Troebel Bier

Gestart door Stijn, 04-07-2006 14:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stijn

Hallo allemaal,

Ik ben nu een maand of 5 bezig met het brouwen van bier... Mijn steeds wederkerend probleem is van zodra het bier op de fles is het wel heel mooi helder wordt, maar van zodra het de koelkast ingaat het terug troebel wordt.. :huilen: Ik zou zo graag eens een ijskoud helder biertje willen inschenken.  Wat doe ik verkeerd?

Ik dacht dat het misschien aan de eiwitrust lag, die doe ik tegenwoordig niet meer. In het begin met de moutpakketten van Brouwland volgde ik hun maischschema( om te beginnen 5 tot 10 min. op 52°C) maar dat gaf bij koeling ook troebel bier.. Dus 'k weet het echt niet

mvg

Stijn

Adrie

Dat fenomeen heet koudewaas en is heel normaal voor ongefilterd bier. Wat helpt is koud lageren (bij 0 graden), waardoor de koudewaas bezinkt, of filteren, maar dat zijn voor de meeste mensen weinig praktische oplossingen. Een eiwitrust van 15 minuten bij 50 graden kan helpen, maar is nog geen garantie.

Dingen die verder helpen:

- gebruik 10-15% suiker in de stort (bevat geen eiwitten) of andere toevoegingen met weinig eiwitten (rijst).
- geduld. Na verloop van tijd worden bieren ook na koeling helder.
- zet je flesjes een paar weken in de koelkast alvorens ze open te trekken. De troebeling bezinkt dan vanzelf. Wel voorzichtig inschenken!

MO

Het verschilt ook een beetje per gist. Naast alle zeer nuttige tips van adrie is mijn ervaring dat de duvel gist en de Westmalle gist (1388 en 3787) ook vrij snel helder bier geven. Zonder eiwitrust duurt het echter vaak wel een maand of 2-3 voordat het koude bier ook echt helder is.

Johannes

Het gebruik van haver(vlokken) helpt ook om een kraakhelder bier te krijgen. Storting: zo'n 5-7 procent.

Oscar

Citaat van: Johannes op 05-07-2006  07:57 uHet gebruik van haver(vlokken) helpt ook om een kraakhelder bier te krijgen.

hmm interesant..enig idee wat haver doet om je bier helder te maken ? Zit daar een eiwit bindend stofje in o.i.d. ?

Groeten en gezondheid
Oscar

Adrie

Geen idee, maar het werkt wel. Eerst is je bier heel troebel, maar al vrij snel wordt ie kraakhelder.

Adrie

Nog iets. Gezien mijn ervaring vermoed ik dat de filtering van je wort ook een rol speelt. Bier uit mijn HERMS wordt veel sneller helder dan Vier Broeders bier. Bij mijn HERMS wordt continu gefilterd, waardoor het wort kraakhelder de kookketel in gaat. Bij de Vier Broedersinstallatie is dat niet het geval. Het wort is meestal nog wel een beetje troebel. Hoe het precies zit weet ik niet, het is slechts een observatie.

Oscar

Heldere wort bij het koken heb ik meestal ook wel, en dat met een simpel hevel filtertje van koper....
en mijn bier is meestal wel helder..... maar daarentegen vind ik een beetje troebeligheid niet erg....

Groeten en gezondheid
Oscar

Jacques

Citaat van: Oscar op 05-07-2006  10:20 umaar daarentegen vind ik een beetje troebeligheid niet erg....

Ik ook niet. Dat bier helder moet zijn is er door ons ingepompd door de grote commerciële brouwerijen. Zij hadden het geld om dure filters te kopen waardoor ze kraakhelder bier op de markt konden zetten.

Een lichte eiwitwaas na koeling van het bier wijst op de aanwezigheid van veel oplosbare eiwitten. Deze eiwitten zijn ook in grote mate verantwoordelijk voor de body en volheid van het bier. Kraakheldere hobbybieren zijn meestal vrij hard en leeg van smaak.

Oscar

Citaat van: jacbier op 05-07-2006  22:56 uKraakheldere hobbybieren zijn meestal vrij hard en leeg van smaak.

Dat is dan weer het andere uiterste.....Hier kan ik het ook niet mee eens zijn... :neenee:  Daarmee suggereer je dat een zelf gebrouwen bier pas smaakvol is als het een troebeling heeft....

Groeten en gezondheid
Oscar

Jacques

Nee, dat bedoel ik niet. Ik heb als keurmeester alleen te vaak kraak en kraakhelder bieren gezien met een mooie schuimhoudbaarheid die absoluut vreselijk van smaak waren. Helderheid en een goede smaak hoeven absoluut niet samen te gaan.

uit statistisch onderzoek dat ik ruim 10 jaar geleden heb uitgevoerd bleek wel dat bieren met een licht troebelheid  bij wedstrijden een iets betere totaal score hadden terwijl ze dus een lagere score hadden voor de helderheid. Het mindere uiterlijk werd dus gecompenseerd door een betere smaak.

Stijn

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties..  Ik zal er rekening met houden bij mijn volgende brouwsels. Ik vind het gewoon spijtig, dat als het bier op kamertemperatuur is het er heel helder uitziet en na koeling niet, ik zal me er maar moeten bij neerleggen zeker?


Groetjes

Stijn

Oscar

Citaat van: Stijn op 06-07-2006  10:17 uik zal me er maar moeten bij neerleggen zeker?

Bij je reeds gebrouwen bier : Ja, maar bij je volgende brouwsels niet hoor..... 8)

Groeten en gezondheid
Oscar

Hopmans


Citeerik zal me er maar moeten bij neerleggen zeker?

