Gist Brouwerij 't IJ weer leverbaar

Gestart door hansHalberstadt, 29-03-2023 08:12 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Citaat van: Kokkebil op 12-04-2023  12:44 uWat is er zo speciaal aan deze gist, dat er een heel topic aan is gewijd, incl."tig" filmpjes?
iemand vroeg of die gist nog leverbaar was. en omdat ik er weinig voor voel om voor 1 iemand speciaal slurry op te gaan kweken. en meerdere mensen geinteresseerd waren. die filmpjes kun je algemeen gebruiken.

Hopfenfox

Persoonlijk vind ik dat ie op geen andere gist lijkt qua smaakkenmerken. Beetje vanille/koekjesachtig. Onder meer gebruikt in De Koninck dus als je een kloon wil maken kun je niet zonder. Ook in een witbier (zie hun Ijwit) erg fijne gist.

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 11-04-2023  22:08 uNaast de PaasIJ had ik ook nog de gist van de Blondie. Daar staat nu een proefbrouwsel mee te gisten.

proefbrouwselblondoe.jpg
deze is begin SG= 1057 en ik ga er nog 10% van de mout aan suiker bij doen (25g) dan komt er nog ca 10 SG punten bij als effectief begin SG. dan kan ik eens kijken wat die gist doet bij wat meer alcohol.   

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 12-04-2023  12:44 uWat is er zo speciaal aan deze gist, dat er een heel topic aan is gewijd, incl."tig" filmpjes?

Het antwoord is eenvoudig. Er is vraag naar deze gist en een vriendendienst wordt geleverd door een forumlid.

pincopallino

Citaat van: Jacques op 12-04-2023  15:01 uHet antwoord is eenvoudig. Er is vraag naar deze gist en een vriendendienst wordt geleverd door een forumlid.

En last but not least > interessant experiment. Men denkt alles te weten over gist, tja men denkt...

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 12-04-2023  15:01 uHet antwoord is eenvoudig. Er is vraag naar deze gist en een vriendendienst wordt geleverd door een forumlid.

OK!
Ik verwonderde mij waarom het speciaal om deze gist gaat!
De Zeeuwse gistbank waren ook hobbyisten (laboratorium medewerkers volgens mij) die veel soorten gist opkweekten en ter beschikking stelden (tegen een kleine vergoeding) aan hobbybrouwers.
Dus niet specifiek een soort gist.

hansHalberstadt

Citaat van: Kokkebil op 12-04-2023  16:31 uOK!
De Zeeuwse gistbank waren ook hobbyisten (laboratorium medewerkers volgens mij) die veel soorten gist opkweekten en ter beschikking stelden (tegen een kleine vergoeding) aan hobbybrouwers.
Ik heb veel meer soorten gist, ook gisten die niet in de handel zijn zoals bv delta X of de andere delta gisten van Triple-W of wat speciale gisten zoals bv de originele christoffel gist (van de originele eigenaren van voor de overname), Raaf witbier gist origineel van de brouwerij, afflichem, Rochefort. maar omdat er specifiek vraag was naar de gist van het IJ heb ik die opgekweekt.

Het is voor mij te tijdrovend om voor een vriendenprijsje een gist speciaal voor iemand op te kweken vanaf schuine buis, of ik moet hem toevallig voor een brouwsel voor mijzelf maken. Maar als er bv 5 of meer mensen een gist willen, dan is het nog wel net haalbaar om het speciaal op te kweken.   

pincopallino

Citaat van: Kokkebil op 12-04-2023  16:31 uOK!

Inderdaad er is niets nieuw aan de horizon. Destijds heb ik diversen gisten van De Zeeuwse gistbank uitgeprobeerd en in alle heerlijkheid vond ik dat ze er geen beter resultaat gaven dan de standaard gisten. Ik verwacht ook niet bij de IJgist. Een hobby moeten we levende houden anders wordt het saai. Zulke initiatieven zijn te waarderen.

hansHalberstadt

Gisteren heb ik de gist opgestuurd voor zover de betaling binnen was. (dat was op 1 na, inmiddels benaderd via pb)
Dus zou de gist vandaag of morgen in huis moeten zijn.

LAM

Citaat van: pincopallino op 12-04-2023  15:47 uEn last but not least
Last but not yeast?

