Het wil maar niet lukken

Gestart door JorisB, 08-04-2023 20:03 u

Vorige topic - Volgende topic

JorisB

Goedenavond mede brouwers!

Het wil maar niet lukken... Ik ben een beginnende brouwer en probeer het brouwen te leren door middel van de bestaande brouwpakketten zoals Brewferm.

Allereerst de apparatuur die ik gebruik:

- Grain Gorilla
- Grainfather G30
- Brew Monk CCT
- Vergistingskast (koelkast met Inkbird en infrarood verwarmingselement)
- CO2 waterslot (2 PET flessen met slangen erin, 1 gevuld met water)

De allereerste keer dat ik met deze set heb gebrouwen was het een groot succes! Echter heb ik hierna nog 5 verschillende brouwsels gebrouwen, welke allemaal smaken naar azijn. Ik vermoed dus dat er een bacterie bij het vergistingsproces is gekomen.

Ik heb al vele opties geprobeerd, van het anders schoonmaken van de CCT, het wel of niet aftappen van het oude gist tijdens het vergistingsproces, het gebruik van een ander waterslot. Wat ik ook doe, het bier blijft mislukken.

Een goede vriend van mij die ook brouwt, heeft exact dezelfde installatie en heeft nooit dit probleem. Het enige wat er bij mij nog anders is, is het verwarmingselement in de vergistingskast.

Ik maak vanaf het begin al gebruik van een infrarood verwarmingselement dat vroeger onder mijn bureau hing ter verwarming. Ter illustratie, deze:

Mijn maat gebruikt een 2-tal ouderwetse lampen en een ventilator om de warmte door de kast heen te distribueren.

Kan het zijn dat de infrarood straling het vergistingsproces verstuurd of er juist voor zorgt dat er bacteriën ontstaan?

Het andere waar ik aan denk ik de reiniging van de CCT voordat het bier erin gaat. Ik gebruik op dit moment Puremel (net zoals mijn maat). Ik heb zelfs ook al een keer alle kraantjes etc van de CCT afgehaald om ze apart te reinigen.

Alle tips zijn welkom, want op dit moment ben ik het een beetje zat om telkens bier te moeten kopen in plaats van te kunnen genieten van mijn eigen brouwel  ;D

Dank jullie wel!

Wolter

Citaat van: JorisB op 08-04-2023  20:03 uGoedenavond mede brouwers!

Het wil maar niet lukken... Ik ben een beginnende brouwer en probeer het brouwen te leren door middel van de bestaande brouwpakketten zoals Brewferm.

Allereerst de apparatuur die ik gebruik:

- Grain Gorilla
- Grainfather G30
- Brew Monk CCT
- Vergistingskast (koelkast met Inkbird en infrarood verwarmingselement)
- CO2 waterslot (2 PET flessen met slangen erin, 1 gevuld met water)

De allereerste keer dat ik met deze set heb gebrouwen was het een groot succes! Echter heb ik hierna nog 5 verschillende brouwsels gebrouwen, welke allemaal smaken naar azijn. Ik vermoed dus dat er een bacterie bij het vergistingsproces is gekomen.

Ik heb al vele opties geprobeerd, van het anders schoonmaken van de CCT, het wel of niet aftappen van het oude gist tijdens het vergistingsproces, het gebruik van een ander waterslot. Wat ik ook doe, het bier blijft mislukken.

Een goede vriend van mij die ook brouwt, heeft exact dezelfde installatie en heeft nooit dit probleem. Het enige wat er bij mij nog anders is, is het verwarmingselement in de vergistingskast.

Ik maak vanaf het begin al gebruik van een infrarood verwarmingselement dat vroeger onder mijn bureau hing ter verwarming. Ter illustratie, deze:

Mijn maat gebruikt een 2-tal ouderwetse lampen en een ventilator om de warmte door de kast heen te distribueren.

Kan het zijn dat de infrarood straling het vergistingsproces verstuurd of er juist voor zorgt dat er bacteriën ontstaan?

Het andere waar ik aan denk ik de reiniging van de CCT voordat het bier erin gaat. Ik gebruik op dit moment Puremel (net zoals mijn maat). Ik heb zelfs ook al een keer alle kraantjes etc van de CCT afgehaald om ze apart te reinigen.

Alle tips zijn welkom, want op dit moment ben ik het een beetje zat om telkens bier te moeten kopen in plaats van te kunnen genieten van mijn eigen brouwel  ;D

Dank jullie wel!

Vervelend dat het steeds misgaat...

