Gist Brouwerij 't IJ weer leverbaar

Gestart door hansHalberstadt, 29-03-2023 08:12 u

Vorige topic - Volgende topic

pincopallino

20230410_125817.jpg

Gisting in volle gang maar het verloopt langzaam. Ik begin te twijfelen of deze opgewekte gist krachtig genoeg is.

hansHalberstadt

Citaat van: pincopallino op 10-04-2023  13:46 u20230410_125817.jpg

Gisting in volle gang maar het verloopt langzaam. Ik begin te twijfelen of deze opgewekte gist krachtig genoeg is.

Ga je ook nog proeven voor je een groot brouwsel gaat maken. Je weet immers nooit wat je nog meer opkweekt naast alleen de gist. Als ik gist opkweek uit een flesje voor verder gebruik dan maakt ik vaak eerst een reincultuur om zeker te weten dat er alleen gist is.

pincopallino

Citaat van: hansHalberstadt op 10-04-2023  14:33 uGa je ook nog proeven voor je een groot brouwsel gaat maken. Je weet immers nooit wat je nog meer opkweekt naast alleen de gist. Als ik gist opkweek uit een flesje voor verder gebruik dan maakt ik vaak eerst een reincultuur om zeker te weten dat er alleen gist is.

Voor een reincultuur heb je een microscoop nodig en verder..tijd rovend. Ik ga een batch van 10 lit brouwen. Ik zie het wel.Afhankelijk van het resultaat kan ik alsnog vergelijken met jouwe reincultuur.

Schanulleke

Citaat van: pincopallino op 10-04-2023  14:45 uVoor een reincultuur heb je een microscoop nodig en verder..tijd rovend. Ik ga een batch van 10 lit brouwen. Ik zie het wel.Afhankelijk van het resultaat kan ik alsnog vergelijken met jouwe reincultuur.

Gist opkweken uit een flesje en er gewoon bijkwakken gaat 9 van de 10 keer goed, maar je kan er op wachten dat het een keer fout gaat. Ik begin er niet meer aan. Een reincultuur maken kost tijd en ik doe het alleen voor gist dat ik de moeite waard vind, dus niet voor gist van 't IJ. Ik wens je veel voorspoed bij dit brouwsel.

hansHalberstadt

Citaat van: pincopallino op 10-04-2023  14:45 uVoor een reincultuur heb je een microscoop nodig en verder..tijd rovend.
Microscoop is niet nodig. (je zorgt dat je losse kolonies maakt van 1 cel, dus dan is het of de gist of een besmetting)
Qua tijd kost het nauwelijks meer tijd dan een starter maken. Je moet wel wat ervaring hebben.

Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=677670

pincopallino

Citaat van: hansHalberstadt op 10-04-2023  15:42 uMicroscoop is niet nodig. (je zorgt dat je losse kolonies maakt van 1 cel, dus dan is het of de gist of een besmetting)
Qua tijd kost het nauwelijks meer tijd dan een starter maken. Je moet wel wat ervaring hebben.

Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=677670

Op een petri schaal kun je de gist kolonie met je bloot oog zien maar geen  bacterien.

hansHalberstadt

Citaat van: pincopallino op 10-04-2023  19:27 uOp een petri schaal kun je de gist kolonie met je bloot oog zien maar geen  bacterien.
Dat klopt, maar als je een reinstrijk maakt dan strijk je de cellen zover uit dat er losse cellen ontstaan. Elke losse cel vormt dan een reincultuur (een knopje cellen, allemaal afkomstig van moedercel) omdat die uit 1 cel ontstaat. Als een cel geen gist is dan is de hele reincultuur geen gist en dat merk je dus. Zo kun je er vrij zeker van zijn dat je zuivere gist hebt.

pincopallino

Citaat van: hansHalberstadt op 10-04-2023  19:34 uDat klopt, maar als je een reinstrijk maakt dan strijk je de cellen zover uit dat er losse cellen ontstaan. Elke losse cel vormt dan een reincultuur (een knopje cellen, allemaal afkomstig van moedercel) omdat die uit 1 cel ontstaat. Als een cel geen gist is dan is de hele reincultuur geen gist en dat merk je dus. Zo kun je er vrij zeker van zijn dat je zuivere gist hebt.