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 12-04-2023  13:58 udeze is begin SG= 1057 en ik ga er nog 10% van de mout aan suiker bij doen (25g) dan komt er nog ca 10 SG punten bij als effectief begin SG. dan kan ik eens kijken wat die gist doet bij wat meer alcohol.   
Gisteren 40 g suiker en 40 ml water erbij gedaan. Daarmee steeg het SG met 10 punten. Ik volg de gisting met de weegschaal. Het SG nam gedurende een aantal uren na suikertoevoeging snel af en gaat nu langzamer. Ik zal de grafiekjes wel posten.

jooprules

Citaat van: Hopfenfox op 12-04-2023  13:22 uPersoonlijk vind ik dat ie op geen andere gist lijkt qua smaakkenmerken. Beetje vanille/koekjesachtig. Onder meer gebruikt in De Koninck dus als je een kloon wil maken kun je niet zonder. Ook in een witbier (zie hun IJwit) erg fijne gist.
Hmmmm... Ik ben heel benieuwd of dit smaakt in een Brown Ale, lijkt me wel eigenlijk met deze beschrijving.

thepsych

Citaat van: hansHalberstadt op 12-04-2023  13:58 udeze is begin SG= 1057 en ik ga er nog 10% van de mout aan suiker bij doen (25g) dan komt er nog ca 10 SG punten bij als effectief begin SG. dan kan ik eens kijken wat die gist doet bij wat meer alcohol.   
De schuimlaag van de giststarter doet wel erg denken aan mijn opgekweekte PaasIJ. Zegt natuurlijk weinig maar toch.

pincopallino

Jacques

Citaat van: pincopallino op 14-04-2023  16:06 u20230414_091321.jpg

En nu afwachten.

Wat zien we op de foto?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 14-04-2023  16:18 uWat zien we op de foto?
Buisje slurry aangeënt in hoeveelheid wort neem ik aan?
Of appelsap?

pincopallino

Citaat van: Jacques op 14-04-2023  16:18 uWat zien we op de foto?

Het opschalen van de Hans.H IJgist.

hansHalberstadt

Citaat van: pincopallino op 14-04-2023  19:15 uHet opschalen van de Hans.H IJgist.
smile Ben benieuwd wanneer het gist.

pincopallino

Citaat van: hansHalberstadt op 14-04-2023  20:52 usmile Ben benieuwd wanneer het gist.

20230415_085930.jpg

Vrij snel  ;) 

hansHalberstadt

Citaat van: pincopallino op 15-04-2023  09:15 uVrij snel  ;) 
Mooi. Dat was ook het idee want je moet zo ook na invriezen nog kunnen opkweken en dan is de meeste gist dood ondanks de glycerol. Ik had nog een paar buisjes liggen van vorig jaar april die een jaar in de koelkast hebben gelegen, dus niet eens ingevroren en die gisten na 24 uur.

Jacques

Citaat van: pincopallino op 14-04-2023  19:15 uHet opschalen van de Hans.H IJgist.

Dat snap ik. Maar de fles waarmee je dat doet, ken ik niet. Zo zie ik geen waterslot en weet ik niet wat de functie is van de blauwe draaiknop. Anders gezegd de bovenkant van deze propagator interesseert mij.

pincopallino

Citaat van: Jacques op 15-04-2023  21:17 uDat snap ik. Maar de fles waarmee je dat doet, ken ik niet. Zo zie ik geen waterslot en weet ik niet wat de functie is van de blauwe draaiknop. Anders gezegd de bovenkant van deze propagator interesseert mij.

Niets bijzonder. Bij het medische lab wordt deze apparaatje gebruikt voor gistende substantie.  Jaren geleden gekregen bij een bezoek aan een oude lid van dit forum. Ik zal later foto laten zien.

Jacques

Citaat van: pincopallino op 15-04-2023  22:00 uNiets bijzonder. Bij het medische lab wordt deze apparaatje gebruikt voor gistende substantie.  Jaren geleden gekregen bij een bezoek aan een oude lid van dit forum. Ik zal later foto laten zien.

Voor jou misschien niets bijzonder, maar voor anderen wel...  ;)

hansHalberstadt

Wat kun je met dat knopje dan instellen? Druk? Of gewoon ontluchten?

pincopallino

Citaat van: hansHalberstadt op 15-04-2023  23:54 uWat kun je met dat knopje dan instellen? Druk? Of gewoon ontluchten?

20230416_133738.jpg
20230416_134227.jpg
20230416_134323.jpg
20230416_134141.jpg
20230416_134214.jpg   

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.