Ik vind het moeilijk om aan de hand van deze informatie te gaan vertellen waar het mis gaat.
Mogelijke momenten:
- Tijdens het koelen... (op welke manier koel je en doe je dit met schoon materiaal en niet te open en bloot in de buitenlucht bv?)
- Tijdens de vergisting. (Schoon vat. Proef ook tijdens de vergisting om te zien of het dan al zuur wordt..)
- Tijdens bottelen../ flessen schoon? Hoe voeg je bottelsuiker toe? Doppen schoon?
Je zal echt de hele installatie tov het proces kritisch door moeten nemen om een conclusie te kunnen trekken.
Misschien is het een idee om eens met een ervaren brouwer erbij een brouwdag te doen?. Wellicht kan hij/zij suggesties geven.

Jacques

Citaat van: JorisB op 08-04-2023  20:03 uIk heb al vele opties geprobeerd, van het anders schoonmaken van de CCT, het wel of niet aftappen van het oude gist tijdens het vergistingsproces, het gebruik van een ander waterslot. Wat ik ook doe, het bier blijft mislukken.

Na het koken is het wort steriel. Na het koelen is het wort een eldorado voor heel veel micro-organismen. Het is van het grootste belang om zo hygiënisch te werken nadat het wort is afgekoeld tot een temperatuur onder de 80°C.

Punten van aandacht om infecties te voorkomen:
1. wijze van koelen;
2. de duur van het koelen;
3. de wijze van overbrengen van het wort naar je gistvat;
4. desinfectie van je gistvat;
5. het schoonmaken van je vergistingsruimte
6. de hoeveelheid gist dat je ent;
7. het goed afsluiten van je gistvat;
8. de wijze van afdekking van je waterslot;
9. de wijze van toevoegen van de bottelsuiker;
10. wijze desinfectie tijdens het bottelen.

De manier waarop je de ruimte verwarmt waarin je gistvat staat maakt niet uit op voorwaarde dat je gistvat goed schoonmaakt en dicht laat tijdens de vergisting..

Door zo gedetailleerd mogelijk de bovenstaande punten te beschrijven kunnen we proberen je verder helpen. Het wel soms goed zoeken. Het is soms heel lastig om de bron van een infectie te vinden. Het gebruik van andere reinigingsmiddelen kan helpen, net als een basische én een zure reiniging.

Overigens is over reinigen en desinfectie ongelofelijk veel geschreven op dit forum. Met behulp van de zoekfunctie kun je veel terugvinden.

hansHalberstadt

Belangrijke risico's zijn de koeler en kraantjes in het gistingsvat.
- Als je de koeler hebt aangesloten, pomp je dan eerst de kokende wort 5 minuutjes rond om je koeler te desinfecteren?
- Hoe maak je je vat schoon/ontsmet en de binnenkant van je kraantje onderaan het gistingsvat?

JorisB

Goedemiddag heren,

Dank jullie wel voor de antwoorden! De koeler die ik gebruik is een tegenstroomkoeler welke wordt geleverd bij de Grainfather. Ik laat meestal wel even het brouwsel hier doorheen pompen voordat ik het koelproces start, maar zeker niet 5 a 10 minuten. Daar zou dus wellicht nog wat winst te behalen zijn.

Het vat schoonmaken zou nog een tweede ding kunnen zijn. De laatste keer heb ik het vat gereinigd met Puremel, waarbij ik ook de kraantjes eraf heb gehaald en los heb laten "weken" in de oplossing en om heb gespoeld. Wellicht dat ik in dit proces nog wat kan verbeteren.

Ik ga het forum even afspeuren naar tips en tricks voor het correct reinigen van de CCT en de tegenstroomkoeler. Het moet bijna wel aan één van deze twee punten liggen.

Nogmaals, mijn dank is groot!

Jacques

Hoe gaat je wort van je koeler naar je gistvat? Na het koelen is het wort namelijk extreem gevoelig voor infecties.

Wordt je gistvat volledig gevuld met een oplossing van Puremel? En desinfecteer je de deksel van je gistvat?
Het lastige is dat de infectiebron in een klein hoekje kan zitten.

Puremel is een prima reiniger en desinfectans, maar het verstandig om ook eens een andere reiniger te gebruiken zoals Enzybrew 10. Dat middel pakt biofilms aan. En zo nu en dan met een zuurreiniger werken helpt ook om infectiebronnen weg te krijgen.

Jan de Graaff

Ik heb eens gesproken met een hobbybrouwer die een infectie had en alles – werkelijk alles, tot het laatste slangetje aan toe – schoongemaakt heeft met een oplossing van 5 liter schoonmaakazijn en 10 liter water. Dat heeft hem van zijn infectiebron af geholpen. En daarna van de groene aanslag en mosgroei op zijn terras...

