Gist Brouwerij 't IJ weer leverbaar

Gestart door hansHalberstadt, 29-03-2023 08:12 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Vorige week kreeg ik de vraag of ik voor iemand gist op kon sturen van brouwerij 't IJ. Ik heb de gist van het PaasIJ bier op schuine buis en daar hebben vorig jaar een aantal mensen mee gebrouwen.

Ik ga nu deze gist weer opkweken vanaf schuine buis en daarmee buisjes maken van 1 ml met slurry en glycerol [1]. Ik kan die aanbieden voor 2 euro onkosten +1 euro verzendkosten. Samen 3 euro.

Laat even weten via een PB of je daarin bent geïnteresseerd. Aankomend weekend ga ik de starter maken dus dan is het wel handig om te weten hoeveel buisjes er ongeveer nodig zijn. ik kijk dan naar volgorde van binnenkomst dus op is op.

Als je geïnteresseerd ben stuur mij dan even een PB met je naam, adres en telefoonnummer. (ivm voorkeur om de betaling via een tikki te doen)

[1]
De gist wordt aangeleverd als slurry met 20% glycerol. Daardoor kun je het invriezen als je het niet gelijk gebruikt en dan vrijwel onbeperkt ingevroren bewaren.

Opkweken:
je moet de gist zelf verder opkweken via minimaal 2 stappen:
1) buisje goed schudden en overenten in 100 ml steriele wort (of 25 ml vanuit ingevroren toestand)
2) als dat goed gist overenten in 10x het volume van de 1e stap.
3) als je een grotere starter nodig hebt dan is het aan te raden om nog een tussenstap te doen via opschaling vanaf stap 2

ThomasL

Vorig jaar mee gebrouwen, was super. Dit jaar weer :)

Markie Mark

PaasIJ 2023 is momenteel weer volop beschikbaar dus je kunt ook een paar flesjes aanschaffen en vanuit daar starten. Heb je meteen wat te drinken thuis. Het is misschien wel de makkelijkst uit de fles opkweekbare gist en gaat als een malle tekeer.

hansHalberstadt

Hier nog wat linkjes. Misschien bruikbaar bij het opkweken.
Potje met bodempje water uitkoken in de magnetron ca. 10 sec koken.

potje af laten koelen en pakje appelsap erbij ca. 50 ml

buisje na ontdooien en flink schudden toevoegen aan steriel potje met appelsap.

Voor het opkweken uit flesje Paasij (of Blondie, ijwit lukt niet) kun je het beste je flesje zo ver mogelijk helemaal leegschenken en dan ca 10ml steriele (gekookte) wort erbij. 2x per dag even zwenken dan moet je na 1 a 2 dagen activiteit hebben. 

pincopallino

pincopallino

Gist opgewekt uit nieuwsgierigheid. Ik vraag mij af wat er bijzonder is aan deze gist.

Schanulleke

Het schijnt dat deze gist oorspronkelijk afkomstig is van De Koninck en als sinds de jaren '80 in gebruik is bij de brouwerij. Ik heb wat twijfel bij deze herkomst, omdat ik de gist nogal wat fenolische bijsmaakjes vind produceren. Ik zou eerder denken aan een of andere trappistgist. Overigens vind ik de bieren van het 't IJ ook niet zo bijzonder meer. Vroeger was het nog wel eens verrassend in zowel positieve als negatieve zin, maar tegenwoordig is het vooral karakterloos zoetig bier. Ik vind er niks meer aan, maar dat is persoonlijk.

hansHalberstadt

Citaat van: pincopallino op 31-03-2023  13:56 u20230331_134312xx.jpgGist opgewekt uit nieuwsgierigheid.docx 
Hoelang duurde het bij jou voordat het tot leven kwam?

pincopallino

Citaat van: hansHalberstadt op 31-03-2023  16:14 uHoelang duurde het bij jou voordat het tot leven kwam?

