Vraag over het verloop van de vergisting

Gestart door Sepovinho, 03-04-2023 18:48 u

Vorige topic - Volgende topic

Sepovinho

Beste brouwers

Ik zit al effe met een vraag ivm vergisting. Denk dat ik dit hier kan aanhangen.
Normaal zit ik met batches van 23 L en met een start SG van 1.060 - 1.070. Op het einde van de kook voeg ik een capsule Brewferm Servomyces gistvoeding toe (0,27 g).

Gistvat voor hoofdgisting is een 30L Speidel (plastic).
– Ik gebruik alleen korrelgist en pitch met ruim 1,5 zakje (meestal 11 g/zakje).
– Temperatuur wort : zoals voorgeschreven, meestal rond de 21°C.
– Vergisting wordt gedaan in een koelkast met Inkbird sturing. +/- 0,3°C
– Vóór pitching breng ik met een gedesinfecteerde roerstok zuurstof in door stevig te roeren / agiteren.

Ik heb altijd de indruk dat de vergisting te traag is en zelden volledig uitgist. Nu de vraag.
- heb ik voldoende gist? (volgens Lallemand tool wel, maar...)
- is de gistvoeding voldoende? Of moet ik hier meer naar 1 á 2 g gaan?
- is de zuurstofinbreng voldoende of moet ik ook bij korrelgist heftiger roeren/agiteren?

Enfin, zien jullie hier dingen in verkeerd? Alle commentaar welkom.
PS: mijn gistvat heeft al ongeveer 20 batches verwerkt, dus nog niet versleten...

thanks

Jacques

Citaat van: Sepovinho op 03-04-2023  18:48 uk heb altijd de indruk dat de vergisting te traag is en zelden volledig uitgist.

Waarom denk je dat? Hoe lang duurt gemiddeld de vergisting? En welke vergistingsgraden heb je met welke gist?

Citaat van: Sepovinho op 03-04-2023  18:48 u– Ik gebruik alleen korrelgist en pitch met ruim 1,5 zakje (meestal 11 g/zakje).
– Temperatuur wort : zoals voorgeschreven, meestal rond de 21°C.
– Vergisting wordt gedaan in een koelkast met Inkbird sturing. +/- 0,3°C
– Vóór pitching breng ik met een gedesinfecteerde roerstok zuurstof in door stevig te roeren / agiteren.
...

- heb ik voldoende gist? (volgens Lallemand tool wel, maar...)
- is de gistvoeding voldoende? Of moet ik hier meer naar 1 á 2 g gaan?
- is de zuurstofinbreng voldoende of moet ik ook bij korrelgist heftiger roeren/agiteren?

Ik zie op basis van de informatie die je gegeven hebt geen reden waarom de vergisting niet goed zou verlopen.

Hydrateer je de gist? En zo ja, hoe?

Sepovinho

Citaat van: Jacques op 03-04-2023  21:14 uWaarom denk je dat? Hoe lang duurt gemiddeld de vergisting? En welke vergistingsgraden heb je met welke gist?

CiteerIk zie op basis van de informatie die je gegeven hebt geen reden waarom de vergisting niet goed zou verlopen.

Ik gebruik voornamelijk een 3 tal verschillende gisten : Lallemand Belle Saison, M20 en Fermentis safale BE134. Ik zie vooral naar de verschillen tussen batches met dezelfde gisten. De hoofdgisting verloopt goed, meestal een 3 tal dagen. De randen van mijn Speidel vat vertonen een +/- 4 cm bruine rand van de gistwerking. Met nog een gereduceerde waterslot zet ik alles (zonder bezinksel uiteraard) in een ander (Speidel) vat voor de nagisting. Dit duurt meestal 1 a 1,5 week. Daarna gemiddeld 6 gr suiker/L en 0,5 gr dezelfde gist voor hergisting op de fles. Het is vooral deze nagisting en hergisting op de fles die verschillend is.
bv : 2 batches met de M20, telkens een eind SG van rond de 1.020. De ene alles ok, prima biertje. De andere spuiters. Ik heb in deze laatste batch de druk moeten aflaten omdat ik schrik had dat ze gingen ploffen.
Het is vooral deze batch en het verschil in eind SG tussen batches met dezelfde gist dat me heeft doen twijfelen aan het gistingsproces.
Ondertussen heb ik je boek nog eens gelezen (10de keer?) en zie ik dat bottelgist toevoegen niet echt nodig is als je niet te lang in nagisting laat staan. Maar een tripel mag toch wel wat schuim hebben toch?

CiteerHydrateer je de gist? En zo ja, hoe?
Neen, geen hydratatie bij korrelgist.

Jacques

Citaat van: Sepovinho op 04-04-2023  11:06 uLallemand Belle Saison, M20 en Fermentis safale BE134.

De eerste en laatste gistrassen zijn diastaticus gisten. Dat zijn gisten die heel lang doorgisten, vaak meerdere weken.

