Hop voor een IPA

Gestart door Kokkebil, 29-03-2023 10:41 u

Vorige topic - Volgende topic

Kokkebil

Ik heb van een bevriend brouwer uit Estland een recept gekregen voor een speciale IPA.
Hierin wordt gewerkt met Engelse gewichten ( OZ and gallon etc.).
Omgerekend wordt er ca. 400 g hop gebruikt voor 25 liter (omgerekend),incl. dryhopping!
IPA vraagt veel hop, maar ik vind dit nogal fors.
Heb ik een foutje gemaakt met omrekenen, of kan dit wel?

Kapau

Dit zou kunnen, ik hou zelf de hoeveelheden van 6 g/liter voor whirlpool aan en 8 g tot 12 g/liter voor dry hop. Je krijgt wel een flink hoppy IPA met deze hoeveelheden.

Bvk1983

400 gram voor 24 liter is niet extreem veel.

CeesM

Heb je de Engelse of Amerikaanse Gallon berekend? Daar zit ook een verschil in.

Hai

Het een en ander is toch ook afhankelijk hoe sterk de hop is (dus de bitterheid) grammen zegt dan weinig!

Kokkebil

Citaat van: CeesM op 29-03-2023  12:31 uHeb je de Engelse of Amerikaanse Gallon berekend? Daar zit ook een verschil in.

Goeie vraag!!
Rare jongens die Amerikanen/Engelsen.
Een kilo is toch overal ter wereld 1000 g en een liter toch 1000 ml?
^-^  ^-^  ^-^  ^-^  ^-^

Kokkebil

Citaat van: Hai op 29-03-2023  13:18 uHet een en ander is toch ook afhankelijk hoe sterk de hop is (dus de bitterheid) grammen zegt dan weinig!

Ja, dat snap ik.
Maar per soort hop zit er toch niet gigantische fluctuaties in alfa?

Kokkebil

Citaat van: Bvk1983 op 29-03-2023  11:13 u400 gram voor 24 liter is niet extreem veel.

Thanks!
Ik ga er gewoon mee verder!

Hopfenfox

Ze werken daar met pounds per barrel en dat is omgerekend 3,8 gram per liter. Wellicht helpt dat.

Hai

Citaat van: Kokkebil op 29-03-2023  13:20 uJa, dat snap ik.
Maar per soort hop zit er toch niet gigantische fluctuaties in alfa?
Zal je verbazen, regelmatig de helft of meer verschil meegemaakt.

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Citaat van: CeesM op 29-03-2023  12:31 uHeb je de Engelse of Amerikaanse Gallon berekend? Daar zit ook een verschil in.
Hop is in Oz en niet in Gallon als ik het goed voorheb

Deze zijn ook 4% 28.413 0 ml voor de Engelse en 29.5735 ml voor de Amerikaanse .

De meeste recepten zijn er wel met Amerikaanse maten.

Jan de Graaff

Citaat van: Kokkebil op 29-03-2023  13:20 uMaar per soort hop zit er toch niet gigantische fluctuaties in alfa?
Nou, dat kan zomaar.
Ik heb Tettnang liggen van 2,3% Alfa en 4,5% Alfa. Dat verschilt behoorlijk.
E.e.a. hangt heel erg af van de groeiomstandigheden – temperatuur, hoeveelheid zon, hoeveelheid regen en ga zo maar door.

Vandaar dat in bijna alle recepten het aantal IBUs dat een bepaalde hopgift geacht wordt bij te dragen aan het geheel wordt opgegeven. Je moet daar vanuit gaan, niet van het aantal grammen hop.

Voorbeeld uitgaande van een 15L brouwsel en een 100 gram hopgift op 20 minuten:
1. Tettnang (4,5%) -> IBU 48,2
2. Tettnang (2,3%) -> IBU 22,8
Dat zit nogal wat tussen, ook qua smaak(beleving).

Als ik met een 20 minuten hopgift van Tettnang (4,5% Alfa) in een zelfde volume brouwsel rond de 22,8 IBU zou willen uitkomen, kan ik volstaan met 51 gram in plaats van 100.

Jacques

Citaat van: Hai op 29-03-2023  13:18 uHet een en ander is toch ook afhankelijk hoe sterk de hop is (dus de bitterheid) grammen zegt dan weinig!

Kokkebil heeft niet vermeld wanneer de hopgiften zijn. Bij een hedendaagse IPA zie je dat heel veel hop gegeven wordt na het koken en tijdens de vergisting. De hopgiften zorgen voor veel hoparoma en minder bitterheid omdat er weinig isomerisatie van de alfazuren plaatsvindt.
Overigens is het allemaal wat complexer. Ook niet-geïsomeriseerde alfazuren dragen bij aan de bitterheid van een bier, zij het in mindere mate dan geïsomeriseerde alfazuren.

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 29-03-2023  17:23 uKokkebil heeft niet vermeld wanneer de hopgiften zijn. Bij een hedendaagse IPA zie je dat heel veel hop gegeven wordt na het koken en tijdens de vergisting. De hopgiften zorgen voor veel hoparoma en minder bitterheid omdat er weinig isomerisatie van de alfazuren plaatsvindt.
Overigens is het allemaal wat complexer. Ook niet-geïsomeriseerde alfazuren dragen bij aan de bitterheid van een bier, zij het in mindere mate dan geïsomeriseerde alfazuren.

ca. 200 gram koken (verschillende tijden)
ca.90 gram vlam uit
ca.120 gram dryhop (1 week en 2 weken)
Simcoe, Northern Brewer,Target,Nugget,Amarillo,Cascade

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 30-03-2023  11:10 uca. 200 gram koken (verschillende tijden)
ca.90 gram vlam uit
ca.120 gram dryhop (1 week en 2 weken)
Simcoe, Northern Brewer,Target,Nugget,Amarillo,Cascade

Dat past bij een modern recept met veel hop. De late hopgiften, vlamuit en koudhop zijn bedoeld voor veel hoparoma en weinig bitterheid.

Kapau

200 g koken heb ik nog nooit meegemaakt, wel benieuwd naar het recept dan!

Jacques

Citaat van: Kapau op 30-03-2023  16:34 u200 g koken heb ik nog nooit meegemaakt, wel benieuwd naar het recept dan!

Het merendeel wordt op het einde van het koken gegeven durf ik te wedden...

Sigurd

Citaat van: Jacques op 30-03-2023  16:48 uHet merendeel wordt op het einde van het koken gegeven durf ik te wedden...

Ik ben als beginner benieuwd naar het totaal aantal IBU. Het klinkt toch als 100+

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 30-03-2023  16:06 uDat past bij een modern recept met veel hop. De late hopgiften, vlamuit en koudhop zijn bedoeld voor veel hoparoma en weinig bitterheid.

Bedankt voor de feedback.
Het is een mooie kleur wort geworden, met een SG. van 1070 (6 kg mout aangevuld met 500 gram kristalsuiker).
Staat nu de geweldig te gisten.
Zojuist de eerste hop toegevoegd voor de dryhopping, ca. 2 weken en over een weekje nog een hopgift erbij voor nog 1 week.
Ben benieuwd naar het resultaat.

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 30-03-2023  16:48 uHet merendeel wordt op het einde van het koken gegeven durf ik te wedden...

Klopt!
15 minuten!

Kokkebil

Zojuist gebotteld.
Vergist met Mangrove Jack M 44
Begin SG 1070 eind 1012.
Mooie kleur, ruikt en smaakt super.
Afwachten maar.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.