Fermentis BR-8 (ervaringen)

Gestart door Arthur B, 04-04-2023 08:03 u

Vorige topic - Volgende topic

Arthur B

Ik zag welgeteld 2 posts over deze korrel voorbijkomen, maar bij deze toch de vraag: heeft iemand er al ervaring mee opgedaan?

https://fermentis.com/en/news/fermentation/beer-brewing/safbrew-br-8-is-now-available-for-homebrewers/

Schanulleke

Geen ervaringen, maar hij staat wel op mijn lijstje voor m'n Orval Groen kloon. Ik zat net een filmpje te kijken op Youtube:

en daar blijkt uit dat deze Brett het STA-1 gen niet meer heeft, dus hij peuzelt niet alle restsuikers op.

Tripppel PPP

Begin dit jaar twee biertjes mee hergist. Beide tripppels. Hergisting verliep prima. temperatuur was zo'n 15 graden in mijn kelder, dus niet verder verward en na 1 maand was er al redelijk veel koolzuur. Na 3 maanden ruim 3 bar en al zeer goed op smaak. wat zeg ik: fantastisch op smaak! Typische Brett smaak, a la Orval, maar gezien de tripel van bijna 10% een stuk zwaarder en dat is een zeer goede combi. De smaak wordt nog iets ronder nu we bijna 0p 6 maanden zitten.

thepsych

ik ben in de gelukkige omstandigheid ook één van deze brett biertjes te mogen proeven. Het was een smaakvol goed gecarboniseerde tripel. echter in mijn drang om die brett te proeven heb ik het wat te warm gedronken denk ik. Er was zeker geen stal smaak wat ik denk ik niet lekker zou vinden. Heb nog een niet gebrettiseerde versie staan die denk ik ook erg lekker ga vinden.
Ik word wel geprikkeld om die brett te gaan proberen, weer eens een andere smaak te onderzoeken. Echter het lange wachten is niet de sterkste kant van mij.....

PDGRRR

Citaat van: PP op 15-04-2023  16:35 u[...]
Van Br-08 is 1 zakje a 5 g toegevoegd. Na toevoeging nam de gistactiviteit duidelijk toe.

De vergistingstemperatuur is vrij laag, rond 15 °C.

Het bier mag van mij ver uitgisten.

Groet, Paul.

Als ik je verslag goed gelezen heb heb je dus 5 gram BR-8 in 27 liter jongbier gedaan, correct?

Ik heb afgelopen weekend een paar liter van mijn quadrupel gebotteld met de BR-8 en nu heb ik dus nog zo'n 4 gram over. Die zou ik binnenkort bij een splitbatch van een nog te brouwen sterke saison willen toevoegen na overhevelen. Dat zal slechts 4 liter zijn, zou het kwaad kunnen die resterende 4 gram in zijn geheel te gebruiken of toch maar beter iets minder?

PP

Je beschrijving klopt.
Adviesdosering Br-08 volgens Fermentis = 0,1 g/ L
Ik heb voor de Sour 0,19 g/ L gedoseerd.

Het bier is intussen door een 20-tal (onervaren tot zeer ervaren) bierliefhebbers geproefd (het wordt tijd voor een nieuwe batch).
Reacties: zeer fraai bier, prima in balans, mooie Brett tonen.
M.a.w. de hogere Br-08 dosering past prima bij dit lichte bier (6 vol%).

Groet, Paul

Josss

Citaat van: Schanulleke op 18-06-2023  10:31 uGeen ervaringen, maar hij staat wel op mijn lijstje voor m'n Orval Groen kloon. Ik zat net een filmpje te kijken op Youtube:

en daar blijkt uit dat deze Brett het STA-1 gen niet meer heeft, dus hij peuzelt niet alle restsuikers op.

Volgens mij trekt hij met z'n rechter oog bij de tweede slok.

PDGRRR

Citaat van: Josss op 21-08-2023  20:11 uVolgens mij trekt hij met z'n rechter oog bij de tweede slok.

Hahaha.

Volgens z'n recept heeft hij 10 gram voor 19 liter gebruikt voor een volledige vergisting, dan zal ik circa 2 gram aanhouden voor de tweede stap van de vergisting van mijn "Brett-batch".

Kapau

Ik heb toevallig laatst ook een batch gemaakt met BR-8, gemengde vergisting van een witbier-basis WB-06 & BR-8 met 2KG bramen op 12 liter batch toegevoegd. Half zakje BR-8 en heel zakje WB-06 zijn in een week tijd door het wort heengeblazen. Was van plan het ergens deze week op de fles te schuiven, ik zal de metingen en smaak van het bier uiteindelijk wel delen.

