Eerste IPA poging, graag feedback

Gestart door Yurg, 02-04-2023 21:23 u

Vorige topic - Volgende topic

Yurg

Hallo beste brouwers,

Na jaren van het brouwen van mede, cider en andere eenvoudige alcoholische dranken had ik een tijdje terug besloten om me eens aan bier te gaan wagen. Het brouwproces is daarbij een stuk ingewikkelder, maar door de verschillende aspecten en ingrediënten ook een stuk interessanter. Ik heb een paar weken terug een moutpakket gekocht en gebrouwen, om zo de aspecten van het brouwproces in de vingers te krijgen en te kijken of mijn opstelling werkt. Het blijkt te werken en ik kreeg een drinkbaar bier. Bij de andere dranken maakte ik al gauw mijn eigen recepten en ging dit prima, maar bij bier twijfel ik hier toch nog een beetje over. Ik heb met behulp van BrouwVisie een (volgens mij) relatief eenvoudig receptje in elkaar geknutseld, maar ik zou hierbij graag nog jullie feedback willen. Zijn er dingen die niet kloppen, of dingen die verbeterd kunnen worden?

BrouwVisie recept
Recept : Eerste poging
Basis gegevens

Omschrijving Waarde
Naam recept Eerste poging
Kenmerk EP1
Biertype India Pale Ale
Aantal liters 5
Gewenst begin SG 1060(6,5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement 60,0 %

Algemeen

Omschrijving Waarde
Totaal water 9,93 liter
Maischdikte 2,56 l/kg
Maischwater 6,73 liter
Spoelwater 3,20 liter
Kooktijd 60 Min.
Berekende kleur 17 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid 63 EBU (Glenn Tinseth)

Mout

Moutnaam % Stort Massa Kleur
Pale alemout 65,83% 1150 gr 6 EBC
Caramünch type 1 1,25% 22 gr 80 EBC
Pilsmout 3 EBC 32,92% 575 gr 3 EBC
Hop

Hopnaam % Alfazuur Massa Kooktijd Bitterheidsaandeel
Citra 13,00% 10 gr 1 Min. 3 EBU
Mosaic 14,00% 8 gr 60 Min. 53 EBU

Gist

Omschrijving Waarde
GistsoortMangrove jack's Liberty Bell Ale M36 10g
Gist toegevoegd als Inhoud verpakking

Opmerkingen -
maischschema

Stap nr. Temperatuur Rusttijd Maischdikte
1 68°C 45 Min. 2,6 l/kg
2 78°C 15 Min. 2,6 l/kg

Jacques

Een heel zakje gist op 5 liter wort met een begin SG 1060 is overkill. 10 gram korrelgist is meer dan voldoende.

Wanneer ga je de hop toevoegen? Bij een IPA is het moment van toevoeging namelijk belangrijk.

Yurg

Hallo jacques,

Het zakje gist bevat inderdaad 10 gram korrelgist.

Ik was van plan om het wort 60 minuten te koken, waarbij de Mosaic (8 gram) direct meegekookt wordt en de Citra (10 gram) bij het koelen wordt bijgevoegd. Is dit voldoende, of is het slimmer om in verschillende stappen te werken?

Jacques

Citaat van: Yurg op 02-04-2023  22:19 uIk was van plan om het wort 60 minuten te koken, waarbij de Mosaic (8 gram) direct meegekookt wordt en de Citra (10 gram) bij het koelen wordt bijgevoegd. Is dit voldoende, of is het slimmer om in verschillende stappen te werken?

Voor een IPA zijn meerdere hopgiften tijdens het koken gebruikelijk. Het kan geen kwaad meer hop te gebruiken. Latere hopgiften geven meer hoparoma en minder bitterheid.

Wolter

Wat Jacques al schrijft is er mbt de hopgiften nog wel wat te puzzelen. In jouw huidige plan zal van de mosaic weinig aroma en smaak overblijven. In dat geval kan je met zo goed volledig citra gebruik en. Tip is om via bv de bewezen recepten index eens te kijken hoe de verschillende IPA recepten dat er uitzien en hoe dat de hopgiften zijn gedaan.

