Gistvat

Gestart door BaDu, 05-07-2006 20:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BaDu

Beste brouwers en bierfanaten,

Weet iemand van jullie waar er gistingsvaatjes verkocht worden, die ontworpen zijn in een 20L-vat.
Ik ben ze al eens tegengekomen op een website maar vind het niet meer terug; in het vat zitten een aftappingspunt en waterslot mooi ingewerkt.

Als iemand denkt te weten over welke gistingsvaatjes ik het heb; laat maar horen.
Of weet iemand anders nog alternatief voor de dure cilindroconische tanks.

bart  :brouwen:

MO

Wat bedoel je nu anders dan het standaard Brouwland vergistingvat? Bedoel je RVS vaatjes? Die ken ik niet van 20 liter.



Oscar

De 20 liter stond er niet bij, maar ik denk dat je zo iets bedoelt :



Groeten en gezondheid
Oscar

Jacques

Het laatste gistvat is niet voorzien van een klemring of schroefdraad. Hierdoor sluiten dergelijke vatten nooit hermetisch af. Je moet dan er niet verbaasd over zijn dat het waterslot niet werkt terwijl de vergisting toch aan de gang is.


BaDu

heren,
ik was eigenlijk op zoek naar een rvs vatje van 20 liter.
Het is een omgebouwd 20-liter vat dat je ook wel eens als biervat ziet of ook die cocacola vaatjes.

Ik heb hier op het forum ooit een link gevonden naar een site van de producent maar vind het niet meer terug.

Arjan

Dat laatste vat kan ik niet echt aanraden. Als het kouder wordt gaan de ringen van het kraantje krimpen en begint het ding te lekken. Het slangmodel waterslot is het enige soort dat post op dit vat.

Bij van der Kooy kan je vaten kopen (zuurkoolvaatjes) van 20 liter en meer (vanaf 10 euro). Hier kan je eenvoudig in de deksel een gat borel met een speedboor en je hebt een uitstekend vat.


BaDu

Ik heb het teruggevonden.
Ik bedoelde deze gistvaten: zie http://www.kegs.com/27liter.html

iemand ervaringen hiermee?

MO

Geen ervaring maar zo op het eerste gezicht maar ik me grote zorgen over de schoonmaakbaarheid. Het is heel prettig als je goed in je vat kunt kijken om de reinheid te controleren. Bij een gezonde vergisting "brandt" ook een rand van hopresten en dode gist een stukje boven je bier, het verwijderen van deze rand vereist flink wat poetswerk. Kan dat allemaal met deze keg?

Oscar

Citaat van: MO op 06-07-2006  22:06 uKan dat allemaal met deze keg?

Ik heb deze kegs zelf niet....maar ik ken ze wel.. Je kunt er niet echt met je handen in...dus poetsen wordt lastig. Echter las ik dat hete loog wonderen doet.... ::)

Groeten en gezondheid
Oscar

Herman

Ik vind het nogal aan de prijs. Te bedenken dat dit gewoon een vergrote 19l (5 gallon) pepsi-vat lijkt. Die laatste kosten normaliter ca €30 en zijn goed met de hand schoon te maken, een langer vat vraagt denk ik om een dedicated toiletborstel o.i.d. Er zit standaard een ontluchting in het deksel, dus een waterslot kun je hier op bevestigen, maar waarom zou je? Het ventiel kun je tijdens de hoofdgisting ook openzetten.

Hopmans

Het soda kegje riekt inderdaad naar infectie.
Ik zou gaan voor de zuurkoolvaatjes of voor de emmer (maar dan zonder kraantje).

 :degroeten:

Edgar

Ik zie niet veel nadelen aan die kegs. Echt vies wordt het niet en loog en zeer heet water doen wonderen. Commerciële fermentors worden ook niet altijd geschrobd!

Duur zijn ze wel. En voordelen ten opzichte van een 'gewoon' plastic gistvat van 30 liter, tegen een fractie van de prijs, zijn ook maar zeer beperkt.

Hans (Lagos)

Zo gebruiken de Argentijnse hobbybrouwers de Cornelius als fermenteer en lager tank, inclusief gebruik van CO2 druk voor het verplaatsen van het jongbier om oxidatie te voorkomen.



Let op de verkorte stijgbuis in het fermeteervat.



Hier de site, uiteraard in het Spaans maar daar heb ik geen probleem mee  8)

Gr. Hans

BaDu

Lagos,
dat is inderdaad een veel gebruikt systeem dat perfect werkt.
De vergisting gebeurt in een vat met afgesneden stijgbuis. Daarna lageren waardoor de gist uitzakt.
Dan kan alles overgestoken worden waardoor de gist achterblijft.
Daarna kan gist en suiker toegevoegd worden in het vat zonder afgesneden stijgbuis, en het kan bijvoorbeeld op een tapinstallatie aangesloten worden om flesjes af te vullen.
Dat werkt echt perfect zo. Bij ons op de brouwerij doen we zo de Pico-brouwsels.

Over de reiniging van die vaatjes, dat is geen enkel probleem met hete loog.
Er kan ook een speciale reinigingsysteem besteld worden via de site waarbij in circulatie de reinigingsvloeistof kan rondgestuurd worden door het vat.

De prijs is inderdaad wat duurder dan een Pepsi vatje van 30euro maar natuurlijk: er zit een bruissteentje ingebouwd en een aftapsysteem dat zo instelbaar is dat je met het uiteinde van dat  buisje kan zoeken naar het niveau boven de gist en zo "helder" bier kan aftappen. Handiger dan het overhevelen en zo dacht ik.

EBC

Bij het selecteren van vaten is de afdichting belangrijk. De rubberen ring die bij een goed vat aanwezig is, wordt liefst alleen ingedrukt; niet gedraaid.

Een vat met los deksel en spanring voldoet hieraan. Een zuurkoolvaatje niet. Bij een zuurkoolvaatje zit de ring in het deksel. Bij het opschroeven wordt de ring gedrukt en gedraaid. De ring wordt dan snel poreus en wordt een soort spons. Bij een volgende keer vastsrchroeven, loopt de spons weer leeg...met alle gevolgen van dien.
Dus bij zuurkoolvaatjes regelmatig ringen vervangen.

Hete loog werkt prima, maar met Chemipro Caustic verdwijnt de koekrand ook als sneeuw voor de zon. Gewoon een uurtje weken. Doe je vat een vijfde vol met oplossing en kantel het om het uur totdat alle wanden schoon zijn. Haal eerst met je blote hand het ergste loszittende vuil weg. De binnenkant van je vat liever niet borstelen, zeker niet bij plastic. Dat levert alleen maar krassen op.
Lukt het niet met Chemipro, of ben je er (principieel) tegen vanwege het chloor en andere vervelende neveneffecten, probeer dan ergens Five Star PBW te bestellen, dat werkt gegarandeerd.

Mijn favoriete plastic vaten vind je hier: http://www.speidel-behaelter.de/ . Kijk bij Getränkefässer, de witte met oranje deksel.
Vroeger verkocht Brouwland ze ook, maar helaas hebben ze tegenwoordig een ander merk van beduidend mindere kwaliteit en flink hogere prijs. Bij navraag wilde Brouwland ook geen Speidel meer leveren...
Gelukkig verstuurt Speidel ook per post, voor een prikkie heb je daar een prachtig vat.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.