Ervaringen met schootmolen o.a aangeboden door Brouwmeester.shop

Gestart door hansHalberstadt, 01-04-2023 22:23 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Dit is een afgesplitst topic omdat het niet de bedoeling is discussies te voeren in het board Prikbord.

Citaat van: dannytje90 op 01-04-2023  16:20 uhttps://brouwmeester.shop/Moutmolen-met-2-rvs-verstelbare-walsen
Leuke site. Gelijk ook maar zo'n molen besteld en een pomp https://brouwmeester.shop/Pump
Daarmee ga ik eens kijken of ik daar de inhoud van een hopgun mee kan laten rondpompen.

Fractus

Wellicht niet helemaal on-topic maar goed om te vermelden: Ik ben 1 keer bij deze webshop besteld en een zeer goede ervaring. Kreeg zelfs bij mijn bestelling een handgeschreven briefje met instructie en succeswensen van de eigenaar. Betrouwbare winkel.

hansHalberstadt

Vandaag de moutmolen geprobeerd. Hij doet het wel, maar na 100 g mout malen komt de instelrol al los en verloopt de schrootafstand. Het systeem met schroefje wat het rolletje borgt werkt dus onvoldoende. Het schroefje blijft wel op zijn plek, maar toch komt er beweging in het asje waarmee je de afstand instelt. Ik weet niet of mensen dat probleem herkennen? 

LAM

Citaat van: hansHalberstadt op 07-04-2023  18:19 uVandaag de moutmolen geprobeerd. Hij doet het wel, maar na 100 g mout malen komt de instelrol al los en verloopt de schrootafstand. Het systeem met schroefje wat het rolletje borgt werkt dus onvoldoende. Het schroefje blijft wel op zijn plek, maar toch komt er beweging in het asje waarmee je de afstand instelt. Ik weet niet of mensen dat probleem herkennen? 
Ik ben hier met een brouwmaat al maanden mee bezig. Teruggestuurd naar Braumarkt. Daar bleek de wals verkeerd om te zitten. Een productiefout. Nu is ie gemaakt en ervaar ik nog steeds het probleem, alleen wel iets minder. Het is gewoon een kl*te systeem... Ik heb ooit zelf een schrootmolen gemaakt van een pastamolen. Die had een aantal vaste standen, ideaal! Jammer dat men voor walsenmolens geen gebruik maakt van deze techniek... Standje 3 voor tarwe en standje 4 voor gerst bij wijze van spreken.

Spyro

Citaat van: LAM op 07-04-2023  20:15 uIk ben hier met een brouwmaat al maanden mee bezig. Teruggestuurd naar Braumarkt. Daar bleek de wals verkeerd om te zitten. Een productiefout. Nu is ie gemaakt en ervaar ik nog steeds het probleem, alleen wel iets minder. Het is gewoon een kl*te systeem... Ik heb ooit zelf een schrootmolen gemaakt van een pastamolen. Die had een aantal vaste standen, ideaal! Jammer dat men voor walsenmolens geen gebruik maakt van deze techniek... Standje 3 voor tarwe en standje 4 voor gerst bij wijze van spreken.
Die vlieger gaat niet op denk ik, want bijvoorbeeld bij Castle Malting zijn de mouten soms echt wel kleiner dan bij andere mouterijen heb ik zelf al ondervonden, dus "proefschroten" is wel aangewezen...

hansHalberstadt

Het is inderdaad een waardeloos systeem met dat schroefje.  Ik ga eens kijken of ik het via een klemmetje buitenom kan oplossen wat rondom het stangetje klemt.

bravebunny

Citaat van: hansHalberstadt op 07-04-2023  18:19 uVandaag de moutmolen geprobeerd. Hij doet het wel, maar na 100 g mout malen komt de instelrol al los en verloopt de schrootafstand. Het systeem met schroefje wat het rolletje borgt werkt dus onvoldoende. Het schroefje blijft wel op zijn plek, maar toch komt er beweging in het asje waarmee je de afstand instelt. Ik weet niet of mensen dat probleem herkennen? 

Ik meende mij te herinneren dat op de FB pagina van brouwmeester.shop hierover een stappenplan werd gedeeld, Effe gezocht en ja: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0j7WFSEamf6H8CXgVzrkHLQTmdJYGJucoUnz4Zk7vSvmHdFSJQbtzQ1mW3HfaivJTl&id=105075668359312

Doe er mee wat je wilt, het is goed bedoeld

Chinook

Ik had exact hetzelfde probleem. Zelfs een nieuwe molen gekregen met precies hetzelfde probleem. Uiteindelijk heb ik zelf een bout met moertje aan het uiteinde en een extra moertje om af te stellen gekocht. Die bij de molen zitten zijn niet heel sterk en zijn vervormd. Die nieuwe niet en nu blijven mijn walsen gewoon zitten.

