Belgisch blond gist niet ver met M47

Gestart door Mthijs, 29-03-2023 17:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Mthijs

Hallo allemaal,

Even een vraagje over mijn laatste brouwsel: heb een blondje gebrouwen, liep tijdens brouwen allemaal perfect, mooie maisch, goed rendement, kortom top.
Vergist met Mangrove Jack M47.

Nu wil de vergisting niet verder dan 1.020 gaan, terwijl die zo rond de 1.012 zou moeten uitkomen. Heb de temperatuur in de vergistingskoelkast al verhoogd van 20 naar 23 graden voor 4 dagen maar dat doet niks. Hij lijkt dus klaar te zijn. Al na een dag of 5 meette ik dit SG, daarna stil...

Raar toch? Iemand enig idee, komt dit vaker voor bij deze gist? Doorgaans haal ik mooie resultaten en heerlijke biertjes met Mangrove Jack gisten, gebruik die eigenlijk altijd, vooral de M29 (Saison) doet het geweldig. Deze nu voor het eerst.

Any thoughts?

zie recept in bijlage

Blokkie

Om mee te kunnen denken zou je iets meer informatie moeten geven. Wat was je receptuur ? Begin sg ? Dat soort zaken. Was je begin sg 1090, dan heb je een heel goed resultaat. Was het 1080, dan had je zo'n 75%, wat de opgave van de leverancier is. Dus ......

Mthijs

Hi, recept staat in de bijlage. Volgens recept zou begin SG 1.058 zijn en ik kwam uit op 1.060.
Vergistingsgraad zou 75% moeten zijn, ik zit nu op 65%.

Brouwdatum 14 maart, nu dus 2 weken in gistvat, gecontroleerde temperatuur bij vergisting.

Snelbier

Citaat van: Mthijs op 29-03-2023  17:41 u... Volgens recept zou begin SG 1.058 zijn en ik kwam uit op 1.060.
Brouwdatum 14 maart, nu dus 2 weken in gistvat, gecontroleerde temperatuur bij vergisting.
Volgens je recept 25L naar gistvat? Lijkt wat veel voor 10g gist.
Gist is 'klaar', of je hebt een gestokte vergisting.
Snelle test: Beetje jongbier aftappen, schep suiker erbij, en kijken of het weer gaat gisten.
Als het weer vergist is je gist nog levend, maar géén vergistbare suiker meer in gistvat.
Succes, Snelbier.

Lampje

Citaat van: Mthijs op 29-03-2023  17:41 uHi, recept staat in de bijlage. Volgens recept zou begin SG 1.058 zijn en ik kwam uit op 1.060.

Ik heb de hoeveelheid gist nagerekend en kom bij 25 liter op 13 g uit bij een gist met een vitaliteit van 100%. Heb je bij Brewfather de hoeveelheid gist opnieuw gecalculeerd? Zelf zet ik de gist meestal op gram ipv pakje. Mocht ie naar beneden afronden dan zit je nog steeds goed. Met de M47 kun je heerlijke biertjes brouwen. Heb er zelf al een behoorlijk aantal mee gebrouwen.

middelaersch

Voor 25 liter 1.060 kom ik op 15 tot 34 gram korrelgist.
Zo'n zakje M47 zit dacht ik 10 gram in. Dus dat lijkt toch aan de krappe kant.

Zjoske

10 gram gist op 25 liter is inderdaad weinig, maar..

Paar weken geleden ook een blond bier gebrouwen, ook met M47 gist, wel 13 gram op 20 liter.
Ik had precies hetzelfde euvel als jij omschrijft, de hoofdgisting ging heel goed er kwam alleen geen nagisting, bleef hangen rond 1.024 en had naar 1.012 moeten gaan.
Nog een soort van giststarter met gistvoeding toegevoegd zonder resultaat.
Ik moet wel zeggen dat ik een abuis had gemaakt met de brouwzouten, kaliumchloride toegevoegd ipv calciumchloride, die alsnog bij de maisch toegevoegd toen ik erachter kwam.

Ik ben geen chemist en wijtte het maar aan mijn lompe fout en dus 20 liter het putje in. Komend weekend weer een nieuwe brouw om het maar weer snel te vergeten, wel met M31

Schermafbeelding 2023-03-30 215620.png

Jacques

Heb je het SG ook gemeten met een refractometer of een hydrometer. Een Brewbrain Float kan een veel te hoog SG aangeven indien er veel hopharsen kleven aan dit meetinstrument.

AlexK

Dit is mijn ervaring met M47. Net als ik na 3 weken denk 'zal ik eens gaan bottelen', dan gaat de vergisting verder.

Ik hou er nu gewoon rekening mee dat het erg lang duurt.

Het biertje smaakt prima, overigens.