JorisB

Citaat van: Jacques op 13-04-2023  17:32 uHoe gaat je wort van je koeler naar je gistvat? Na het koelen is het wort namelijk extreem gevoelig voor infecties.

Wordt je gistvat volledig gevuld met een oplossing van Puremel? En desinfecteer je de deksel van je gistvat?
Het lastige is dat de infectiebron in een klein hoekje kan zitten.

Puremel is een prima reiniger en desinfectans, maar het verstandig om ook eens een andere reiniger te gebruiken zoals Enzybrew 10. Dat middel pakt biofilms aan. En zo nu en dan met een zuurreiniger werken helpt ook om infectiebronnen weg te krijgen.

Hey Jacques,

Ik ga uit de tegenstroomkoeler direct naar de CCT, dit laat ik er rustig in lopen (terwijl de deksel eraf is).

Bij het reinigen van het gistvat vul ik hem eigenlijk nooit helemaal tot de rand, maar ongeveer tot de helft met een oplossing van heet water en Puremel. Ik gebruik wel die oplossing om met een afwasborstel het gehele oppervlak te schrobben.

Kan ik een zuurreiniger ook gebruiken in de tegenstroomkoeler? Of kan die daar niet goed tegen?

hansHalberstadt

Citaat van: JorisB op 13-04-2023  18:23 uKan ik een zuurreiniger ook gebruiken in de tegenstroomkoeler? Of kan die daar niet goed tegen?
Het kokende wort rondpompen door de tegentroomkoeler zonder koelwater maakt alles 100°C en daardoor kiemvrij.
Dan is zure reiniger niet nodig om te desinfecteren, hooguit om te reinigen.

Jacques

Citaat van: JorisB op 13-04-2023  18:23 uIk ga uit de tegenstroomkoeler direct naar de CCT, dit laat ik er rustig in lopen (terwijl de deksel eraf is).

Waarom leg je de deksel niet losjes op de CCT? Het zou kunnen dat je last hebt van een infectie die via de lucht in je wort komt.
Verder is de slang van de tegenkoeler naar je CCT een aandachtspunt. Leg deze slang gedurende een langere tijd in een Enzybrew 10 oplossing.

Citaat van: JorisB op 13-04-2023  18:23 uBij het reinigen van het gistvat vul ik hem eigenlijk nooit helemaal tot de rand, maar ongeveer tot de helft met een oplossing van heet water en Puremel. Ik gebruik wel die oplossing om met een afwasborstel het gehele oppervlak te schrobben.

Spoel na gebruik de Puremel deze goed na (dat is sowieso nodig om geen vervelende smaakafwijking te krijgen). Daarna vul je de CCT met een Star San oplossing (dat is een desinfectans en zuurreiniger). Vul de CCT zodanig dat alle aansluitingen en kranen in contact zijn met de oplossing.

Citaat van: JorisB op 13-04-2023  18:23 uKan ik een zuurreiniger ook gebruiken in de tegenstroomkoeler? Of kan die daar niet goed tegen?
De tegenstroomkoeler van Grainfather heeft een binnenleiding van koper. Die is niet echt bestand tegen Puremel en Star San... Zelf maak ik mijn tegenstroomkoeler schoon met een Enzybrew 10 dat ik rondpomp gedurende zo'n 15 à 20 minuten. Op die manier wordt ook de pomp van mijn G40 gereinigd. Daarna spoel ik de tegenstroomkoeler door met schoon leidingwater. Vervolgens laat ik de tegenstroompoeler leeglopen.

Na het koken laat ik het wort circuleren door de tegenstroomkoeler. Het wort gaat dus terug de ketel in. Dat doe ik minimaal 5 minuten voordat ik koud water door de koeler laat stromen. Op deze wijze wordt de koeler gedesinfecteerd.

Dund

Ik maak ook alles schoon met enzybrew. En daarna met een spuitfles met star san. Heb een paar jaar terug een infectie gehad die ik zes maanden bleef hebben al het bier werd na een paar maanden zuur in de fles.

All het materiaal uitgekookt maar ik kwam er niet achter.

Uiteindelijk bleek de ellende in een klein slangetje te zitten dat ik boven in de cct drukte om koolzuur af te laten. Pas toen ik die vervangen had was alles ineens opgelost.

Zoals hierboven gezegd een super klein dingetje kan de oorzaak al zijn.

