Verslag DCBC 2023 - Afkoelen aarde en regenwater

Gestart door Jacques, 02-04-2023 21:44 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Op 23 maart 2023 heb ik deelgenomen aan de 7e Dutch Craft Beer Conference. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=45763.html
Het was niet de eerste keer dat ik de bijeenkomsten van de Nederlandse craftbrouwers heb bezocht. Dankzij een bevriende commerciële brouwer kon ik de conferentie dit jaar gratis bezoeken, daarvoor dank.
Het thema van de conferentie was dit jaar duurzaamheid en goed werkgeverschap.

In dit topic kun je het eerste verslag van de conferentie lezen.

Brouwers en klimaat
De conferentie kent plenaire bijeenkomsten en parallelle workshops. Na de opening van de conferentie door dagvoorzitter Perry de Man en de voorzitter van Craft Jos Ostendorp gaf de bekende RTL weerman Reinier van den Berg een plenaire presentatie over klimaatverandering.

In een vurig pleidooi wees Reinier op de gevolgen van de klimaatverandering en op de noodzaak om het terugdringen van de broeikasgassen. De energietransactie zorgt voor een verlaging van de CO₂-uitstoot, maar om het tij van de opwarming van de aarde te keren is het volgens hem ook noodzakelijk dat CO₂ wordt weggenomen. Hij bepleitte om geen zonneparken aan te leggen op groene weilanden. Die kunnen beter op grote parkeerplaatsen worden gerealiseerd. In Frankrijk is dit al verplicht.
PXL_20230323_094956820.jpg
De teelt van gewassen zorgt voor een vermindering van CO₂. De planten nemen het gas op voor hun groei. Voor bier zijn granen en hop noodzakelijk. Het verbouwen van deze landbouwproducten zorgt een afname van de opwarming van de aarde. De stengels van de granen kunnen gebruikt worden als natuurlijk bouw- en isolatiemateriaal. Op die manier gaan we zuinig om met grondstoffen. Het mes snijdt dus aan twee kanten.

Regenwater als brouwwater
De workshop die ik daarna volgde, werd gegeven door Wietse Visser van het bedrijf Rainbeer en ging over het gebruik van regenwater door bierbrouwerijen. Ook duidelijk een onderwerp gerelateerd aan duurzaamheid. De workshop werd heel goed bezocht. Niet zo heel vreemd want een bierbrouwerij gebruikt veel water. Slechts een klein gedeelte daarvan wordt gebruikt voor het daadwerkelijke brouwen. Het merendeel van het water wordt gebruikt voor het schoonmaken. De brouwerijen die zuinig omgaan met water verbruiken 1 liter voor het brouwen op 5 liter voor andere doeleinden (vooral voor het schoonmaken). De meeste brouwerijen zitten op ongeveer 1 op 7 à 8. 1 op 10 komt ook regelmatig voor.
PXL_20230323_101711130.jpg
De hete droge zomers van de laatste jaren maakt dat drinkwater in periodes minder beschikbaar is. Er zijn gebieden in Nederland waar een heus watertekort is, zoals in de Achterhoek, de Veluwe en delen van Brabant. Dat kan consequenties hebben voor de brouwerijen omdat de levering aan particulieren de voorrang heeft. Daarna komt de voedingsindustrie (na inlevering van een waterbesparingsplan) en als laatste de overige industrie. Als de komende zomer weer heel droog is dan is het "op de bon gaan van drinkwater" te verwachten.  Er is dus alle aanleiding om goed te kijken naar het water gebruik van een brouwerij.
Wietse Visser van Rainbeer pleit er voor het regenwater dat op het dak van een brouwerij komt op te vangen en het te behandelen zodat het geschikt is als brouwwater. De behandeling bestaat uit filteren met een microfilter, een actieve koolfilter, een membraanfilter én een Uv-filter. Uiteindelijk heb je dan zuiver en mineraalarm water. Gecontroleerde toevoeging van brouwzouten maakt dat het water geschikt te maken is voor elke bierstijl.
Bij brouwerij De Prael wordt al op deze wijze water als brouwwater ingezet. Het bedrijf heeft hiervoor een prijs ontvangen als het meest circulaire bedrijf.

Het bizarre is dat het regenwater formeel niet mag worden gebruikt als brouwwater, hoewel het aan alle eisen voldoet. De reden hiervoor is dat op grond van een Europese richtlijn al het water dat in de levensmiddelenindustrie wordt gebruikt drinkwater moet zijn.  Voor drinkwater zijn twee bronnen in richtlijn genoemd: grondwater en oppervlaktewater (rivieren en meren). Regenwater wordt niet in de richtlijn genoemd, waardoor het formeel niet gebruikt mag worden voor de bereiding van bier. Als je erover nadenkt, is dit heel vreemd. Regenwater wordt immers oppervlaktewater of grondwater. Daarnaast is regenwater veel schoner dan het meeste oppervlaktewater. De oplossing die Rainbeer heeft bedacht, is het behandelen van regenwater zoals dat ook gedaan wordt voor de bereiding van drinkwater. Het verkregen water wordt vervolgens gecontroleerd aan de eisen voor drinkwater. De brouwerij heeft zo zijn eigen waterleidingbedrijf en produceert bier met lokaal water.
Omdat het niet altijd regent en een natte en droge periodes zijn, is een wateropslag noodzakelijk. Deze opslag dient schoon te zijn en de mogelijkheid hebben tot koeling. Koelen is nodig om te zorgen dat de kwaliteit van het water goed blijft.

Het bedrijf Rainbeer biedt de kennis aan die nodig is voor het inzetten van regenwater voor bier. De etiketten van de bieren die zo gebrouwen zijn worden voorzien van een klein logootje zodat consumenten kunnen zien dat regenwater gebruikt is. Overigens kan het zijn dat een brouwerij ook ander water gebruikt dan regenwater voor het schoonmaken en dergelijke, maar als water "op de bon gaat" is het natuurlijk het beste zo veel mogelijk regenwater te gebruiken.

In de discussie na de presentatie werd door een brouwer opgemerkt dat het water dat je als brouwerij inkoopt relatief goedkoop is. Regenwater inzetten is duur, formeel mag het niet en daardoor een hoop gedoe. Afvalwater kost wel heel veel aan reinigingsrechten. Er is daarom economisch gezien alle reden om zuinig te zijn met water.

Jan de Graaff

Leuk om te lezen, dank je Jacques!

In het kader van 'kleine stapjes' gebruik ik regenwater uit mijn regenton om mijn wort te koelen. Dat werkt erg goed. Eerst met mijn spiraalkoeler, nu met de tegenstroomkoeler. Ik pomp het rond, dus wat er weer uit komt gaat terug de regenton in. Zo kan het later weer voor de tuin gebruikt worden. Het scheelt sowieso een heleboel goed drinkwater en het regenwater is soms nog kouder ook. Overigens gebruiken we het regenwater ook voor de kamerplanten en het lappen van de ramen. Bij dat laatste scheelt het enorm veel strepen en opgedroogde druppels want geen kalk in het water!

Jacques

Vandaag was bij het NOS-journaal van 20:00 uur een item dat naadloos aansluit bij de presentatie van Rainbeer tijdens de DCBC. Ook drinkwaterbedrijf Vitens is bezig met opgevangen regenwater waarvan drinkwater gemaakt wordt.
Kijk terug via uitzending gemist van af 18 minuten en 20 seconden. https://www.npostart.nl/nos-journaal/03-04-2023/POW_05467415

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.