u200 ml van het bier in een flesje gedaan en een theelepel suiker toegevoegd. SG was 1.022 Weggezet op 22 graden en paar dagen laten staan. SG is gedaald naar 1.018. Geen hele grote verandering dus.
Citaat van: hansHalberstadt op 11-04-2023  14:01 uAls je suiker toevoegt dan gaat het SG nog wel wat zakken als die suiker is vergist. Wat er namelijk van overblijft, is alcohol en dat verlaagt het SG iets. 
12g suiker per liter toevoegen geeft 1 SG punt daling van je eind SG (komt door de 6g alcohol die dat oplevert) jij hebt 3 SG punten daling dus als het bier was uitgegist dan heb je waarschijnlijk 36 g suiker toegevoegd per liter.
Je hebt nu dus aangetoond dat je bier was uitgegist en dat de gist nog vitaal is, dus kun je bottelen zonder bottelgist.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.