Belgisch blond gist niet ver met M47

Gestart door Mthijs, 29-03-2023 17:28 u

Vorige topic - Volgende topic

LAM

Toevallig gisteravond een aantal fusten gevuld met een blond biertje dat is vergist met M47. Eind SG was 1.003 1.005 en 1.006. Moet zeggen dat het een stuk lager is uitgevallen dan verwacht, maar dat kan natuurlijk ook aan de receptuur liggen.

Jacques

Citaat van: LAM op 23-06-2023  09:39 umaar dat kan natuurlijk ook aan de receptuur liggen.

Veel caramout en een hoge maischtemperatuur kunnen ervoor zorgen dat je eind SG wat hoger is. Maar de waarden die je noemt zijn niet laag... Zeker niet als je bedenkt dat deze gist een gemiddelde vergistingsgraad heeft van 75%.  Ik neem aan je begin SG boven de 1050 was.

Stekel

Hoi,
Ik kwam het volgende artikel over deze gist tegen. https://www.deltabrouwers.nl/?page_id=3209

Sir Wicked III

Wij brouwen onze blond al jaren op de M47. Ons recept heeft een start GG +/- 1070 en eind SG is eigenlijk altijd rond de 1020 met een hydrometer.
Enige waar we wel eens tegenaan lopen is dat de hergisting op de fles slecht is.

LAM

Citaat van: LAM op 23-06-2023  09:39 uToevallig gisteravond een aantal fusten gevuld met een blond biertje dat is vergist met M47. Eind SG was 1.003 1.005 en 1.006. Moet zeggen dat het een stuk lager is uitgevallen dan verwacht, maar dat kan natuurlijk ook aan de receptuur liggen.
Ik wil hier trouwens aan toevoegen dat het bier erg lekker was! Door een te laag uit gevallen hoeveelheid aromahop miste het een beetje een volfris aroma, maar het was hoe dan ook erg geslaagd. De gasten zijn bijna allemaal naar huis gerold :nut:  :nut:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.