Waar blijft dat fruit in mijn NEIPA?

Gestart door Bvk1983, 03-04-2023 20:46 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

In mijn zoektocht naar de homebrew fruitbom heb ik al van alles geprobeerd: lichte koudhop, zware koudhop, verschillende gisten, onder druk, met waterslot, waterbehandeling, enz. In het laatste brouwsel zelfs hop mee gemaischt.

Vrienden en familie vinden de smaak en geur erg fruitig maar ik mis de hop explosie die ik bijvoorbeeld vaak bij Het Uiltje (laate voorbeeld, "Have You Ever Been Yellow") tegen kom. War doe ik verkeerd? Als voorbeeld mijn laatste brouwsel die wel fruitig is, maar geen hop explosie heeft:

New England IPA (NEIPA)

6.0% / 14 °P
Recept door
Parabrew

*SS Brewtech 10 gallon
60% efficiëntie

Batchvolume: 22 L
Kooktijd: 60 min

Maischwater: 31.1 L
Spoelwater: 5 L
Totaal water: 36.1 L
Kookvolume: 26.98 L
SG voor koken: 1.052

Kenmerken
Begin SG: 1.057
Eind SG: 1.011
IBU (Tinseth): 31
BU/GU: 0.55
Kleur: 8.7 EBC

Maischen
Temp. inmaischen — 69.2 °C
Temperatuur — 65 °C — 75 min

Mouten (7.2 kg)
4.5 kg (60%) — Dingemans Pilsen MD — Graan — 3.2 EBC
1 kg (13.3%) — Barley, Flaked — Graan — 3.3 EBC
1 kg (13.3%) — Oats, Flaked — Graan — 2 EBC
500 g (6.7%) — Weyermann Wheat Malt, Pale — Graan — 3.9 EBC
200 g (2.7%) — Weyermann Carahell — Graan — 25.5 EBC
Overige (300 g)
300 g (4%) — Briess Rice Hulls

Hop (617 g)
67 g (11 IBU) — Cascade 5.4% — Maischen
175 g (20 IBU) — Talus 7.7% — Aroma — 20 min hopstand @ 80 °C
75 g — Galaxy 16.4% — Koudhop — dag 3
50 g — Azacca 10.8% — Koudhop — dag 3
50 g — Citra 12.2% — Koudhop — dag 3
75 g — Azacca 10.8% — Koudhop — dag 5
50 g — Citra 12.2% — Koudhop — dag 5
50 g — Galaxy 16.4% — Koudhop — dag 5
25 g — Cryo Pop (Tri 2304CR) 21.5% — Koudhop — dag 5

Diversen
7.32 g — Calcium Chloride (CaCl2) 33% — Maischen
2.93 g — Epsom Salt (MgSO4) — Maischen
2.93 g — Gypsum (CaSO4) — Maischen
11 ml — Lactic Acid 80% — Maischen
1.18 g — Calcium Chloride (CaCl2) 33% —

Spoelen
0.47 g — Epsom Salt (MgSO4) — Spoelen
0.47 g — Gypsum (CaSO4) — Spoelen
1.16 ml — Lactic Acid 80% — Spoelen

Gist
1 pakje — Lallemand (LalBrew) Voss Kveik 80%

Vergisten
Hoofdvergisting — 35 °C — 5

Waterprofiel
Ca2+ 100
Mg2+ 15
Na+ 14
Cl- 55
SO42-93
HCO3- 220

Mans

Haha jemig wat heb je een berg hop gebruikt ;D . Ik ben geen ipa expert, maar ik heb wel vaak sterk hoppige tripels gebrouwen met veel Cascade en Centennial.

Tijdens koken 20 L, 50 gram Cascade gebruikt en nog eens 50 gram Cascade bij de laatste 10 minuten van de kook. Dan heb je al ongeveer 45 ibu. Voordat je gaat koudhoppen.

Iedereen vindt het naar een ipa smaken.

Dus misschien meer hop gebruiken bij koken, heb je minder nodig bij koudhoppen denk ik.

Jacques

Citaat van: Mans op 03-04-2023  21:28 uDus misschien meer hop gebruiken bij koken, heb je minder nodig bij koudhoppen denk ik.

Je mist dan de biotransformatie. Dat is de omzetting van hopbestanddelen door de gist. Hierdoor krijg je extra veel fruitige hopsmaken.

