Geheugen iSpindel

Gestart door Edsalute, 30-03-2023 12:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Edsalute

Dit is een afgesplitst topic.

Citaat van: hobbyman op 22-03-2023  12:49 uBeste Brouwers,

Ik heb weer Ispindels ter overname.
Mocht je interesse hebben, reageer dan op mijn marktplaats advertentie:

https://link.marktplaats.nl/m1957970978

Het gaat hier om de nieuwste versie van de Jeffry 2.69 PCB, tevens is de laatste software versie geinstalleerd
Wemos D1 mini pro, met verbeterde keramische antenne. Deze geeft ook signaal door een RVS gistvat vat heen.
USB-C oplaad module ipv zwakke micro usb.
Hoogwaardige accu, volledig opgeladen.
Getest en gekalibreerd in water op 25 graden +/- 2 graad

Prijs 50 euro ex. verzenden of ophalen
IMG20220304202221_compress91.jpg

Zit hier ook een geheugen in?
Kan geen Wifi bij mij vergisting vaten krijgen (kelder van flat)
Kan wel bijvoorbeeld om de dag kijken en uitlezen (hoe?)
Al vast bedankt

Jan de Graaff

Citaat van: Edsalute op 30-03-2023  12:28 uZit hier ook een geheugen in ?
Kan geen Wifi bij mij vergisting vaten krijgen (kelder van flat)
Kan wel bijvoorbeeld om de dag kijken en uitlezen (hoe?)
Al vast bedankt
Nee, een iSpindel heeft geen geheugen waarin het waardes bewaart tot ze uitgelezen worden. Dat kan wel, maar dan zul je het zelf in de firmware moeten programmeren. De broncode voor de firmware is vrij beschikbaar en kan aangepast worden. Zeker de pro versie van de Wemos D1 mini heeft redelijk wat geheugen dat je hiervoor kunt gebruiken. Hoeveel precies is afhankelijk van de versie.

Anders zou misschien een Raspberry Pi met Craftbeerpi erop een optie kunnen zijn. Dan plaats je de Pi ook in de kelderbox en gebruik je de wifi als access point voor je iSpindel.
Ik heb alleen zelf geen ervaring met Craftbeerpi, dus je zult zelf op onderzoek moeten gaan..

Je zou een iSpindel in je vergistingsvat kunnen stoppen en 'm iedere 15 minuten proberen verbinding te laten maken met een hotspot op je telefoon, bijvoorbeeld. Dan zou je op die manier een of meerdere keren per dag de dan huidige SG en temperatuur doorkrijgen. Kost je tussen de 0 en 15 minuten per keer, afhankelijk wanneer je in die 15 minuten bij je vat bent. Maar, dat is niet goed voor de batterij van de iSpindel. Omdat de iSpindel telkens heel erg hard (tevergeefs) probeert om een wifi verbinding te krijgen, verbruikt hij veel meer stroom dan wanneer die wifi verbinding makkelijk gemaakt kan worden. Je batterij is dan vrij snel leeg; zeker bij een wat langere vergisting haalt ie dan misschien het einde niet eens. En je ziet maar een heel beperkt deel van het proces omdat je erg weinig datapunten hebt. Conclusies trekken is dan ook niet goed te doen.

Ik vermoed dat een iSpindel voor jou niet handig is in deze kelderbox situatie.

[edit]Brewpiless lijkt ook een oplossing te kunnen zijn, maar ook daar zul je nog zelf nog op onderzoek moeten uitgaan. En solderen en zo...[/edit]

hobbyman

Dan even in dit topic kijken, Ik bied hier een display aan, waar je op kunt kijken. Geen wifi nodig in je kelder!

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=41940.new#new

Jan de Graaff

Ziet er best goed uit, die iSpindHubs!

Maar, @Edsalute moet zich wel realiseren dat je niet de historische gegevens ziet – je ziet alleen de actuele waardes. Om enigszins verloop te kunnen zien, zal hij regelmatig moeten gaan kijken en de waardes bijhouden. Wellicht niet handig als je, bijvoorbeeld, vierhoog zonder lift woont. Met lift kan het ook nog een dingetje zijn om steeds op en neer te moeten naar je kelder.

Eventueel kan de software van de iSpindHub ook herschreven worden zodat wel waardes bewaard en/of uitgelezen kunnen worden. Bijvoorbeeld op een SD-kaartje (vereist wel wat solderen nog). De firmware is vrijelijk beschikbaar. Maar dan moet je of kunnen programmeren (C/C++) of iemand vinden die dat voor je doet.

Maar als het geen probleem is, dat je alleen de actuele waardes ziet en die handmatig bijhoudt, en je wil een iSpindel om SG en temperatuur (bij benadering) te meten, dan is zo'n iSpindHub werkelijk ideaal.

Edsalute

Zit niet in het programmeren.
Als die hub nou ook de gegevens kan wegschrijven, zou dit perfect zijn.
Compleet standalone met realtime uitlezen en vergisting verloop history

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.