4DFAC10A-0C54-4C19-9D29-DEFDC67E1B30.png

GvB84

Hier ook deze ervaring.
Het is mijn favoriete gist voor een blond bier. Ze is alleen een beetje nukkig....
Ik ga eens proberen een co-fermentatie te doen met deze gist. MJ-47 en BRY-97.
Ik hoop dat de BRY-97 die bij mij traag start de fermentatie halverwege overneemt en lekker doorgist binnen een normaal tijdsbestek.
Nu ik dit zo uittyp kom ik er achter dat ik toch niet zo geduldig ben.

Mthijs

Dank voor jullie tips en het meedenken.
Ik ga het jongbier nu overhevelen en laat hem dan nog 2 weken op kamertemperatuur (keuken met vloerverwarming is constant 19 graden) staan, daarna bottelen.

Zjoske

Citaat van: Jacques op 30-03-2023  23:20 uHeb je het SG ook gemeten met een refractometer of een hydrometer. Een Brewbrain Float kan een veel te hoog SG aangeven indien er veel hopharsen kleven aan dit meetinstrument.
Uiteraard met hydrometer meerdere malen nagemeten, deze was 1.022 en week in dit geval niet zo ver af.

wh_birra

Nog maar aansluiten bij dit topic.

Onlangs ook een blond gebrouwen met M47 gist (2 zakjes op circa 20 liter). https://web.brewfather.app/share/2AutMxqduXiiD0

Begin sg 1070. Na dag of 5 vergisting vrijwel stil gevallen. Met tussenpozen afgelopen dagen eens gemeten en zie weinig meer gebeuren. Temperatuur wat verhoogd 1 graad per keer. Maar lijkt niet echt te helpen. Volgens het recept moet er nog wel wat gebeuren zit nu op een brix van 10 klopt het dat het eigenlijk op ongeveer 4 uit moet komen? Lees wel dat het langzaam kan gaan maar nu lijkt er helemaal niet te gebeuren. Helpt het om de vergisting te stimuleren om het vat wat te walsen? Of gewoon geduld hebben.. :)

IMG_5337.jpg

CeesM

Citaat van: wh_birra op 16-05-2023  15:30 uNog maar aansluiten bij dit topic.

Onlangs ook een blond gebrouwen met M47 gist (2 zakjes op circa 20 liter). https://web.brewfather.app/share/2AutMxqduXiiD0

Begin sg 1070. Na dag of 5 vergisting vrijwel stil gevallen. Met tussenpozen afgelopen dagen eens gemeten en zie weinig meer gebeuren. Temperatuur wat verhoogd 1 graad per keer. Maar lijkt niet echt te helpen. Volgens het recept moet er nog wel wat gebeuren zit nu op een brix van 10 klopt het dat het eigenlijk op ongeveer 4 uit moet komen? Lees wel dat het langzaam kan gaan maar nu lijkt er helemaal niet te gebeuren. Helpt het om de vergisting te stimuleren om het vat wat te walsen? Of gewoon geduld hebben.. :)
Als je denkt dat dat jouw eind SG op 1.040 staat, moet je het nog even omrekenen met het omrekentooltje van Hans Halberstad. Dan komt het veel lager uit. ;)

Jacques

wh_birra

Bedankt voor de feedback. Had al wel wat verschillende rekentools gebruikt maar die waren wat onduidelijk. Kwam in een ander topic deze app tegen: Refracto voor de crapple.. Dan krijg ik wel een beter resultaat in de brix naar sg omrekening en lijkt die wat meer in lijn met mijn recept en verwacht doel na vergisten. Nog maar even geduld hebben dan en hopen dat ik nog een brix punt lager uit ga komen. :)

LAM

Ik heb dezelfde ervaring met M47. Deze gist gebruik ik eigenlijk altijd voor m'n blond biertje en geef er de voorkeur aan nog een week of 3 te lageren. Gewoon overhevelen zonder gistkoek en dan op kamertemperatuur laten staan. Er zit dan nog voldoende gist in om het restant aan vergistbare suikers te vergisten. + Je hebt wat helderder bier :)

wh_birra

Citaat van: LAM op 18-05-2023  14:42 uIk heb dezelfde ervaring met M47. Deze gist gebruik ik eigenlijk altijd voor m'n blond biertje en geef er de voorkeur aan nog een week of 3 te lageren. Gewoon overhevelen zonder gistkoek en dan op kamertemperatuur laten staan. Er zit dan nog voldoende gist in om het restant aan vergistbare suikers te vergisten. + Je hebt wat helderder bier :)
Met 3 weken bedoel je na de twee weken hoofdvergisting nog 3 weken? Ik hevel nooit over maar laat hem zeker nog wat langer staan. Gaat daarna in een keg.

