IBU relatie SG

Gestart door Sigurd, 31-03-2023 17:22 u

Vorige topic - Volgende topic

Sigurd

Door een ander topic link ben ik in Brewfather wat gaan spelen met de hoeveelheid hop en de daarmee verbandhoudend IBU.

Ik was tot nu toe in de veronderstelling dat de hoeveelheid IBU een vast gegeven was (hoeveelheid hop, alfapercentage, volume wort). Ik kom nu tot de ontdekking dat dit niet zo is. Er is dus ook een verband met SG. Hoe hoger het SG van het wort waarin de hop wordt toegevoegd, hoe minder IBU:

Pilsmout, 100 gram hop (8,5%), 15 min kook geeft bij:

SG 1.045: 49 IBU (BU/GU 1,10)
SG 1.050: 47 IBU (BU/GU 0,94)
SG 1.055: 45 IBU (BU/GU 0,82)
SG 1.060: 44 IBU (BU/GU 0,73)
SG 1.065: 42 IBU (BU/GU 0,64)
SG 1.070: 40 IBU (BU/GU 0,58)
SG 1.075: 39 IBU (BU/GU 0,52)

Bij 30 minuten kook is de variatie iets meer dan 3 SG punten

Ik weet dat een paar IBU punten niet waarneembaar zijn, maar bij sommige bieren die tijdens de kook een erg afwijkende SG hebben vanwege een late suikergift kan dat wellicht wel uitmaken.

Om dit in Brewfather te testen voegde ik een suikergift van 10% toe. Deze suiker gaf wel een hoger SG, maar het aantal IBU veranderde nu niet (wel een paar punten BU/GU). Blijkbaar houdt Brewfather er dus rekening mee dat de suikergift later dan de hop erbij komt.

Prima dacht ik, dan weet ik dat. Wanneer ik de suikergift echter eerder dan de hop zou toevoegen, dan heeft dit wel een effect op het uiteindelijke aantal IBU (bij 10 SG punten en 45 min kook tot 7 IBU).

Houden jullie hier rekening mee, of zijn 4 IBU punten verwaarloosbaar en is de afwijking van het alfapercentage aangegeven op de verpakking al groter?

hansHalberstadt

De isomerisatie van de hop is in de reken modellen in de diverse software wel meegenomen. Die is inderdaad wat lager bij hoger SG. Daarnaast heb je ook nog zoiets als bitterheid beleving. Dat wordt uitgedrukt als een getal zijnde de verhouding van het aantal SG punten en de IBU waarde van je bier. Een zwaar bier mag dus meer IBU's hebben voor de zelfde bitterheidsbeleving.

Op de modellen is hier wat verder ingegaan:
https://beersmith.com/blog/2021/09/23/hop-utilization-models-for-beer-brewing-compared/
Hier de getallen volgens de methode van Rager:

rager1.gif

hansHalberstadt

Bijvoorbeeld 50 g hop van 7% alfazuur 45 minuten koken bij SG=1075 in 20 liter einde kook levert:
alfazuur=50*1000*0.07/20=175 mg alfazuur/l
isoalfazuur=175*25%=44 IBU

Sigurd

Bedankt Hans. Ik heb nog wat verder gelezen via de aangegeven link. De IBU is dus de waarde voor fermentatie. Tijdens fermentatie wordt de bitterheid minder. De waarde in het uiteindelijke bier ligt dus lager. Eigenlijk is IBU sowieso een schatting, maar omdat zowel brouwers, recepten en er in de bierstijlen van dezelfde IBU schatting voor fermentatie wordt uitgegaan, is het resultaat vergelijkbaar.

hansHalberstadt

Citaat van: Sigurd op 31-03-2023  21:59 uBedankt Hans. Ik heb nog wat verder gelezen via de aangegeven link. De IBU is dus de waarde voor fermentatie. Tijdens fermentatie wordt de bitterheid minder. De waarde in het uiteindelijke bier ligt dus lager. Eigenlijk is IBU sowieso een schatting, maar omdat zowel brouwers, recepten en er in de bierstijlen van dezelfde IBU schatting voor fermentatie wordt uitgegaan, is het resultaat vergelijkbaar.

Klopt. Het blijft een ruwe indicatie. Maar als je steeds hetzelfde bier brouwt, kun je er wel op finetunen zodat je qua smaak het optimum hebt. Welke IBU daar dan precies bijhoort is dan minder van belang.

Jacques

Citaat van: Sigurd op 31-03-2023  21:59 uBedankt Hans. Ik heb nog wat verder gelezen via de aangegeven link. De IBU is dus de waarde voor fermentatie. Tijdens fermentatie wordt de bitterheid minder. De waarde in het uiteindelijke bier ligt dus lager. Eigenlijk is IBU sowieso een schatting, maar omdat zowel brouwers, recepten en er in de bierstijlen van dezelfde IBU schatting voor fermentatie wordt uitgegaan, is het resultaat vergelijkbaar.

De IBU-waarde wordt bepaald door middel van analyse. Hobbybrouwers beschikken echter niet over de kostbare apparatuur voor deze bepaling. De IBU-berekeningen zijn gebaseerd op aannames. Ongeveer de helft van de alfazuren die via de hop in je wort komt, wordt geïsomeriseerd. De exacte hoeveelheid is afhankelijk van de kooktijd, de heftigheid van het koken en de pH tijdens het koken. Tijdens de vergisting neemt de hoeveelheid iso-alfazuren met ongeveer met de helft af. De afname is afhankelijk van de giststam, de heftigheid van de vergisting en het al dan niet afscheppen van hopharsen en het aflaten van gist. Allemaal zaken die niet in de formules zitten...

hansHalberstadt

Ik heb zelf meegemaakt dat mijn bier bitterder was dan andere bieren met het zefde pakket. Het verschil was dat ik 2 pakketten had gebruikt dus het dubbele volume.

middelaersch

In bovenstaand voorbeeld van Hans wordt gerekend met de methode van Rager. Meer gangbaar is de methode van Tinseth.

Daar zit nogal wat verschil in. En dat is dan weer meteen een mooie indicatie voor hoe onnauwkeurig deze methodes zijn. Om echter tussen verschillende recepten te kunnen vergelijken verdient het aanbeveling altijd met dezelfde methode te werken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.