Dubbel

Gestart door Mans, 02-04-2023 14:31 u

Vorige topic - Volgende topic

Mans

Hoi leden,

Ik wil een dubbel bier brouwen

Pale ale 4,6 kg
Moutextract dark 0,5 kg
Vienna.  500 g
Cara 120 500 g
Munich 15 1,2 kg
Geen suiker

Ibu 27
Begin sg 1074

Mj41 2x op 22 liter

Wat vinden jullie van het recept?

Jacques

Waarom geen suiker? Dat hoort toch echt bij een dubbel.
Vervang het moutextract door suiker en verdubbel het  ;)
Door de suiker krijg je het smaakprofiel dat bij een dubbel past (veel esters). Een typische Belgische dubbel is nu eenmaal geen volmout bier.
De munichmout zou ik vervangen door pilsmout of palemout. Een dubbel is geen moutig bockbier.

Voor een donkere kleur heb je een klein beetje chocolademout of zwarte mout nodig.

Het begin SG is voor een dubbel vrij hoog. Het recept gaat meer richting een dobbelbock dan naar een dubbel.

Mans

Hoi Jacques, bedankt voor je reactie!

Ik dacht geen suiker omdat mj41 dat al een droog karakter heeft, dan misschien nog droger wordt?

Munich ga ik dan deels vervangen door pale mout, goed idee

Wat vind je van de 500 gr vienna en 500 gram cara 120?

Moet er nog amber of special b doorheen

Wil zo weinig mogelijk zuur in het bier.

Wil eigenlijk iets brouwen richting Achel donker bier, die is ook sterk 9 of 9.5, maar smaakt meer naar dubbel dan naar quadrupel. Het bier mag ook richting Chimay blauw gaan, maar ik wil er iets meer pit in

Hebben jullie ideeën?

Bedankt voor de tips

Jacques

Citaat van: Mans op 03-04-2023  21:11 uHoi Jacques, bedankt voor je reactie!

Ik dacht geen suiker omdat mj41 dat al een droog karakter heeft, dan misschien nog droger wordt?

Munich ga ik dan deels vervangen door pale mout, goed idee

Wat vind je van de 500 gr vienna en 500 gram cara 120?

Moet er nog amber of special b doorheen

Wil zo weinig mogelijk zuur in het bier.

Wil eigenlijk iets brouwen richting Achel donker bier, die is ook sterk 9 of 9.5, maar smaakt meer naar dubbel dan naar quadrupel. Het bier mag ook richting Chimay blauw gaan, maar ik wil er iets meer pit in

Hebben jullie ideeën?

Bedankt voor de tips

De MJ41 is inderdaad een gist die ver doorgist. Het is een zogenaamde diastaticus gist. Eerlijk gezegd niet echt een gist voor een dubbel. Bij deze gist moet je heel veel geduld hebben.

Voor een dubbel kun je beter een andere gist gebruiken voor wat meer esters. Iets te weinig enten in combinatie met een wat hogere vergistingstemperatuur zorgt er voor dat je meer esters krijgt. Esters horen bij een dubbel.

Een stijlvaste dubbel is uitgesproken moutig. De donkere kleur komt vaak door het gebruik van karamelkleurstof.

Chimay Blauw is een bier dat tussen een quadrupel en een barley wine in zit... Zo te merken wil je meer die richting op in plaats van een echte dubbel.

Mans

Ja het bier mag tussen dubbel en quadrupel in zitten. Barley wine hou ik helemaal niet van. Het zure daarvan vind ik niet lekker.

Ik heb mijn idee aangepast

Pale ale      5 kg
Vienna.        400 g
Cara 120      400 g
Munich 15      400 g
bruine kandij  1 kg

IBU 27
Begin sg 1074

Als je een bier wilt brouwen als Achel bruin, Chimay blauw, moet je dan ook special b of amber mout toevoegen?

Qua gist heb ik nog liggen:  mj47, mj41, T58 en S33

Hoor graag jullie feedback.

Jacques

Citaat van: Mans op 04-04-2023  06:41 uBarley wine hou ik helemaal niet van. Het zure daarvan vind ik niet lekker.

Een barley wine is normaal gesproken niet zuur. Het is een zwaar alcoholisch bier met een wat zoetige moutige smaak. De bitterheid kan variëren van weinig bitter tot bitter. Ook bij een barley wine is een suikergift niet ongebruikelijk.
Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Gerstewijn en https://www.bierkeurmeestersgilde.nl/p-httpd/multimedia/upload_ajaxVIlhLU.pdf

Special B is een mout die een typische rozijnachtige smaak geeft.

Lampje

Citaat van: Mans op 04-04-2023  06:41 uJa het bier mag tussen dubbel en quadrupel in zitten. Barley wine hou ik helemaal niet van. Het zure daarvan vind ik niet lekker.