Zie ook https://www.lallemandbrewing.com/en/continental-europe/blog/what-are-thiols-and-their-role-in-hop-biotransformation/

Overigens hoorde ik recent tijdens een presentatie van Jasperyeast dat koudhoppen de hoeveelheid thiolen kan verminderen. Hop en gist: het blijft fasinerend!

hansHalberstadt

Citaat van: Mans op 03-04-2023  21:28 uDus misschien meer hop gebruiken bij koken, heb je minder nodig bij koudhoppen denk ik.
het is juist de koudhop die de specifieke geur en smaakbom geeft. maar dat doen ze normaal met een hopgun waar continue werveling is en rondpompen van bier door de dryhop dus optimale extractie van de dryhop smaken. Je kunt wel heel veel hop in je bier doen, maar de vraag is of het bier daar dan nog goed bij kan om de smaak en geurstof op te nemen.

Mans

Ik zeg in mijn bericht nergens dat je niet moet koudhoppen. Tuurlijk moet dat bij neipa/ ipa

Denk alleen dat je wat hopkosten kan besparen door in je kookproces m'n ook laatste 10 minuten al wat meer hopsmaak te creëren.

Dan kan je daarna koudhoppen, met evt spider, of gun als je die hebt.

En volgens mij moet dat ook kunnen met minder hop, maar hoe, dat moeten de ipa / neipa ervaringsdeskundigen maar beantwoorden

Alexander_H

Kun je in iets meer detail vertellen over je proces , met name na de kook? Dus hoe dry-hop je (in een sock, los in je vergistingsvat .. etc) welke temperatuur hou je aan? Op welk moment exact (is er nog activiteit) gebruik je een waterslot? Gebruik je een bottelemmer? Keg of fles ?

Bvk1983

Citaat van: Alexander_H op 04-04-2023  07:52 uKun je in iets meer detail vertellen over je proces , met name na de kook? Dus hoe dry-hop je (in een sock, los in je vergistingsvat .. etc) welke temperatuur hou je aan? Op welk moment exact (is er nog activiteit) gebruik je een waterslot? Gebruik je een bottelemmer? Keg of fles ?

75 minuten maisch op 65 graden. In dit geval 30 minuten kook met alleen een grote hopstand op 80 graden voor de bitterheid. Kveik Voss gebruikt dus vergist op 35 graden, 1e koudhop op einde van hoofdvergisting toegevoegd. 3 Dagen laten zitten, afgekoeld tot 16 graden en overgeheveld en 2e koudhop toegevoegd. Vergisting onder lichte druk (5 psi). Daarna weer 3 dagen laten zitten, afgekoeld tot 2 graden en daarna overgeheveld naar keg. Daar geforceerd gecarboniseerd. Alle koudhop in een ruime hop zak die vooraf ontsmet is in kokend water.

Jan de Graaff

Ingo heeft hier aangegeven dat je de dryhop het beste er bij kunt doen als de hoofdvergisting nog bezig is. Dat is, volgens mij, wat Jacques ook bedoelde hierboven met dat je de biotransformatie mist.

Verder hier nog heel veel NEIPA tips en trucs: BYO 1 en BYO 2

Als ideetje: misschien kun je een recept en een blikje/flesje van een commerciële NEIPA vinden en nabrouwen. Dan kun je jouw bier vergelijken met hoe het hoort te smaken. Daarmee kun je je eigen proces/installatie verifiëren en daar mogelijke problemen in opsporen of uitsluiten. Als het dan nagenoeg 1:1 gelijk is, dan ligt het niet aan jou of je brouwerij, maar aan het recept. En je leert er altijd van.
Wat goed te doen zou moeten zijn is Brewdog's Hazy Jane NEIPA. Die is goed verkrijgbaar en ze hebben zelf het recept gepubliceerd (Brewdog DIY PDF)

hansHalberstadt

Je gebruikt 12 g/l dryhop. Dat is al heel veel. Als je dan nog geen hopbommen smaak krijgt dan moet er wel iets mis zijn met de manier waarop de smaak en geur in je bier wordt opgenomen. Zit alles los of in een hopzak bijvoorbeeld?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 03-04-2023  22:50 uZie ook https://www.lallemandbrewing.com/en/continental-europe/blog/what-are-thiols-and-their-role-in-hop-biotransformation/
In fig2 staan kleuren weergegeven, maar niet uitgelegd in een legenda. Snapt iemand wat die kleuren moeten aangeven? Waarschijnlijk is geel citrus? En de rest?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 04-04-2023  08:51 uJe gebruikt 12 g/l dryhop. Dat is al heel veel.
Valt nog mee. Ik zie veel moderne recepten met nog meer koudhop. Deze worden wel op verschillende momenten in het vergistingsproces gegeven. Ook hop toevoegen tijdens het maischen is iets wat steeds meer gedaan wordt.