CiteerOndertussen heb ik je boek nog eens gelezen (10de keer?) en zie ik dat bottelgist toevoegen niet echt nodig is als je niet te lang in nagisting laat staan. Maar een tripel mag toch wel wat schuim hebben toch?
Dat krijg je ook. Ik heb het over de tijd tussen einde vergisting en bottelen. Als daar niet meer dan 1 week tot 10 à 14 dagen tussen zit is het mijn ervaring dat het niet nodig is om bottelgist te gebruiken. Hoe eerder je bottelt des te sneller de hergisting op fles zal verlopen. Maar je moet wel zeker weten dat je bier is uitgegist. Als je te snel bottelt kan dat leiden tot een te hoge koolzuurdruk.
In de praktijk zijn de elektronische hydrometers die je in het jongbier laat drijven heel handig. Aan de hand daarvan kun je zien dat je vergisting echt is afgelopen. Soms zie je zelfs dat het SG een heel klein beetje omhoog gaat. Dit is het gevolg van vrijkomen van celinhoud uit dode gistcellen. Het is een duidelijk teken dat de vergisting voorbij is. Ook een kleine stijging van de pH is een indicatie. Het waterslot zegt ook veel. Echter, deze kan een beetje werken door temperatuurverschillen en het uitzetten en krimpen van het koolzuurgas in je vergistingsvat.

CeesM

Extra beluchten bij korrelgist is niet nodig. De gist haal het zuurstof uit je kopruimte. Extra zuurstof bevorderd de oxidatie. Ik laat mijn bier gisten en klaren tot ca. 3 weken na enting.
Bij het bottelen een maatschepje suiker in ieder flesje en vullen maar. Het toevoegen van bottelsuiker door het bier geeft geen homogene verdeling en kan bij hergisting het ene flesje meer of minder koolzuur hebben dan de ander. Ook heb je hierbij ook meer kans op oxidatie met het doorroeren van de suikeroplossing.

Sepovinho

Citaat van: CeesM op 04-04-2023  16:49 uExtra beluchten bij korrelgist is niet nodig. De gist haal het zuurstof uit je kopruimte. Extra zuurstof bevorderd de oxidatie. Ik laat mijn bier gisten en klaren tot ca. 3 weken na enting.
Bij het bottelen een maatschepje suiker in ieder flesje en vullen maar. Het toevoegen van bottelsuiker door het bier geeft geen homogene verdeling en kan bij hergisting het ene flesje meer of minder koolzuur hebben dan de ander. Ook heb je hierbij ook meer kans op oxidatie met het doorroeren van de suikeroplossing.

Bedankt CeesM

Sepovinho

Citaat van: Jacques op 04-04-2023  16:19 uDe eerste en laatste gistrassen zijn diastaticus gisten. Dat zijn gisten die heel lang doorgisten, vaak meerdere weken.

Dat krijg je ook. Ik heb het over de tijd tussen einde vergisting en bottelen. Als daar niet meer dan 1 week tot 10 à 14 dagen tussen zit is het mijn ervaring dat het niet nodig is om bottelgist te gebruiken. Hoe eerder je bottelt des te sneller de hergisting op fles zal verlopen. Maar je moet wel zeker weten dat je bier is uitgegist. Als je te snel bottelt kan dat leiden tot een te hoge koolzuurdruk.
In de praktijk zijn de elektronische hydrometers die je in het jongbier laat drijven heel handig. Aan de hand daarvan kun je zien dat je vergisting echt is afgelopen. Soms zie je zelfs dat het SG een heel klein beetje omhoog gaat. Dit is het gevolg van vrijkomen van celinhoud uit dode gistcellen. Het is een duidelijk teken dat de vergisting voorbij is. Ook een kleine stijging van de pH is een indicatie. Het waterslot zegt ook veel. Echter, deze kan een beetje werken door temperatuurverschillen en het uitzetten en krimpen van het koolzuurgas in je vergistingsvat.

Bedankt Jacques
Is er ergens aanbevolen lectuur voor deze elektronische hydrometers en toepassing tijdens vergisting? Ik wist eerlijk gezegd niet dat dit een mogelijkheid was...

Sepovinho

Jacques

Citaat van: Sepovinho op 04-04-2023  17:04 uIs er ergens aanbevolen lectuur voor deze elektronische hydrometers en toepassing tijdens vergisting? Ik wist eerlijk gezegd niet dat dit een mogelijkheid was...

Je hebt het al gevonden...

Er zijn verschillende hydrometers. Bekende meters zijn iSpindel, BrewBrain Float en Rapt Pill.

Sepovinho

Bedankt voor de reacties...

Wat ik net te weten ben gekomen >:( ....
Ik vond de laatste tijd te veel SG verschillen tussen batches met dezelfde gist vergist. De verschillen na einde kook dacht ik te kunnen toeschrijven aan verschillend rendement (roeren, niet roeren, enz...). Voor de SG bij einde vergisting had ik geen verklaring. Vandaar ook mijn vragen hierboven.
Nu heb ik net een batch gebrouwen. Ik heb 2 dezelfde hydrometers (zo'n dobber in een maatglas) die ik door elkaar gebruik. Wat blijkt nu: de ene meter geeft 1.054, de andere identieke geeft 1.059. Als dit verschil zich doorzet bij lagere SG's dan is ook meteen het verschil in eind SG verklaart tussen batches met dezelfde gist vergist en komen ze waarschijnlijk door metingen met 2 verschillende meters.
Heeft iemand een idee van de nauwkeurigheid van die spullen?
Kan ik deze zelf kalibreren? Dan weet ik ook meteen welke de correcte is.

thx

Jacques

Je kunt een hydrometer (en ook een refractometer) controleren met een suikeroplossing.

Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=35049.0

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.