Maar ik zweer bij enzybrew en daarna alles met de starsanspuit. Sindsdien nooit meer iets aan de hand gehad

LAM

Citaat van: Jan de Graaff op 13-04-2023  17:42 uEn daarna van de groene aanslag en mosgroei op zijn terras...
En waarschijnlijk een deel van het bodemleven en enkele insecten :police: Ik kan hier als toekomstig bioloog natuurlijk niet mijn mond over houden hahaha

hansHalberstadt

Citaat van: LAM op 14-04-2023  10:44 uEn waarschijnlijk een deel van het bodemleven en enkele insecten :police: Ik kan hier als toekomstig bioloog natuurlijk niet mijn mond over houden hahaha
Ik maak alles steriel met stoom. Dat is wel milieuvriendelijk toch?

Erny

ik wens je heel veel succes met het vinden van de oorzaak van jouw probleem. Het lijkt mij vreselijk om keer op keer je brouwsel te moeten weggooien. Vergeet ook niet om je petfles constructie met slangen goed schoon te maken.

thepsych

Vraagje, kan het zijn dat de temperatuur in het gistingsvat te hoog is. Wordt de temperatuur in het gistingsvat door de Inkbird gemeten met een sensor in het vat? In hoeverre ontstaat er door jouw infraroodmatje lokaal te veel verwarmd. Vriend van me vergiste eerst in de badkamer en had slecht bier, vermoedelijk omdat het veel te warm was vergist en misschien te weinig gist.
Overigens pleit het feit dat het de eerste keer goed ging wel er voor dat er iets is achtergebleven de eerste keer. Of je hebt je procedure na de eerste keer aangepast

LAM

Citaat van: hansHalberstadt op 14-04-2023  17:53 uIk maak alles steriel met stoom. Dat is wel milieuvriendelijk toch?
Haha absoluut!

Jacques

Citaat van: thepsych op 15-04-2023  08:15 uVraagje, kan het zijn dat de temperatuur in het gistingsvat te hoog is.

Een hoge vergistingstemperatuur zorgt afhankelijk van de gist die je gebruikt meer hogere alcoholen en esters. Het smaakt daardoor naar alcohol, peperachtig, rozenachtig en oplosmiddelachtig. Het zorgt echter niet voor een zure smaak...

Joris heeft het over azijn en niet over (melk)zuur. Dat is wel een wezenlijk verschil. De azijnzuurbacterie heeft zuurstof nodig om te groeien, melkzuurbacteriën kunnen zich ontwikkelen zonder zuurstof. Als de zure smaak echt azijnzuur is dan is het belangrijk te kijken naar de lekdichtheid van het gistvat.

middelaersch

In principe is het simpel: alles, maar dan ook echt alles, waarmee je bier na het koken in aanraking komt moet perfect schoon en ontsmet zijn.
Denk ook aan kraantjes, slangen, bottelpijpje (!), echt alles. Nadeel van een tegenstroomkoeler is dat je daar niet in kunt kijken. Zorg dat ook dat ding echt goed schoon en ontsmet is.
Zelf heb ik goede ervaringen met starsan.

alstro

Wellicht toch een keer de infrarood niet gebruiken. Voor 12 euro heb je een verwarmingsdraad , die lampen had ik ook altijd, maar gingen stuk en moeilijk verkrijgbaar.

Hoe ontsmet je je flessen? Ik heb in begin ook 2 keer batch weg moeten gooien omdat ik de flessen met kraanwater naspoelde.

Noordzij_1

Citaat van: alstro op 21-04-2023  22:40 uHoe ontsmet je je flessen? Ik heb in begin ook 2 keer batch weg moeten gooien omdat ik de flessen met kraanwater naspoelde.

Ik spoel altijd na met kraanwater zodat de hergisting niet sterft aan de Uniclean Oxi, nog nooit problemen mee gehad?

Voor mij zit de clue in de eerste keer succesvol, daarna niet meer;
Dat klinkt in mijn oren als een plek die toch niet goed schoongemaakt wordt...
De eerste keer wel schoon en goed bier, daarna vies en daardoor zuur!

Gemakkelijkste test om wat zekerheid te krijgen is een simpele plastic gistemmer te gebruiken (bij deze mag je er van mij een lenen als je in de buurt woont; Strijen)
Als het bier dan weer wel lukt, moet je eens kritisch je RVS CCT gistvat onder de loep nemen !

brouwerwaldonk

Citaat van: alstro op 21-04-2023  22:40 uWellicht toch een keer de infrarood niet gebruiken. Voor 12 euro heb je een verwarmingsdraad , die lampen had ik ook altijd, maar gingen stuk en moeilijk verkrijgbaar.

