Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Troebel Bier  (gelezen 10633 keer)

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: Troebel Bier
« Reactie #25 Gepost op: 09-07-2006 08:30 u »
Voordat je gaat investeren in een filtersysteem...

Ik vrees dat filteren je bier wel helder maakt, maar niet lekkerder.

Ik weet niet hoe je je wort koelt na koken. Ga op zoek naar een koeler die je wort na koken zeer snel koelt. Geen spiraal in je pan, dat koelt erg langzaam. Geen tegenstromer van pijp, dat is sneller maar niet snel genoeg. Ga voor een platenkoeler en dan een met flinke capaciteit. Bijvoorbeeld www.blichmannengineering.com/Therminator/Therminator.htm

Mijn ervaring is dat dit flink helderdere bieren oplevert, met smaak.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Stijn

• Vol lid
    • Stekkiesplace
« Reactie #26 Gepost op: 09-07-2006 13:43 u »
Ik koel tegenwoordig met een zelfgemaakte tegenstroomkoeler van 12m koper buis van 15mmm... Een hoeveelheid van 50L  koelen duurt nu  een kleine 10 minuten daar tegenover met mijn vorige koelspiraal duurde dit  bijna een uur. 
Ik heb wel nog geen enkel brouwsel gebotteld dat gekoeld was met deze tegenstroomkoeler, dus ook nog geen resultaat  hoe het er uitziet bij koeling.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #27 Gepost op: 10-07-2006 08:16 u »
Ga voor een platenkoeler en dan een met flinke capaciteit. Bijvoorbeeld ww.blichmannengineering.com/Therminator/Therminator.htm

Of als je iets minder wilt uitgeven: Hier (iets dichter bij huis).

Of nog beter: Hier

Offline Stijn

• Vol lid
    • Stekkiesplace
« Reactie #28 Gepost op: 10-07-2006 22:02 u »
Zo, de wijnkoeler is op temperatuur,  'k heb nu een mandfles in de koeler gezet bij 3C  deze heeft reeds 1 week gelagerd bij kamertemperatuur. 'k Hoop dat op deze manier de koude waas naar de bodem van de fles bezinkt en daarna het bier te bottelen. Denken jullie dat het iets zal uithalen?

Bij een blond bier dat ik gisteren in de koeler gezet heb beginnen er een soort minuscule vlokken in rond te zweven , bovenaan in de hals van de fles is het bier helder (precies water). Is dit normaal? Dus nogmaals bij kamertemperatuur is mijn bier "wel" helder.

Ik bewaar mijn bier in de schuur en als ik zin heb in een biertje zet ik dit een paar uur tevoren in de ijskast, misschien ook daarmee dat het nog troebel is bij het uitschenken....

Offline Hopmans

• Super lid
  • Land: nl
« Reactie #29 Gepost op: 11-07-2006 06:58 u »
Citaat
Bij een blond bier dat ik gisteren in de koeler gezet heb beginnen er een soort minuscule vlokken in rond te zweven

Dit kunnen eiwitdeeltjes (koude trub) zijn met een laagje gist er op.
Door de gist hangt er van vaak een koolzuurbelletje op, waardoor het eiwit deeltje blijft zweven.
Na 1-2 weken bezinken ze alsnog.
En anders kun je ze zeven met een keukenzeef voordat je het jongbier in de bottelemmer doet.

:degroeten:

Offline Stijn

• Vol lid
    • Stekkiesplace
« Reactie #30 Gepost op: 12-07-2006 23:19 u »
Vandaag heb ik mijn bier gekontroleerd dat in de koelkast stond te lageren( bij 1 C)...

Conclusie:  Op de bodem bevond zich een dikke laag  ('k veronderstel gist en allemaal kleine witte deeltjes)

Heb het jongbier overgeheveld in een grote emmer om te bottelen en het bier zag er veel helderder uit bij deze "koude" temperatuur dan bij al mijn ander bier dat al gebotteld was.

Ik denk dat mijn probleem stillaan opgelost geraakt, nu nog een beetje sparen voor een platenfilter ;D

:lekkerbier:

Tags: helderheid bier