Kapau

Het bier ligt ondertussen ruim een maand op de fles. Smaak is qua zuurheid heel zacht, de brett smaak van Orval zit er wel echt duidelijk aan. Ga hier nog een keer een blondje mee brouwen.

TymonK

ik vraag me af hoe de vergisting "verdeeld" wordt tussen primaire gist en BR-8?

Wat ik lees bij Fermentis over het gebruik
- als bottelgist (kan want alleen simpele suikers) - maar wat doet de "originele" gist dan?
- tweede fase gist lagering - eigenlijk zelfde vraag....

TymonK

Citaat van: TymonK op 02-11-2023  14:29 uik vraag me af hoe de vergisting "verdeeld" wordt tussen primaire gist en BR-8?

- als bottelgist (kan want alleen simpele suikers) - maar wat doet de "originele" gist dan?

Laat maar... hier mijn antwoord al gevonden...
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,46103.25.html

PDGRRR

Vandaag na veel uitstel eindelijk mijn sterke saison gebotteld waarvan een deel na een week hoofdgisting met de Lallemand Farmhouse in een apart vat met BR-8 is gegaan. De Farmhouse is geëindigd op 1.007, de BR-8 op 1.006.

Wel viel me in het vat waar de Brett-versie in zat een mooi wit pellicile op, hebben jullie dat ook gehad, @Kapau of @Chinook? Anders heb ik misschien toch ook een infectie te pakken die mogelijk ontstaan is doordat water uit mijn waterslot was verdampt waardoor het niveau toch nét te laag was (viel me pas op toen ik de vaten uit de gistkast haalde). Het bier zelf smaakt meer dan prima met een lekker zacht zuurtje, subtieler dan bij bijvoorbeeld een Straffe Hendrik Wild.

IMG_7673.jpeg

Kapau

Citaat van: PDGRRR op 06-11-2023  15:47 uWel viel me in het vat waar de Brett-versie in zat een mooi wit pellicile op, hebben jullie dat ook gehad, @Kapau

Nee, mijn fruit sour had dit niet en de Brett Blonde die ik momenteel heb aan staan zag er gisteren toen ik wat dryhop er bij deed ook niet zo uit. Ik ben bang dat je ongenodigde gasten hebt ontvangen. Op zich ziet het er uit als een mooie pellicile dus misschien is het resultaat er nog wel naar.

Chinook

Citaat van: PDGRRR op 06-11-2023  15:47 uWel viel me in het vat waar de Brett-versie in zat een mooi wit pellicile op, hebben jullie dat ook gehad, @Kapau of @Chinook? Anders heb ik misschien toch ook een infectie te pakken die mogelijk ontstaan is doordat water uit mijn waterslot was verdampt waardoor het niveau toch nét te laag was (viel me pas op toen ik de vaten uit de gistkast haalde). Het bier zelf smaakt meer dan prima met een lekker zacht zuurtje, subtieler dan bij bijvoorbeeld een Straffe Hendrik Wild.

Bij mij is er naar verloop van tijd ook altijd een vlies op gekomen, behalve bij de RIS die ik ermee heb gemaakt. Op HBT heb ik ook gezien dat anderen hetzelfde zagen. Zeker de eerste keer duurde het best lang voordat ik het zag onstaan. Ook heb ik het in flesjes die geënt waren tijdens het bottelen even zien ontstaan.

PDGRRR

Citaat van: Chinook op 07-11-2023  11:46 uBij mij is er na verloop van tijd ook altijd een vlies op gekomen, behalve bij de RIS die ik ermee heb gemaakt. Op HBT heb ik ook gezien dat anderen hetzelfde zagen. Zeker de eerste keer duurde het best lang voordat ik het zag onstaan. Ook heb ik het in flesjes die geënt waren tijdens het bottelen even zien ontstaan.

Dank je voor je reactie, dat stelt enigszins gerust. Tussen het overhevelen + BR-8 enten en het bottelen zat wegens tijdgebrek meer dan een maand.

Citaat van: Kapau op 07-11-2023  07:15 uIk ben bang dat je ongenodigde gasten hebt ontvangen. Op zich ziet het er uit als een mooie pellicile dus misschien is het resultaat er nog wel naar.