LAM

Citaat van: wh_birra op 19-05-2023  11:13 uMet 3 weken bedoel je na de twee weken hoofdvergisting nog 3 weken? Ik hevel nooit over maar laat hem zeker nog wat langer staan. Gaat daarna in een keg.
Vaak laat ik het bier na de brouwdag minimaal een week vergisten (soms ook 2 of meer, maar dat is afhankelijk van mijn persoonlijke planning en tijd :) ) en daarna laat ik het na overgeheveld te hebben, nog een week of 3 staan. Dan is het zeker uitvergist én wat helderder. Afhankelijk van of ik het in de fles of in het fust doe: 8gr/L suiker voor flessen en 100 gram in een 30L fust (3,3gr/L).

Jacques

Citaat van: Mthijs op 29-03-2023  17:28 uRaar toch? Iemand enig idee, komt dit vaker voor bij deze gist? Doorgaans haal ik mooie resultaten en heerlijke biertjes met Mangrove Jack gisten, gebruik die eigenlijk altijd, vooral de M29 (Saison) doet het geweldig. Deze nu voor het eerst.

Ik ben bezig met een overzicht van korrelgisten voor de site. Dit overzicht moet responsief worden zodat het ook goed te zien is op je mobiel.
Het valt mij op dat de alcoholtolerantie van de M47 relatief laag is: 8%. Dat verwacht je niet van een gist die verkocht wordt als "Belgium Abbey". Verder is het een gist met een hoge flocculatie. Dat betekent dat deze gist snel uitvlokt aan het einde van de vergisting. Daardoor krijg je helderder bier, maar ook een lagere vergistingsgraad. Alhoewel de de vergistingsgraad van 73-77% die Mangrove Jack's opgeeft niet echt laag is.

wh_birra

Wat een beetje geduld al niet doet :) Ik heb nog wat langer gewacht en dat heeft geholpen. Ik ben nu uitgekomen op een brix van tegen de 8.5 ,dat is precies wat ik had beoogd. Gisteren koud gezet kan die vandaag op de keg. Ben erg benieuwd.

Hopfenfox

Heb er pas mee gebrouwen en ben op 75% uitgekomen, van 1050 naar 1012. Het recept gaf aan dat ik op 1018 moest landen maar dat was geen doen omdat ik een SG haalde dat 9 punten te laag was (mede door beperkte verdamping en daardoor twee liter meer bier dan beoogd). Ik had niet de befaamde rustpauze en dan weer door, deze gist ging vanzelf verder, maar eindigde wel traag met elke drie dagen nog een puntje er af. Uiteindelijk drie weken laten vergisten en dat is een week langer dan normaal voor mij. Op 18 graden begonnen, vrij laten oplopen tot 22 en nadat ie zakte op 20 gehouden.

wh_birra

IMG_5516.jpg
Nog even het resulaat. Mooi bier geworden. Goed van smaak, mooi schuim mag nog iets meer CO2 van de keg hebben maar dat komt wel.

jaspereijk

Allereerst, het klinkt alsof je echt toegewijd bent aan het maken van geweldige brouwsels en ik hou ervan om te horen over je passie voor brouwen. Geweldig!

Wat betreft je probleem met de vergisting die stagneert bij 1.020 - dat is zeker frustrerend, vooral wanneer alles verder zo goed lijkt te gaan. De Mangrove Jack M47 is een gist die bekend staat om zijn betrouwbaarheid, dus het is inderdaad vreemd dat je dit probleem ondervindt.

Een mogelijke reden kan zijn dat er onvergistbare suikers in je wort zijn achtergebleven. De samenstelling van je mout kan hier invloed op hebben. Het kan ook zijn dat de pH-waarde niet optimaal is voor de gist, of dat er een gebrek aan voedingsstoffen is.

Een andere mogelijkheid is dat de gist misschien gestrest raakte tijdens het fermentatieproces. Dit kan komen door factoren zoals een schommeling in temperatuur, een te hoge aanvankelijke dichtheid of zuurstofinslag.

Het kan ook gewoon een uniek kenmerk zijn van deze specifieke giststam. Soms hebben gisten gewoon hun eigenaardigheden. Het kan helpen om je ervaringen te vergelijken met andere brouwers die dezelfde gist hebben gebruikt.

Ik moedig je aan om niet ontmoedigd te raken. Brouwen is een kunst en wetenschap, en soms doen deze kleine uitdagingen zich voor. Ze bieden ook kansen om te leren en te groeien als brouwer.

Ik hoop dat deze suggesties nuttig zijn, en ik wens je het allerbeste met je volgende brouwsels. Hou ons op de hoogte van je voortgang!

Proost en blijf brouwen!

wh_birra

Ha,ha,ha, bedankt. Ik zou haast zeggen hallelujah :) Zegt het voort :)  Maar leuke reactie. Thanks. Vandaag een tripel met kveik vergist op keg gezet. Zien wat dat is geworden. De eerste indruk is al goed.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.