Ok maar in mijn geval het sediment van 3 flessen +/- 3 cm + 3 cm wort (sap). Betekent +/- 75 % lucht. Het is mogelijk dat er micro-organisme de overhand hebben genomen waardoor de gisting proces wordt afnemend. Het is maar theorie.

Spyro

Citaat van: pincopallino op 10-04-2023  19:58 uOk maar in mijn geval het sediment van 3 flessen +/- 3 cm + 3 cm wort (sap). Betekent +/- 75 % lucht. Het is mogelijk dat er micro-organisme de overhand hebben genomen waardoor de gisting proces wordt afnemend. Het is maar theorie.
Dan zou iedere opkweek starten met de micro-organismen uit de lucht die nog in het flesje zitten denk ik. Misschien volgende keer eens met een Crème Brûlée brandertje in het flesje gaan om dat te voorkomen, nu, is maar een idee hé, ik ben geen wijsneus die het beter wil weten. Maar ieder klein "momentje" om het te voorkomen is altijd meegenomen... :D

thepsych

Citaat van: pincopallino op 10-04-2023  13:46 u20230410_125817.jpg

Wat vind je langzaam? Bij welke temperatuur kweek je? Ik zie volop activiteit? Gebruik je een roerder of zie ik een roerder met een verwarming? Zoals eerder beschreven zag ik duidelijk activiteit bij twee bodempjes in een 200ml erlenmeyer na 1,5 dag en heb ik na 3 dagen opgeschaald naar 800ml en later naar 1600ml in 5 dagen. Natuurlijk is een petrischaaltje met een bodem zuiverder, maar dan moet je telkens met een enkele kolonie beginnen. Hoe lang duurt dat om op te kweken naar een kleine actieve erlenmeyer?

hansHalberstadt

Citaat van: thepsych op 10-04-2023  22:36 uNatuurlijk is een petrischaaltje met een bodem zuiverder, maar dan moet je telkens met een enkele kolonie beginnen. Hoe lang duurt dat om op te kweken naar een kleine actieve erlenmeyer?
Gist kweekt op met een logaritmische schaal. Dat betekent dus een verdubbeling van het aantal cellen in een bepaalde tijd bv 2 uur. Dus als je begint met een kolonie dan ent je daar een beetje van aan in een buisje van 2 ml wort. De volgende dag staat dat dan te gisten en kun je het doorenten naar bv 50 ml. Dat gist dan weer een dag later en zo kun je door gaan. Stel even simpel dat je elke dag 10 x zoveel gist kunt maken. Dus of je dan begint met een petrischaaltje of met een bodempje actieve gist uit een flesje scheelt misschien maar een halve dag.   

thepsych

Citaat van: hansHalberstadt op 10-04-2023  22:57 uGist kweekt op met een logaritmische schaal. Dat betekent dus een verdubbeling van het aantal cellen in een bepaalde tijd bv 2 uur. Dus als je begint met een kolonie dan ent je daar een beetje van aan in een buisje van 2 ml wort. De volgende dag staat dat dan te gisten en kun je het doorenten naar bv 50 ml. dat gist dan weer een dag later en zo kun je door gaan. stel even simpel dat je elke dag 10 x zoveel gist kunt maken. dus of je dan begint met een petrischaaltje of met een bodempje actieve gist uit een flesje scheelt misschien maar een halve dag.   
Maak je dan een petrischaaltje met wort en wat agar agar? Lijkt me wel een kunst om het zonder gist te houden voordat je het bodempje gist uit het flesje toevoegt. En verdeel je het bodempje over een aantal petrischaaltjes?