Ongenodigd of niet, het jongbier smaakte in ieder geval prima. Afgaande op Chinook's reactie gaat bij gebruik van de BR-8 er wellicht enige tijd overheen voordat er een vlies gevormd wordt en heeft 'ie bij jouw brouwsels de kans niet gekregen. Jij ook bedankt voor je reactie.

Vanwege onzekerheid m.b.t. mogelijke infectie gisteren toch de bottelsuiker bij de Brett-batch een beetje teruggeschroefd.

PDGRRR

Citaat van: TymonK op 02-11-2023  14:29 uik vraag me af hoe de vergisting "verdeeld" wordt tussen primaire gist en BR-8?

Naar aanleiding van mijn 2 eerste probeersels met BR-8 en in het verlengde van alle gist-tests die hier recent zijn/worden uitgevoerd zat ik eigenlijk ook met bovenstaande vragen. Maar nu ik ook gezien heb dat de FG van de BR-8 batch nauwelijks afweek van de "gewone" batch met enkel Lalbrew Farmhouse denk ik dat Chinook in een ander BR-8 topic op het juiste spoor zit: de BR-8 gaat bij aanwezigheid van een andere gist andere "spulletjes" eten in plaats van suikers. De bottelsuiker die Fermentis bij gebruik van BR-8 voorschrijft is voor de nog steeds aanwezige hoofdgist, die zorgt dat het bier op druk komt.

Citaat van: Chinook op 19-06-2023  22:03 uVolgens mij worden de Brettanomyces smaken van BR-8 niet gecreëerd door hergisting. Dat zou vreemd zijn aangezien wij ons bier niet kunnen filteren en de primaire gist(en) veel sneller werken[...] Wild type Brettanomyces kan ook een heleboel andere stoffen conformeren en ik denk zelf eigenlijk dat dat ook gebeurt bij BR-8. Ik heb zelf gemerkt dat mijn esterprofiel compleet verdwijnt na toevoeging van BR-8, en ook veel sneller dan geadverteerd. Voor zover ik weet is BR-8 geen killer gist, dus komt je bier waarschijnlijk snel op druk door M-29 en creëert BR-8 vanzelf de leuke smaakjes.

Dat van dat esterprofiel heb ik ook gemerkt bij mijn saison en mijn Chimay/Rochefort-quad.

Citaat van: Chinook op 22-06-2023  22:42 uToch ben ik niet overtuigd dat BR-8 voor het koolzuur zorgt. Mijn 100% BR-8 bier was binnen een week ongeveer klaar, met nog een puntje of twee die er in de week/weken erna af zijn gegaan. Na drie of vier weken heb ik gebotteld. Nu, nog drie weken later heb ik nog steeds niet enorm veel koolzuur in dit bier waar ik bij de meeste Saccharomyces bieren dat ondertussen wel zou hebben met deze tijdlijn.

Wat was de vergistingsgraad van dat 100% BR-8 bier, Chinook?

Citaat van: Chinook op 22-06-2023  23:39 uVolgende keer ga ik ook bij het bottelen extra gist toevoegen, een deel zonder en weer een deel met Saccharomyces.

Ik ben benieuwd, gisteren heb ik bij de BR-8 batch geen (bottel)gist toegevoegd, maar ik verwacht dat de hoofdgist wel zorgt voor prik. Wellicht ook een interessante test om uit te voeren is een wort in 3 delen te splitsen met 100% Saccharomyces, 100% BR-8 en een blend van beiden om te zien hoe de vergisting verloopt.

Chinook

@PDGRRR ik zal de exacte getallen voor je opzoeken als ik thuis kom, maar meestal zaten ze tussen 80-82%, inclusief de RIS.

Bij mijn bottelgistexperiment kwam er eigenlijk in de lijn der verwachting uit dat BR-8 zonder extra gist het langzaamste op druk kwam. Ik ging tussentijds op vakantie, maar extra BR-8 en extra Nottingham gingen ongeveer even snel was mijn ervaring. Het gekke was wel dat de versie met Nottingham heel wrang werd en extreem 'Brettig'. Ik vond dat eigenlijk niet zo'n succes.

PDGRRR

Vandaag het eerste flesje van mijn sterke saison met BR-08 geprobeerd en ben best tevreden. In tegenstelling tot wat ik verwachtte was het smaakprofiel van Lallemand Farmhouse Hybrid niet compleet verdwenen waardoor het een prettig gelaagd bier is geworden. Niet echt zuur te noemen, wel overduidelijk brett.

Volgende brouwsel wordt 'n Vlaams rood-achtige met Philly Sour én BR-08. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.