Ik heb mijn idee aangepast

Pale ale      5 kg
Vienna.        400 g
Cara 120      400 g
Munich 15      400 g
bruine kandij  1 kg

IBU 27
Begin sg 1074

Als je een bier wilt brouwen als Achel bruin, Chimay blauw, moet je dan ook special b of amber mout toevoegen?

Qua gist heb ik nog liggen:  mj47, mj41, T58 en S33

Hoor graag jullie feedback.

Ik zou oppassen met de M47 als je richting 8% ABV gaat. De M47 is matig alcohol tolerant. Met de T58 zijn mooie bieren te maken. Niet te warm vergisten want de gist produceert snel hogere alcoholen.

Mans

Hoi lampje, bedankt voor de tip.

Denk dat ik er een split batch van maak,  sg 1073 zou op 7,5% uitkomen met 77% vergistingsgraad van mj47. Dus max 8% in de fles, zou mj47 aan moeten kunnen volgens mj.

Het andere deel zal ik vergisten met t58, met iets lagere temperatuur. Heb jij een advies hoe warm deze te vergisten, 19 graden?

Het recept heb ik wat aangepast:

4,7 kg pale ale
400 gram cara 120
300 gram.amber 50
250 gram special b
  5 gram mdroost ontbitterd 1400 ebc
1 kg bruine kandij

25 ibu
Geen mj41 gist maar mj47 en deel 2 met t58

Hebben jullie nog op of aanmerkingen? Ik vraag ne zelf trouwens af waarom er vaker pilsmout dan pale ale wordt gebruikt voor dubbelbier?

Graag jullie feedback

Jaap W

Ik gebruik voor mijn dubbel altijd BE 256 gist, bij een temperatuur van 20 graden. Gaat in het begin als een speer, maar na een dag of 4 gaat het in een rustiger tempo. Mijn ervaring is dat het na 14 dagen bij 20 graden helemaal is uitgegist.  :proost:  :brouwen:  :beersmiley:

Mans

Dankje Jaap, be256 zal ik ook eens proberen! Is die na bottelen ook redelijk snel op smaak?

Wat vind je van mijn moutstort idee? Ik heb vorig jaar gewijd aan de tripel, dit jaar wil ik dubbel bieren leren brouwen. 

Jaap W

Hallo Mans,

Wat is redelijk snel. Ik laat mijn bieren na het bottelen 14 dagen in de warmtekast staan voor de hergisting in de fles. Daarna zet ik de flessen koud en donker weg en dat voor minstens 2 à 3 weken (en soms nog wel iets langer als de vorige batch nog niet helemaal op is en geduld is bij bierbrouwen een schone zaak :nut: ) en dan vind ik het bier goed op smaak.
Ik gebruik zelf als hoofd mout vaak Vienna mout. Die 5 g van 1400 EBC weet ik niet of dat zo nodig is.(doe je dat speciaal voor de kleur? Zo ja zou ik het weg laten).  Houd er rekening mee dat bruine kandij ook nog de nodige kleur afgeeft. Ik gebruik zelf donkere kandij die zo rond de 600 EBC afgeeft. Verder ziet het er naar mijn mening wel goed uit. Ik zou zeggen gewoon gaan brouwen en kijken wat het wor(d)t en als het een lekker biertje wordt, dan is dat het recept voor jou voor een donker bier, terwijl een ander misschien zegt, zo zou ik het niet doen, maar dit is jouw recept en jouw bier. Succes  :beersmiley:  :brouwen:  :proost: 

Mans

Dankje Jaap!

"Die 5 g van 1400 EBC ontbitterde md roost was inderdaad voor de kleur bedoeld. Dat was de mildste en minst bittere donkere mout die ik heb.

Gebruik jij kandijsiroop voor die 600 EBC? Heb ook siroop maar dan 180-220 EBC Brewferm...

Wat is jouw standaard moutstort voor een zware dubbel?

Bedankt voor de tips

Jaap W

Citaat van: Mans op 11-04-2023  20:35 u"Die 5 g van 1400 EBC ontbitterde md roost was inderdaad voor de kleur bedoeld. Dat was de mildste en minst bittere donkere mout die ik heb.

Gebruik jij kandijsiroop voor die 600 EBC? Heb ook siroop maar dan 180-220 EBC Brewferm...

Wat is jouw standaard moutstort voor een zware dubbel?

Bedankt voor de tips

Ik gebruik donkere kandijsuiker (van der Kooy Unibrew) en op de verpakking staat 600 EBC. Verder gebruik ik 2,8 liter water per kilo mout voor mijn beslag voor een zware dubbel en 3 liter water per kilo mout voor een iets lichtere.  :proost:  :proost: 

Mans

:groots:  :proost:  :degroeten:

Dankje!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.