Hopbommen zijn hot!

Thomas97

Op welke temperatuur voeg je de hop toe? Is dat nog op de 35 graden van je hoofdgisting of op de 14-20 graden die (volgens mij) gebruikelijk is voor dry-hopping?

Verder heb ik nog nooit een commerciële NEIPA die met kveik vergist was in de buurt zien komen qua fruitigheid ten opzichte van een NEIPA met een meer gebruikelijke gist. Ik ben persoonlijk fan van de Verdant IPA.

Qua hop zou ik wegblijven van de Azacca. Die is qua smaak eigenlijk heel subtiel. Als je echt een hop/fruitbom wil maken, blijf dan bij Citra, Mosaic, Galaxy, Sabro, Talus, Zappa en Nectaron (misschien mis ik nog wat, cryo pop heb ik niet zoveel ervaring mee). Je hoeveelheden van hop zijn redelijk standaard voor een NEIPA.

De fruitigheid van de hoppen worden ook versterkt door de zoetheid en body van het bier. Je zou dus kunnen proberen om eens een Double New England IPA te brouwen om dat wat omhoog te krijgen.

Verder misschien wel de belangrijkste vraag, hoe ziet het bier eruit? Heeft het een mooie lichte kleur? Of is het wat donkerder? Dat laatste wijst op oxidatie, en daar zijn de aromacomponenten van de hop ontzettend gevoelig voor.

Bvk1983

Citaat van: Jan de Graaff op 04-04-2023  08:47 uIngo heeft hier aangegeven dat je de dryhop het beste er bij kunt doen als de hoofdvergisting nog bezig is. Dat is, volgens mij, wat Jacques ook bedoelde hierboven met dat je de biotransformatie mist.

Verder hier nog heel veel NEIPA tips en trucs: BYO 1 en BYO 2

In mijn laatste brouwsel heb ik de hop ook aan het eind van de hoofdvergisting toegevoegd. Ik heb het in het verleden al eerder gedaan, direct nadat het afgekoelde wort de gistkast in ging, maar daar haalde ik ook geen gewenst resultaat mee. Het rook dan heerlijk in de gistkast door de aroma's die uitgeblazen werden, maar ook dan werd het aroma niet goed opgenomen.

Verder heb ik eigenlijk de stappen ook wel gevolgd zoals die in de voorbeelden worden genoemd. Verschil is dat ik geen klassieke NEIPA gist heb gebruikt maar Kveik Voss op hogere temperaturen benadrukt ook het fruit aroma + smaak.

Jan de Graaff

Citaat van: hansHalberstadt op 04-04-2023  08:58 uSnapt iemand wat die kleuren moeten aangeven?
Volgens mij corresponderen de kleuren met de verpakking van die gist.

Bvk1983

Citaat van: Thomas97 op 04-04-2023  10:36 uOp welke temperatuur voeg je de hop toe? Is dat nog op de 35 graden van je hoofdgisting of op de 14-20 graden die (volgens mij) gebruikelijk is voor dry-hopping?

Beiden. De eerste gift op 35 graden, de tweede op 16 graden.

CiteerVerder heb ik nog nooit een commerciële NEIPA die met kveik vergist was in de buurt zien komen qua fruitigheid ten opzichte van een NEIPA met een meer gebruikelijke gist. Ik ben persoonlijk fan van de Verdant IPA.
Ik ken ze wel. Als het een minder geschikte gist is, komt dat meer doordat hij van zichzelf minder troebelheid veroorzaakt dan bijvoorbeeld Verdant. Aan de fruitige tonen ligt dat niet.

CiteerQua hop zou ik wegblijven van de Azacca. Die is qua smaak eigenlijk heel subtiel. Als je echt een hop/fruitbom wil maken, blijf dan bij Citra, Mosaic, Galaxy, Sabro, Talus, Zappa en Nectaron (misschien mis ik nog wat, cryo pop heb ik niet zoveel ervaring mee). Je hoeveelheden van hop zijn redelijk standaard voor een NEIPA.
Voor het eerst dat ik Azacca gebruik dus dat subtiele kan ik niet uitsluiten. Van de andere kant zouden de hoeveelheden Citra + Galaxy al voor heel wat fruit moeten zorgen, zeker i.c.m. Cryo Pop.