Welke brouwsoftware gebruik je? Hierin kan je vaak ook makkelijk laten berekenen hoeveel gram gist je nodig hebt mbt het recept dat je aan het bedenken bent. Daarmee voorkom je under- en overpitching van gist. Dit is iets waar, naar mijn mening, te weinig aandacht voor is bij veel hobbybrouwers.

Success!

hansHalberstadt

Ik denk dat de belangrijkste smaak en geurbijdrage komt door dryhopping. Hop een uur meekoken geeft alleen maar bitterheid omdat de smaak en geur snel wegkookt. En zelfs bij vlamuit hop toevoegen geeft nog steeds niet de echte IPA smaak en geur.

Yurg

Hartelijk dank voor de feedback. Ik heb even een beetje rondgekeken en ik volgens mij zou ik met mijn huidige hopschema inderdaad mijn doel niet bereiken. Wel ben ik een beetje huiverig om teveel hop te gebruiken. Ik heb namelijk veelvuldig gelezen dat dat een fout is die veel beginnende brouwers maken. Verder heb ik gelezen dat citra nogal een overheersende hopsoort is, dus ik probeer dit te compenseren door meer mosaic en minder citra te gebruiken.  Wat denken jullie van het volgende hopschema?

Hop
Hopnaam    % Alfazuur    Massa    Kooktijd    Bitterheidsaandeel
Citra    13,00%    6 g    60 Min.    37 EBU
Citra    13,00%    3 g    30 Min.    14 EBU
Citra    13,00%    3 g    15 Min.    9 EBU
Citra    13,00%    2 g    0 Min.    1 EBU vlamuit
Mosaic    14,00%    3 g    0 Min.    1 EBU vlamuit
Mosaic    14,00%    2 g    0 Min.    0 EBU koudhop
Citra    13,00%    1 g    0 Min.    0 EBU koudhop

Citaat van: Wolter op 03-04-2023  07:07 uWelke brouwsoftware gebruik je? Hierin kan je vaak ook makkelijk laten berekenen hoeveel gram gist je nodig hebt mbt het recept dat je aan het bedenken bent. Daarmee voorkom je under- en overpitching van gist. Dit is iets waar, naar mijn mening, te weinig aandacht voor is bij veel hobbybrouwers.

Success!

Ik gebruik momenteel de software van BrouwVisie, maar ik ben nog een beetje aan het uitvogelen hoe alles precies werkt.

Jacques

Dit begint er meer op te lijken.  smile

Een teveel aan hop zul je bij een IPA niet snel hebben. Wel kan veel hop zorgen voor een harde onaangename bitterheid. Om dat te voorkomen is het belangrijk de pH tijdens het koken van het wort in de gaten te houden. Deze hoort tussen de 5,1 en 5,0 te liggen. De aanschaf van een pH-meter is eigenlijk een must als je een goede IPA wilt brouwen.
En verder is het goed het chloride-gehalte van het wort te verhogen. Dat kan met calciumchloride of met gewoon keukenzout. Gebruik er niet te veel van. Brouwsoftware, zoals Brewfather, kan voor jou de pH en de gewenste hoeveelheid chloride berekenen.

hansHalberstadt

Zelf houd ik meer van een NEPA dan van een echte IPA. Ik probeer zo min mogelijk bitterheid te krijgen en zoveel mogelijk hopsmaak en geur. De vraag is dus wat jij zelf wil bereiken. wil je erg bitter bier of juist niet.

hansHalberstadt

Wat ik denk over het effect per hop stap:
Citra    13,00%    6 g    60 Min.    37 EBU geeft alleen bitterheid
Citra    13,00%    3 g    30 Min.    14 EBU geeft alleen bitterheid
Citra    13,00%    3 g    15 Min.    9 EBU geeft vooral bitterheid, beetje hopgeur en citrus specifieke citra smaak
Citra    13,00%    2 g    0 Min.    1 EBU vlamuit hopgeur en citrus specifieke citra smaak, maar ook nog behoorlijk wat bitterheid omdat je nooit zo snel kunt koelen en de isomerisatie nog lang doorgaat
Mosaic    14,00%    3 g    0 Min.    1 EBU vlamuit hopgeur en specifieke smaak van de mosaic hop als laatste 3 dagen gisting erbij

