Het wil maar niet lukken

Gestart door JorisB, 08-04-2023 20:03 u

Vorige topic - Volgende topic

Frank Cameron

Citaat van: JorisB op 13-04-2023  14:44 uDe koeler die ik gebruik is een tegenstroomkoeler welke wordt geleverd bij de Grainfather. Ik laat meestal wel even het brouwsel hier doorheen pompen voordat ik het koelproces start, maar zeker niet 5 a 10 minuten.

Ik gebruik deze koeler zelf ook. Inderdaad is het belangrijk om de koeler met kokende wort te laten doorstromen. Daarnaast laat ik de koeler ook altijd meedraaien in het reinigingsproces van de Grainfather. Dus na het met de hand schoonmaken van alles laat ik de ketel(inclusief koeler) 20 minuten rondpompen met het Grainfarter reinigingsmiddel.

Dit wordt ook door grainfather aangereden.

Succes!

DanCooper68

Als ik dat hier als beginneling allemaal lees, begrijp ik eerlijk gezegd niet dat onze voorouders ├╝berhaupt in staat waren om bier te brouwen...

thepsych

Citaat van: DanCooper68 op 23-04-2023  21:19 uAls ik dat hier als beginneling allemaal lees, begrijp ik eerlijk gezegd niet dat onze voorouders ├╝berhaupt in staat waren om bier te brouwen...
Bierbrouwen was/is helemaal niet moeilijk. Maar goed bier met een goede smaak vraagt wel wat meer !!!

Jacques

Citaat van: alstro op 21-04-2023  22:40 uHoe ontsmet je je flessen? Ik heb in begin ook 2 keer batch weg moeten gooien omdat ik de flessen met kraanwater naspoelde.

Het Nederlandse leidingwater bevat geen bierschadelijke micro-organismen.
Door mij worden de flessen die ik gebruik altijd nagespoeld met schoon leidingwater. Dat heeft nooit problemen opgeleverd.

Het is zelfs zo dat volgens de Nederlandse regels desinfectiemiddelen altijd nagespoeld moeten worden met leidingwater...

Jacques

Citaat van: DanCooper68 op 23-04-2023  21:19 uAls ik dat hier als beginneling allemaal lees, begrijp ik eerlijk gezegd niet dat onze voorouders ├╝berhaupt in staat waren om bier te brouwen...

Het bier smaakte toen anders dan nu...

Maar als je veel gist ent hebben infecties minder kans. En het bier werd niet lang bewaard.

alstro

Citaat van: Broewerke op 22-04-2023  22:10 uDan vraag ik me af welk water je gebruikt. Ik ontsmet met starsan en ja ik spoel t na met kraanwater. Doe ik al jaaaren en nog nooit n infectie gehad. Ja ik weet dat naspoelen niet nodig is maar voel me er prettiger bij. Na gebruik omspoelen, schoonmaken met oxi en op botteldag starsan. Allerlei opvattingen hoe en wat het beste zijn vind ik prima doch voorgaande methode werkt voor mij doeltreffend en vind ik dus prima resultaat.

Gewoon kraanwater. Snap dat het niet zou moeten kunnen, maar goed ik waag het er in elk geval niet meer op.

pivo

Als Newbie  ,zie ik 2 kampen.
De fervente voorstanders van het schoonmaken, en ik :)beetje de ergste smurrie weg spoelen, en vooral veel gist gebruiken. En nadat de vergisting begint elke dag, de gist wat bezinkt aftappen.
Zou het kunnen dat er teveel desinfectie is gebruikt en dat er dan altijd wat achterblijft bij het naspoelen?
Zou er misschien veeel meer gist kunnen worden toegevoegd, om de bron van de besmetting te elimineren?

JorisB

Wat een reacties! Dank jullie wel allemaal!

Het probleem zit hem op dit moment (denk ik) niet in het brouwproces zelf en ook niet in het bottelen (aangezien ik niet eens zo ver kom  :-X ).

Voor nu ga ik nog een keer mijn tegenstroomkoeler en CCT onder de loep nemen. Ik heb wat nieuwe reinigingsmiddelen besteld en pak m'n handschoenen weer uit de kast.

Het zal me lukken!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.