Nee hoor.
Deze lading bier doe je gewoon in de koelkast, en na 1-4 weken trekt
het al stukken bij als je de flesjes in het licht houdt.

Bier klaart vanzelf.
Alleen de ene gaat wat sneller als de andere.

 :degroeten:

Jacques

Citaat van: Stijn op 06-07-2006  10:17 uIk vind het gewoon spijtig, dat als het bier op kamertemperatuur is het er heel helder uitziet en na koeling niet

Ook zeer goede commerciële bieren kennen dit verschijnsel. Heb je wel eens gekeken naar de helderheid van Westmalle tripel als deze koud ingeschonken wordt.

Edgar

Feit is, dat ik op mijn hoede ben als ik een kraakheldere koude bovengister voor me zie. Te vaak zijn dat nare bieren (metaalsmaak of anderszins onaangenaam).

Stijn

Citaat van: Hoppie op 06-07-2006  11:20 uNee hoor.
Deze lading bier doe je gewoon in de koelkast, en na 1-4 weken trekt
het al stukken bij als je de flesjes in het licht houdt.

Bier klaart vanzelf.
Alleen de ene gaat wat sneller als de andere.

 :degroeten:


Dag Hoppie,

'k heb echter dan wel een probleembje :-\, Het bier brouwen is de laatste tijd bijna een obsessie aan het worden en 'k heb ondertussen een 350 L in 0.5l-flessen en champagneflessen staan... Mijn vrouw gaat niet zo blij zijn  ;) Maar ik vind er wel iets op

Groetjes

Stijn

Oscar

Citaat van: Stijn op 06-07-2006  14:37 u'k heb ondertussen een 350 L in 0.5l-flessen en champagneflessen staan... Mijn vrouw gaat niet zo blij zijn  ;) Maar ik vind er wel iets op

Hoe groot is jou afzet markt..?? jemig..wordt tijd dat je een buurt feest gaat geven..dan ben je zo van je bier af.. :proost2:

Groeten en gezondheid
Oscar

JW

Je bent met zo'n buurtfeest zo van je bier af. En van je brouwinstallatie wanneer de wet wordt gehandhaaft. Een proeverijtje voor medebrouwers maakt een betere kans  ;)

Hopmans


Hoi Stijn,

CiteerDag Hoppie,

'k heb echter dan wel een probleembje , Het bier brouwen is de laatste tijd bijna een obsessie aan het worden en 'k heb ondertussen een 350 L in 0.5l-flessen en champagneflessen staan... Mijn vrouw gaat niet zo blij zijn   Maar ik vind er wel iets op

Dat is inderdaad een aardige lading.
In de herfst/winter kan je zo'n lading buiten of in de schuur neerzetten.
In deze perioden heb ik zelf altijd de helderste bieren.
Voorjaarsbiertjes zijn bij mij ook nooit helder bij koude.

Maar aan de andere kant koel ik mijn bieren bijna nooit meer.
Ik drink bier (behalve pils) op kamertemperatuur.

Het is en blijft ambachtelijk bier Stijn.  :brouwen:

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Hoppie op 06-07-2006  16:43 uIk drink bier (behalve pils) op kamertemperatuur.

 :nut: Dus zo rond deze tijd is dat bier van 25°C... :-[  Dat lijkt mij nou niet lekker.... >:(

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Nee dan prefereer ik toch mijn koelkast met extra Conrad thermostaat die ik rond de 10 °C heb afgesteld.

Hopmans

Ik drink nu alleen nog koele ( commerciele  :-[ ) pils.
mijn zelfbrouwsels zijn op.
Ik ben ook niet van plan om met dit weer te gaan brouwen.
Ik wacht tot de temperaturen weer wat aangenamer worden om te brouwen.

 :degroeten:

Silvio

Hallo Stijn ,wat ik niet uit jou stukje haal is het feit of je bieren alleen aan het begin troebel lijken/zijn ( de al genoemde koude waas) of  ook na enige tijd buiten de koelkast "troebel"blijven?
Waar doe je verders de lagering van je bieren na de hoofdvergisting, in een koel vertrek(<16 graden) of gewoon in de huiskamer?
Verders gaat het er toch om dat ze smaken en is een helder bier vaak belangrijker voor mensen die minder goed bekend zijn met het fenomeen speciaal bier!

Stijn

Citaat van: Silvio op 07-07-2006 &nbsp;21:04 uHallo Stijn ,wat ik niet uit jou stukje haal is het feit of je bieren alleen aan het begin troebel lijken/zijn ( de al genoemde koude waas) of  ook na enige tijd buiten de koelkast "troebel"blijven?
Waar doe je verders de lagering van je bieren na de hoofdvergisting, in een koel vertrek(<16 graden) of gewoon in de huiskamer?
Verders gaat het er toch om dat ze smaken en is een helder bier vaak belangrijker voor mensen die minder goed bekend zijn met het fenomeen speciaal bier!


Hoi Silvio,

Om alle misverstanden te vermijden, mijn bieren zijn bij kamertemperatuur wel heel helder (voor een blond bier althans, bij donkere bieren kan je dit niet zo goed waarnemen...), enkel bij koeling worden ze troebel. Mijn lagering gebeurt helaas op kamertemperatuur.

 Nu heb ik via 2dehands een wijnkoelkast (bereik van -2 °C tot  12 °C) voor een prijsje op de kop kunnen tikken, met het oog op om toch op een lagere temperatuur te kunnen lageren, en ook in de toekomst ondergistende bieren te kunnen brouwen.

'k Was gisteren ook bij Brouwland en heb mij ook geïnformeerd naar een filtersysteem, alhoewel deze wel zeer prijzig zijn..., misschien wordt zoiets wel een verjaardagscadeau :elifant:


Groetjes

Stijn

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.