Voor 5 liter IPA en 5-8g/l dryhop voor een volle IPA smaak/geur zou je totaal 25 g dryhop moeten gebruiken naar mijn idee.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 04-04-2023  00:03 uWat ik denk over het effect per hop stap:
Citra    13,00%    6 g    60 Min.    37 EBU geeft alleen bitterheid
Citra    13,00%    3 g    30 Min.    14 EBU geeft alleen bitterheid
Citra    13,00%    3 g    15 Min.    9 EBU geeft vooral bitterheid, beetje hopgeur en citrus specifieke citra smaak
Citra    13,00%    2 g    0 Min.    1 EBU vlamuit hopgeur en citrus specifieke citra smaak, maar ook nog behoorlijk wat bitterheid omdat je nooit zo snel kunt koelen en de isomerisatie nog lang doorgaat
Mosaic    14,00%    3 g    0 Min.    1 EBU vlamuit hopgeur en specifieke smaak van de mosaic hop als laatste 3 dagen gisting erbij

Voor 5 liter IPA en 5-8 g/l dryhop voor een volle IPA smaak/geur zou je totaal 25 g dryhop moeten gebruiken naar mijn idee.

Het is allemaal nog wat complexer. Hop is ook body. Dat zou je vooral krijgen bij 25 tot 30 minuten koken.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 04-04-2023  10:11 uHet is allemaal nog wat complexer. Hop is ook body. Dat zou je vooral krijgen bij 25 tot 30 minuten koken.
Hoe ervaar je 'body van hop' in de smaak en geur?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 04-04-2023  12:11 uHoe ervaar je 'body van hop' in de smaak en geur?

Dat ervaar je in de body (=volmondigheid) van je bier.
Heel veel jaren geleden heb ik meegedaan aan een degustatie bij de KaHo St Lieven in Gent. Samen met andere proevers kregen we bier te drinken waaraan hopextracten waren toegevoegd. Het verschil in body was spectaculair. Sindsdien weet ik dat hop meer is dan allen bitterheid en aroma.

Yurg

Citaat van: hansHalberstadt op 03-04-2023  23:56 uZelf houd ik meer van een NEPA dan van een echte IPA. Ik probeer zo min mogelijk bitterheid te krijgen en zoveel mogelijk hopsmaak en geur. De vraag is dus wat jij zelf wil bereiken. wil je erg bitter bier of juist niet.

Hoewel ik een NE ook wel kan waarderen op zn tijd, ga ik liever voor een IPA met wat meer bitterheid. Bij sommige New Englands mis ik juist het bittertje waardoor ik gauw uitgekeken raak op het bier. De hoeveelheid dryhop die je adviseerd lijkt me voor mijn smaak dan ook teveel. Bij andere IPA recepten zie ik dat er ca. 1 - 2 gram per liter wordt gebruikt. Misschien dat ik nu wat aan de lage kant zit qua dryhop, maargoed het is een eerste poging. Als het te weinig is kan ik bij een volgende keer altijd meer hop gebruiken. Het is ten slotte maar 5 liter, dus een 'mislukt' bier is niet al te duur.

Citaat van: Jacques op 03-04-2023  21:29 uDit begint er meer op te lijken.  smile

Een teveel aan hop zul je bij een IPA niet snel hebben. Wel kan veel hop zorgen voor een harde onaangename bitterheid. Om dat te voorkomen is het belangrijk de pH tijdens het koken van het wort in de gaten te houden. Deze hoort tussen de 5,1 en 5,0 te liggen. De aanschaf van een pH-meter is eigenlijk een must als je een goede IPA wilt brouwen.
En verder is het goed het chloride-gehalte van het wort te verhogen. Dat kan met calciumchloride of met gewoon keukenzout. Gebruik er niet te veel van. Brouwsoftware, zoals Brewfather, kan voor jou de pH en de gewenste hoeveelheid chloride berekenen.

Hoe zou ik de pH waarde van het wort kunnen beïnvloeden als deze niet in de juiste marge zit? En wat doet het chloride gehalte met het bier? Ik wilde als eerste recept een niet al te ingewikkeld recept maken, dus ik had het idee om me nog niet te veel met dergelijke zaken bezig te houden, totdat ik de basisprincipes onder de knie heb.