Ik heb wel het idee dat de walsen alsnog niet helemaal recht staan en er wat speling in zit.

CeesM

Zitten er geen moertjes aan de schroef om het vast te zetten (borgen)?
Zo ja? Die moertjes moet je na het afstellen vastdraaien.

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 08-04-2023  00:05 uZitten er geen moertjes aan de schroef om het vast te zetten (borgen)?
Zo ja? Die moertjes moet je na het afstellen vastdraaien.
ja die zitten er en waren vastgedraaid.

hansHalberstadt

Citaat van: pivo op 08-04-2023  10:12 uIk heb deze chinese , ok hij is iets duurder maar de kwaliteit is verbazingwekkend goed .
25 kg in een paar minuten.

heeft weinig met een instelbare rollenwals te maken zo te zien.

CeesM

Citaat van: hansHalberstadt op 08-04-2023  00:35 uja die zitten er en waren vastgedraaid.
Misschien vervangen met borgmoeren, die draaien minder makkelijk los.

pivo

Citaat van: hansHalberstadt op 08-04-2023  11:21 uheeft weinig met een instelbare rollenwals te maken zo te zien.
Nee was ook als alternatief gedacht , als ik lees wat wat een problemen en werk die rollenwalsen geven.

hansHalberstadt

Ik heb het nu zo opgelost:
2 houtjes met 12mm gat die je over de ribbels van de instelrol duwt en zo de zaak borgt.
Aan de onderkant klemt het houtje tussen de ijzeren balk waar de molen op rust.
Bij verstellen eerst de 2 houtjes losnemen en dan instellen en weer bevestigen.

bb087cea-ae33-41b7-a390-0fca6fdf9ab8.jpg
7ca0bbdd-72d3-49f6-8f27-7c3f056654f1.jpg
e8480e2e-f4b4-4eea-b84b-747468798f4d.jpg 

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 08-04-2023  12:03 uMisschien vervangen met borgmoeren, die draaien minder makkelijk los.
Zoals al gezegd: de schroef met borgmoeren zat nog vast. Dat was dus niet het probleem. Het probleem was dat door de grote kracht die de mout uitoefent het schroefje onvoldoende houvast geeft. Meer kracht leveren zou de schroefdraad over de kop draaien, dus ook geen oplossing.

Broewerke

Het verstellen van dit soort walsenmolens is niet aan te bevelen.
Eenmaal goed ingesteld en niet meer veranderen. Iets ander schrootsel neem je dan voor lief. Ik weet dat er andere inzichten en ideeën over zijn maar dit is mijn ervaring die ik al jaren naar volle tevredenheid hanteer. Afstand 1,1 mm en mout 2 minuutjes in zeef boven stoom ipv water besproeien. Pracht schrootsel, rollen blijven droog.

hansHalberstadt

Citaat van: Broewerke op 08-04-2023  16:51 uHet verstellen van dit soort walsenmolens is niet aan te bevelen.
In dit geval 'verstelt' het ding zichzelf. Dus dat is sowieso niet wat je wilt. Misschien kunnen fabrikanten beter op dit soort goedkope schrootmolens dan maar beter een vaste afstand nemen als de zit in staat zijn om op een behoorlijke manier het ding instelbaar te maken. Mijn vorige molen was ook niet instelbaar. Die heb ik 25 jaar gebruikt. Met een instelbare molen kun je wel inspelen op de brouwapparatuur. Bijvoorbeeld een brouwautomaat komt sneller in de problemen met fijn schroten. 

Broewerke

Citaat van: hansHalberstadt op 08-04-2023  19:19 uIn dit geval 'verstelt' het ding zichzelf. Dus dat is sowieso niet wat je wilt. Misschien kunnen fabrikanten beter op dit soort goedkope schrootmolens dan maar beter een vaste afstand nemen als de zit in staat zijn om op een behoorlijke manier het ding instelbaar te maken. Mijn vorige molen was ook niet instelbaar. Die heb ik 25 jaar gebruikt. Met een instelbare molen kun je wel inspelen op de brouwapparatuur. Bijvoorbeeld een brouwautomaat komt sneller in de problemen met fijn schroten. 
Je hebt helemaal gelijk en had die ervaring ook. Ik heb extra borgmoeren geplaatst en losser gaan is opgelost. Daarnaast verstel ik de afstand nooit meer en stoom de mout in plaats van klam voor het schroten. 2 minuutjes boven stoom geeft mij een beter resultaat en voordelen tov besproeien met nevelspuit.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.