APA met beperkte voorraad

Gestart door Noordzij_1, 09-04-2023 16:04 u

Vorige topic - Volgende topic

Noordzij_1

Hoi allemaal,

Ik zou morgen (2e paasdag) graag een biertje brouwen, maar mijn voorraad is op het moment nogal beperkt.
Gist: Safale US-05
Hop: 60 gram Cascade 6,5%
Batch: 25L
Daarmee kom je vrij snel uit op een IPA/APA.

Wat betreft mout heb ik het volgende;
1670 g Pale 7 EBC (alles lijkt me)
5000 g Pils 3 EBC
1700 g Munich I 80-100 EBC (ben ik niet erg bekend mee qua smaak/effect)
Ik wil op 5 tot 6% uitkomen, met een vergistinggraad van 80% mik ik dus op OG ±1.050 => 1.010 = 5,2%
Vraag 1: Graag advies of die Munich I erin zou kunnen of dat ik gewoon volledig met Pils 3 EBC moet aanvullen.

Wat betreft hop is het armoede, maar als ik alle Cascade FWH toevoeg zou ik op 42 IBU moeten komen, en daar kan ik prima mee leven.
De koudhop ga ik bestellen en voeg ik toe als de schuimlaag net gebroken is, zou dan wel binnen moeten zijn.
Hopgeur en smaak mag echt een "klap in het gezicht" zijn voor mij bij een IPA/APA.
Ik zat zelf Citra en Mosaic te denken, maar las ook over Nelson Sauvin, en dat deze "te wild" zou zijn, wat dat ook mag betekenen; (laatste zin, eerste paragraaf bij beschrijving)
Sauvignon blanc vind ik zelf wel oké, kan het me echter niet goed voorstellen in een bier...
https://brouwland.com/nl/hop/11490-hopkorrels-nelson-sauvin-100-g.html

Vraag 2: voor koudhoppen; pellets of bloemen?
Vraag 3: Nelson Sauvin; ja of nee, en waarom wel/niet?
Vraag 4: Hoeveel koudhop [g/L]? ik wil geen "hopburn" maar wel lekker veel smaak en geur.

Alvast bedankt!

Bvk1983

Munich zou je weg kunnen laten, met een combinatie pils/pale ale kun je een prima IPA brouwen.

Ik gebruik alleen pellets voor koudhop. Bloemen kan wel maar als je de keuze hebt lijkt pellets me makkelijker.

Nelson Sauvin geen ervaring mee maar wordt volgens mij in commerciële bieren ook in koudhop gebruikt. Zou wel moeten kunnen dus. Citra + Mosaic is overigens een prima combinatie.

Volgens Brewfather is 8 g/l zo'n beetje de sweetspot. Verschillende commerciële IPA's en NEIPA's gaan hier overigens ruim overheen. 16 g/l komt ook gewoon voor.

Noordzij_1

Duidelijk, Munich mout hou ik eruit.

Nelson Sauvin wel besteld;
18 L batch met 90 g Mosaic (5 g /L), ik verwacht samen met de Cascade (2.4 g/L) dat dit een lekkere APA op zal leveren.
7 L batch met 10 g Mosaic (1.4 g/L) en 56 g Nelson (8 g/L dus 9.4 g/L totaal koudhop) maken om te kijken welke smaak dit nu precies toevoegt; dan weet ik dat voortaan.

Noordzij_1

Citaat van: Noordzij_1 op 10-04-2023  00:07 uDuidelijk, Munich mout hou ik eruit.

Nelson Sauvin wel besteld;
18 L batch met 90 g Mosaic (5 g /L), ik verwacht samen met de Cascade (2.4 g/L) dat dit een lekkere APA op zal leveren.
7 L batch met 10 g Mosaic (1.4 g/L) en 56 g Nelson (8 g/L dus 9.4 g/L totaal koudhop) maken om te kijken welke smaak dit nu precies toevoegt; dan weet ik dat voortaan.

Uiteindelijk 18 om 8 liter geworden met een kleine suikercorrectie.
8 L met 80 g Nelson en 18 L met 20 g Nelson + 90 g Mosaic dryhop.

Er toch voor gekozen om the Nelson dryhop zelfstandig te proeven/ruiken om deze beter in te kunnen vullen voortaan.
Indien de hopplanten (Cascade, Prima Donna, Bram Cross, Zenith en Saaz) doorgaan met groeien zoals ze nu al doen, ga ik een overschot aan hop hebben en de limieten van (dry)hoppen testen met diverse batches...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.