Gist Brouwerij 't IJ weer leverbaar

Gestart door hansHalberstadt, 29-03-2023 08:12 u

Vorige topic - Volgende topic

pincopallino

Jacques

Het lijkt op een ventiel.

Op welke wijze desinfecteer je dit?

pincopallino

Citaat van: Jacques op 16-04-2023  21:04 u
Het lijkt op een ventiel.

Op welke wijze desinfecteer je dit?

Normaal gesproken gaat er alleen CO2 door. Ik zet alles gedemonteerd in een bad met chemipro oxi en daarna in een bad met Star San. Lijkt mij meer dan voldoende.

pincopallino

Citaat van: hansHalberstadt op 15-04-2023  23:54 uWat kun je met dat knopje dan instellen? Druk? Of gewoon ontluchten?

De blauwe is een stopknop. De witte (er zit een filter in) is de uitlaat van CO2. Ik denk dat de blauwe bedoeld is om via een injectienaald een monster te nemen of iets erbij te voegen.

pincopallino

Mijn bevindingen: geen noemenswaardig verschil tussen A- opgewekt uit fles B- ingevroren door Hans.
Brouwdatum 20-4-2023
Gebotteld 14-5-2023
Opvallend is de trage vergisting en het laag rendement. Van 1058 naar 1020. Dezelfde resultaat had ik ook bij het opwekken van Affligem tripel. Het doet mij denken aan bottelgist. Verder is goed te drinken, geen smaak afwijking maar ook niets bijzonder.

20230531_152206.jpg

Goosser-brouw

Voor aankomend pasen willen we het PaasIJ gaan brouwen. Is deze gist nog bij iemand verkrijgbaar? Dat zou tof zijn!

hansHalberstadt

Ik heb op dit moment wat Paasij gist van brouwerij het ij en wat Delta-x opgekweekt omdat iemand dat wilde hebben. Als er mensen geïnteresseerd zijn dan kan ik nu beslissen om de opkweek iets groter te doen, zodat ik er meer mensen blij mee kan maken en het voor mij iets efficiënter wordt. Stuur mij dan even een PB met welke gist van de 2 je wilt en je adres en postcode. Ik stuur je dan de gist als slurry [1]  per envelop met 2 steriele en hervulde gesealde cup-a-soup zakjes plus een Tikki van 4 euro als symbolisch bedrag voor de kosten en moeite.
Deadine is dan 25 juni. Daarna ga ik dan de opkweek doen op basis van de bestelde hoeveelheid.

[1] zonder glycerol dus kun je niet invriezen, enkele weken houdbaar in de koelkast als je het wilt invriezen dan kun je het zelf nog een keer opkweken met 200ml appelsap pakje in een steriel (uitgekookt) glazen potje met deksel en als het gist dan gelijk in de koelkast laten bezinken, daarna afgieten en slurry aanvullen met 20-25% glycerol, dagje laten staan in de koelkast onder af en toe zwenken en dan de volgende dag invriezen.   

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.