CiteerDe fruitigheid van de hoppen worden ook versterkt door de zoetheid en body van het bier. Je zou dus kunnen proberen om eens een Double New England IPA te brouwen om dat wat omhoog te krijgen.
Ik wilde binnen de gangbare normen van een reguliere NEIPA blijven om hem voor het ONK in te kunnen sturen, wellicht is voor een volgend brouwsel dit wel een optie.

CiteerVerder misschien wel de belangrijkste vraag, hoe ziet het bier eruit? Heeft het een mooie lichte kleur? Of is het wat donkerder? Dat laatste wijst op oxidatie, en daar zijn de aromacomponenten van de hop ontzettend gevoelig voor.
Kleur is prima. Licht en mooi troebel. Ik heb zuurstofloos/arm gewerkt onder lichte druk en onder druk overgeheveld. Oxidatie is in ieder geval (nog) niet aan de orde.

wernerthefox

Zit ook aan gist te denken zoals door meerdere posters aangedragen. Begin een beetje terug te komen van Kveik. Heb veel gebrouwen met Voss en Lutra (vaak met Cascade), lekkere biertjes maar de fruitige aromas van de IPAs van de lokale craft brouwer hier in Groningen kan ik niet reproduceren. Overigens wel superfijn gist om mee te werken zowel Voss als Lutra: geen bijsmaken en goede flocculering.

hansHalberstadt

Citaat van: wernerthefox op 04-04-2023  10:59 uHeb veel gebrouwen met Voss en Lutra (vaak met Cascade), lekkere biertjes maar de fruitige aromas van de IPAs van de lokale craft brouwer hier in Groningen kan ik niet reproduceren.
Gist je dan ook op hoge temperatuur? Dan vervliegen die stofje ook nog sneller en verdwijnen mee met de ontsnappende koolzuur.

hansHalberstadt

Citaat van: Jan de Graaff op 04-04-2023  10:43 uVolgens mij corresponderen de kleuren met de verpakking van die gist.
Ok, ja dat lijkt er inderdaad op. dus dan is de Verdant ipa het effectiefst in geur en smaak maken. Volgende NEPA maar eens daarmee brouwen.

Bvk1983

Citaat van: hansHalberstadt op 04-04-2023  12:03 uGist je dan ook op hoge temperatuur? Dan vervliegen die stofje ook nog sneller en verdwijnen mee met de ontsnappende koolzuur.
Dat is wel mijn ervaring bij het vroeg gedurende hoofdvergisting toevoegen van koudhop. Het ruikt heerlijk in de gistkast, maar er blijft weinig aroma hangen.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 04-04-2023  12:13 uDat is wel mijn ervaring bij het vroeg gedurende hoofdvergisting toevoegen van koudhop. Het ruikt heerlijk in de gistkast, maar er blijft weinig aroma hangen.

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de gist tijdens de vergisting in staat is fruitige aromastoffen vrij te maken uit hopbestanddelen. Dat gebeurt niet als er nagenoeg geen vergisting is. Het gaat om thiolen. De hoeveelheid thiolen zou minder worden door latere koudhop.
Gino Baert van Fermentis vertelde dit onlangs op een clubavond van De Roerstok een aantal weken geleden.
Jasper Akerboom van JasperYeast zei hetzelfde tijdens de bijeenkomst van de Nederlandse craftbrouwers. Een verslag van de workshop met Jasper Akerboom is in de maak inmiddels geplaatst. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=45814.html.

Arthur B

Citaat van: Bvk1983 op 04-04-2023  12:13 uDat is wel mijn ervaring bij het vroeg gedurende hoofdvergisting toevoegen van koudhop. Het ruikt heerlijk in de gistkast, maar er blijft weinig aroma hangen.

Ditto.

biking rebel

Hopoliën zijn erg vluchtig. Bij 35 graden is de kans dat ze verdampen en via je waterslot verdwijnen groter dan bij 15 graden.

Ik verlaag bij een kveik ipa eerst de temp naar 15 graden en doe dan pas de koudhop erbij.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.