hansHalberstadt

Voor de mensen die gist besteld hebben: op dit moment ben ik bezig met de een na laatste stap: slurry mengen met glycerol en morgen kan ik dan buisjes vullen en overmorgen opsturen. Ik heb nog wel wat reserve voor de geinteresseerden. (zie eerste bericht)

hansHalberstadt

Citaat van: thepsych op 10-04-2023  23:00 uMaak je dan een petrischaaltje met wort en wat agar agar? Lijkt me wel een kunst om het zonder gist te houden voordat je het bodempje gist uit het flesje toevoegt. En verdeel je het bodempje over een aantal petrischaaltjes?
ik gebruik een glazen potje met deksel (potjes van bv groenten uit de supermarkt) Die steriliseer ik en ook de agar met wort van SG=1010 steriliseer ik. Dan is het een kwestie van uitgieten in de potjes en af laten koelen. zulke potjes kun je weken bewaren voordat je ze aan ent met gist want de agar is steriel. 

pincopallino

Ik ga een proef doen met de opgewekte IJgist van Hans.H. ( als deze nog voorradig is )

hansHalberstadt

Citaat van: pincopallino op 11-04-2023  11:03 uIk ga een proef doen met de opgewekte IJgist van Hans.H. ( als deze nog voorradig is )
Prima. Deze is voorradig. Je hebt inmiddels een betalingsverzoek. Voor het gemak geef ik iedereen 2 buisjes voor totaal 3 euro. Als er dan 1 fout gaat in de handling dan heb je nog een reserve of je kunt die invriezen voor de volgende keer.

hansHalberstadt

Vanavond hebben alle mensen die iets besteld hebben als het goed is een betalingsverzoekje gekregen voor 3 euro voor 2 buisjes van 1 ml slurry. Zodra de betaling binnen is, zal ik dan de buisjes versturen.

hansHalberstadt

Ik heb nog 3 setjes van 2 buisje voor mensen die nog geinteresseerd zijn.   

hansHalberstadt

Naast de PaasIJ had ik ook nog de gist van de Blondie. Daar staat nu een proefbrouwsel mee te gisten.

proefbrouwselblondoe.jpg

Hopfenfox

Citaat van: hansHalberstadt op 11-04-2023  22:08 uNaast de PaasIJ had ik ook nog de gist van de Blondie. Daar staat nu een proefbrouwsel mee te gisten.

proefbrouwselblondoe.jpg

Benieuwd want dat zou dezelfde moeten zijn.

pincopallino

Citaat van: hansHalberstadt op 11-04-2023  21:11 uVanavond hebben alle mensen die iets besteld hebben als het goed is een betalingsverzoekje gekregen voor 3 euro voor 2 buisjes van 1 ml slurry. Zodra de betaling binnen is, zal ik dan de buisjes versturen.

Bij mij nog niet...

hansHalberstadt

Citaat van: pincopallino op 12-04-2023  09:15 uBij mij nog niet...
Nu wel als het goed is.

Mikel

Citaat van: hansHalberstadt op 11-04-2023  21:59 uIk heb nog 3 setjes van 2 buisje voor mensen die nog geinteresseerd zijn.   

Hoi Hans,
Ik zou graag een setje willen als dit nog mogelijk is! Zal ik even een pb sturen met persoonlijke informatie?

pincopallino

Citaat van: hansHalberstadt op 12-04-2023  10:02 uNu wel als het goed is.

Link aangekomen en geregeld, Zeer nieuwsgierig te weten de smaakprofiel van de IJgist en het verschil tussen de door mij opgewekte uit de fles en de Hans versie.

Kokkebil

Wat is er zo speciaal aan deze gist, dat er een heel topic aan is gewijd, incl."tig" filmpjes?
Vroeger had je de Zeeuwse gistbank, waar je diverse commerciële gisten kon bestellen.
Helaas bestaat die allang niet meer!
Ik heb daar destijds La Chouffe gist besteld, nog voordat La Chouffe werd overgenomen en de receptuur (in mijn ogen, nadelig) werd aangepast.
Het is me nadien nooit meer gelukt om een perfecte kloon van het toenmalige La Chouffe bier te brouwen!
Helaas!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.