Jacques

Citaat van: Yurg op 04-04-2023  19:25 uHoe zou ik de pH waarde van het wort kunnen beïnvloeden als deze niet in de juiste marge zit? En wat doet het chloride gehalte met het bier? Ik wilde als eerste recept een niet al te ingewikkeld recept maken, dus ik had het idee om me nog niet te veel met dergelijke zaken bezig te houden, totdat ik de basisprincipes onder de knie heb.

Het beïnvloeden van de pH kan met melkzuur.
Chloride zorgt voor een wat rondere smaak, het kan een harde bitterheid verzachten. Voeg eens voor de aardigheid een heel klein beetje keukenzout (natriumchloride) toe aan een bier dat je te bitter vindt. Vergelijk het met hetzelfde bier zonder het zout. Pas wel op met de hoeveelheid zout, het bier hoort niet zout te smaken.

Theo Mol

Bij het waterbedrijf in je woonplaats of provincie kun je de samenstelling van het drinkwater opvragen. Zo weet ik dat chloride er bij mij (Noord-Holland) meer dan gemiddeld in zit en inderdaad gaat dat goed samen met wat zoetig/ronder bier.

Yurg

Het is een tijdje terug dat ik deze IPA heb gebrouwen. Naar aanleiding van de feedback destijds al wat dingen veranderd en ook aan de hand van de beschikbare grondstoffen was ik genoodzaakt het een en andere aan te passen. Aan de hand van de feedback heb ik de dry-hopping aangepast, maar de 25g die werd aanbevolen leek mij te veel, ik wilde immers geen NEIPA brouwen, maar een 'normale' IPA. De enige citra die nog beschikbaar was bleek cryohop te zijn met 22% alfazuur. Dus heb het hopschema uiteindelijk aangepast naar:

Hop
Hopnaam    % Alfazuur    Massa    Kooktijd   
Citra    22,00%    3 g    60 Min.   
Citra    22,00%    2 g    30 Min.   
Mosaic    10,60%    3 g    15 Min.   
Citra    22,00%    2 g    0 Min.     vlamuit
Mosaic    10,60%    2 g    0 Min.     vlamuit
Mosaic    10,60%    6 g    0 Min.     koudhop
Citra    22,00%    3 g    0 Min.     koudhop

Inmiddels is het bier natuurlijk gebrouwen, gebotteld en geproefd. Opvallend is dat het bier body mist. Zodra ik één korrel grof zeezout in een glas bier doe, heeft dit echter een wonderbaarlijk effect, waardoor het ineens prima smaak en body heeft. Ditzelfde bemerkte ik bij een weizen die ik heb gebrouwen, dus ik denk dat het te maken heeft met het water. Daarom heb ik de gegevens van het water opgevraagd bij Vitens, daaruit komen de volgende waarden:

Waterprofiel (Zwolle, Engelse Werk)
Ca2   Mg2   Na    Cl    SO4   HCo3
46,5    5,25     9,99    42    26     139

Ik weet niet in hoeverre het chloride hierbij te laag is, maar aangezien zout een sterk smaakverbeterend effect heeft, lijkt het mij wel dat hier het probleem ligt. Ik wil dus bij mij volgende poging calciumchloride toevoegen, maar ik zou niet weten hoeveel. Als ik Brewfather goed invoer kom ik uit op 1 gram calciumchloride op 5 liter maischwater. Ik vroeg mij af of die hoeveelheid een beetje kan kloppen?

Volgende week ga ik een nieuwe poging wagen met deze IPA, met een paar aanpassingen. Ik wil toch iets meer uitgesproken bitterheid, dus ik ga de bitterhop met enkele grammen verhogen, zodat ik rond de 70 IBU uit ga komen. Verder wil ik nog een derde hopsoort in de aroma toevoegen, namelijk simcoe. Ik ga in de whirlpool 2 gram simcoe en in de dryhopping nog 4 gram simcoe toevoegen. Ik denk dat ik dan toch nog wat meer hoparoma krijg. Ik ben benieuwd in hoeverre deze aanvullede dryhop het geheel niet toch richting een NEIPA gaat duwen, maar daar komen we vanzelf achter.

Jan de Graaff

Ik kan van harte de DCBC 2021 sessie van Koen Overeem (Rock City Brewery) aanbevelen als het gaat over waterbehandeling. Completer dan dat krijg je het verhaal bijna niet.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.