Hoe ontsmet je je flessen? Ik heb in begin ook 2 keer batch weg moeten gooien omdat ik de flessen met kraanwater naspoelde.
Flessen moeten echt zuiver zijn voor het bottelen. Na leeggieten naspoelen met kraanwater is niet voldoende.
Eerst de mogelijke bieraanslag verwijderen soda, dan spoelen en daarna met een goed product ontsmetten, dan laten uitlekken op de flessenboom

Ik gebruik altijd OXONIA (waterstof peroxide, zoals in elke brouwerij) verdund aan 1% als ontmettingsmiddel.

Arthur B

Wel een stok achter de deur om de voorraad niet te lang te laten liggen. :proost:

Re: flessen - wij spoelen ze gelijk om, dan een rondje vaatwasser, omgekeerd in de krat en spoelen met Starsan voor vullen. Nog geen problemen gehad.

alstro

Citaat van: brouwerwaldonk op 22-04-2023  10:34 uFlessen moeten echt zuiver zijn voor het bottelen. Na leeggieten naspoelen met kraanwater is niet voldoende.
Eerst de mogelijke bieraanslag verwijderen soda, dan spoelen en daarna met een goed product ontsmetten, dan laten uitlekken op de flessenboom

Ik gebruik altijd OXONIA (waterstof peroxide, zoals in elke brouwerij) verdund aan 1% als ontmettingsmiddel.

Voor de duidelijkheid. ik gebruikte eerst starsan en vond dat schuim maar smerig en dacht ze daarom daarna nog even met water te spoelen. Dat ging dus 2 keer mis.

Broewerke

Citaat van: alstro op 22-04-2023  21:43 uVoor de duidelijkheid. ik gebruikte eerst starsan en vond dat schuim maar smerig en dacht ze daarom daarna nog even met water te spoelen. Dat ging dus 2 keer mis.
Dan vraag ik me af welk water je gebruikt. Ik ontsmet met starsan en ja ik spoel t na met kraanwater. Doe ik al jaaaren en nog nooit n infectie gehad. Ja ik weet dat naspoelen niet nodig is maar voel me er prettiger bij. Na gebruik omspoelen, schoonmaken met oxi en op botteldag starsan. Allerlei opvattingen hoe en wat het beste zijn vind ik prima doch voorgaande methode werkt voor mij doeltreffend en vind ik dus prima resultaat.

Lampje

Citaat van: Broewerke op 22-04-2023  22:10 uDan vraag ik me af welk water je gebruikt. Ik ontsmet met starsan en ja ik spoel t na met kraanwater. Doe ik al jaaaren en nog nooit n infectie gehad. Ja ik weet dat naspoelen niet nodig is maar voel me er prettiger bij. Na gebruik omspoelen, schoonmaken met oxi en op botteldag starsan. Allerlei opvattingen hoe en wat het beste zijn vind ik prima doch voorgaande methode werkt voor mij doeltreffend en vind ik dus prima resultaat.
Ik brouw zeer regelmatig (1 batch per 2 a 3 weken) en heb zelf nog geen infectie gehad. Vlak voor dat ik begin te brouwen worden het werkblad, de vloer en gootsteen eerst huishoudelijk schoongemaakt. Het werkblad en de gootsteen worden vervolgens met een chloorxylenol (Dettol bijvoorbeeld) oplossing 1:10 (water) ingesprayd. Dit laat ik 10 min. met rust en neem het dan af met een schone vaatdoek. Voor de rest alles huishoudelijk schoon. Ik ontsmet alles dat met het afgekoelde wort in aanraking kan komen met oxipro en heb voor het geval dat een plantenspuit met Starsan oplossing klaar staan. Wat ik wel eens heb gelezen is dat het niet goed is om het gistvat op de tocht te hebben staan. Turbulentie in combinatie met wisselende luchtdruk zou een contaminatie van het water in het waterslot kunnen veroorzaken. Die contaminatie zou dan via het condensaat weer doorgegeven kunnen worden aan het wort. Snijdt wel hout als je er over gaat nadenken. Warme vochtige lucht kan veel kiemen en bacteriën bevatten en die warme lucht is precies wat je in de vergistingskast tegen komt. Is het een oude koelkast? Dan die wellicht ook goed schoonmaken en met chloorxylenol behandelen. Ik weet alleen niet meer zo goed de bron van de theorie van deze hypothese te achterhalen. Misschien helpt het als je de ventilator uit zet. De temperatuur dien je dan wel te meten in het vergistingsvat (via thermowell) of de temperatuur sensor met een afwassponsje en een spanband tegen het vergistingsvat aan te drukken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.