+/- 30 h. Het is troebel en bevat schuim. Ik had geen moutextract dus moest ik doen met appelsap. Vandaag opschalen. 

thepsych

Ik heb zelf donderdag 2 flesjes Paasij gekocht en in moutextract op gekweekt op mijn temperatuur geregelde roerder. Na 1 1/2 dag volop leven. Vlokt wel snel erg uit. Nu een doorstart gemaakt op 700 ml en loopt voorspoedig. Verwacht vanavond weer verder op te kunnen schalen en dinsdag as te kunnen brouwen. Het is de vraag of het inderdaad zo'n bijzondere gist is, maar ik ga het er toch maar eens mee proberen.

pincopallino

Jacques

Wat heb je in je waterslot? Is dat jodiumtinctuur?

pincopallino

Citaat van: Jacques op 04-04-2023  22:25 uWat heb je in je waterslot? Is dat jodiumtinctuur?

?? :D Hop extract.

hansHalberstadt

Citaat van: pincopallino op 05-04-2023  09:58 u?? :D Hop extract.
Vanwege de bacterie remmende werking? Zelf gebruik ik geen waterslot voor gist opkweken uit een flesje. Je wilt het ook af en toe schudden toch? Hoe doe je dat met een waterslot? Blijkbaar niet schudden. Ik zie aan het schuim wel of het is gaan gisten.

Schanulleke

Ik ook niet. Ik gebruik schroefdraadflessen met een GL45 dop, die ik een beetje los draai. Die flessen zet ik op een magneetroerdertje.

pincopallino

Citaat van: hansHalberstadt op 05-04-2023  11:37 uVanwege de bacterie remmende werking? Zelf gebruik ik geen waterslot voor gist opkweken uit een flesje. Je wilt het ook af en toe schudden toch? Hoe doe je dat met een waterslot? Blijkbaar niet schudden. Ik zie aan het schuim wel of het is gaan gisten.

Schudden of op de trilapp. kan ook met waterslot. Bij mij is soms gebeurd dat bij het verwijderen van het waterslot  druppels vielen in het wort. Ik heb hop in overvloed en maak ik extract van.

pincopallino

Jacques

Citaat van: pincopallino op 06-04-2023  12:28 u
De video is privé...

hansHalberstadt

Citaat van: pincopallino op 06-04-2023  12:22 uBij mij is soms gebeurd dat bij het verwijderen van het waterslot  druppels vielen in het wort. Ik heb hop in overvloed en maak ik extract van.
Je gaat er dan van uit dat hopextract desinfecteert. Maar hoe weet je dat dat zo is?

Schanulleke

Citaat van: hansHalberstadt op 06-04-2023  15:50 uJe gaat er dan van uit dat hopextract desinfecteert. Maar hoe weet je dat dat zo is?

Als dat niet zo is, kom je er vanzelf wel een keer achter.

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 06-04-2023  16:28 uAls dat niet zo is, kom je er vanzelf wel een keer achter.
Waarschijnlijk krijgt je bier dan een bijsmaakje. Maar dan ben je nog niet bij de oorzaak.

pincopallino

Citaat van: Jacques op 06-04-2023  15:05 uDe video is privé...

Het was..

pincopallino

Citaat van: hansHalberstadt op 06-04-2023  15:50 uJe gaat er dan van uit dat hopextract desinfecteert. Maar hoe weet je dat dat zo is?

Lijkt mij sterk dat hop extract met 40 % alc. microorganismen bevat.

thepsych

Ik hheb vorige week ook twee flesjes PaasIJ opgeofferd (laatste gedeelte van het flesje!) om gist op te kweken. Na anderhalf dag activiteit op mijn verwarmde roerder op 23 graden. Later opgeschaald naar 0.7 en 1.5 liter. Zeer schuimende gist, kwam uit de erlenmeyer. Gebruikt voor een IJWit versie. Het is wel een sterk flocculerende gist. Dat past niet echt bij een witbier wat meestal troebel is? Bier staat nu op 1.020 SG

pincopallino

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.