Meer leren over bier, maar waar?

Gestart door ThomasR, 27-03-2023 20:49 u

Vorige topic - Volgende topic

ThomasR

Hoi allen,

Ik zit op het punt dat ik zo goed als alles weet over hoe je bier moet brouwen (voor een gevorderde beginner).
Nu wil ik graag dieper de stof in duiken en meer te weten komen over wat de effecten zijn.
Hiermee bedoel ik; Wat zijn de effecten precies van het toevoegen van de Hop tijdens het koken, wat hebben de alfazuren hiermee te maken en hoe kan ik dit toepassen voor een recept. Wat is het effect van een halve graad meer of minder tijdens het maischen of een 1 minuut langer of minder.
Je snapt mijn punt (hoop ik), de grote vraag! Iemand die (het liefst online) een site heeft of eventueel als het echt moet een boek ::) waar ik alles hierover kan lezen. Ik weet niks te vinden  :weetniet:

Alvast bedankt,
Thomas

Jan de Graaff

De KU Leuven heeft een leergang met betrekking tot bier brouwen.
Zij organiseren regelmatig een 'MOOC'; een 'Massive Open Online Course' – ofwel een online cursus voor enorm veel mensen – Beer: the science of brewing. Zie meer hier en bij edX (intro filmpje op Youtube)

ThomasR

Citaat van: JanDeGraaff op 27-03-2023  20:57 uDe KU Leuven heeft een leergang met betrekking tot bier brouwen.
Zij organiseren regelmatig een 'MOOC'; een 'Massive Open Online Course' – ofwel een online cursus voor enorm veel mensen – Beer: the science of brewing. Zie meer hier en bij edX (intro filmpje op Youtube)

Heb het even gelezen en klinkt inderdaad erg interessant! De online course past wel in mijn straatje.
Ik weet dat ik een jaar geleden ooit een keer een artikel / online boek had gevonden met allemaal grafieken etc waarin deze dingen werden uitgelegd maar helaas niet meer terug te vinden.
Dankjewel voor de snelle reactie!

Jacques

Citaat van: ThomasR op 27-03-2023  20:49 uNu wil ik graag dieper de stof in duiken en meer te weten komen over wat de effecten zijn.
Hiermee bedoel ik; Wat zijn de effecten precies van het toevoegen van de Hop tijdens het koken, wat hebben de alfazuren hiermee te maken en hoe kan ik dit toepassen voor een recept. Wat is het effect van een halve graad meer of minder tijdens het maischen of een 1 minuut langer of minder.
Ik brouw inmiddels zo'n 42 jaar. Bezoek regelmatig brouwerijen, beurzen en seminars. Heb diverse cursussen gedaan. Praat veel met hobbybrouwers, zowel fysiek als via het toetsenbord. Lees voor over bier en bierbrouwen en heb ook een boek geschreven over het zelfbrouwen.
En nog steeds leer ik bij...

Wat ik bedoel, is dat je nooit uitgeleerd bent. Ook veranderen de inzichten met de tijd naar mate je meer kennis en ervaring hebt. Zo heb ik geleerd dat het effect van maischtemperaturen zwaar overschat wordt. De gist die je gebruikt heeft een veel groter effect op de vergistingsgraad. Dat geldt ook voor de mouten die je gebruikt.

Veel plezier gewenst bij jouw leerproces.

ThomasR

Citaat van: Jacques op 27-03-2023  23:44 uIk brouw inmiddels zo'n 42 jaar. Bezoek regelmatig brouwerijen, beurzen en seminars. Heb diverse cursussen gedaan. Praat veel met hobbybrouwers, zowel fysiek als via het toetsenbord. Lees voor over bier en bierbrouwen en heb ook een boek geschreven over het zelfbrouwen.

Wat ik bedoel, is dat je nooit uitgeleerd bent. Ook veranderen de inzichten met de tijd naar mate je meer kennis en ervaring hebt. Zo heb ik geleerd dat het effect van maischtemperaturen zwaar overschat wordt. De gist die je gebruikt heeft een veel groter effect op de vergistingsgraad. Dat geldt ook voor de mouten die je gebruikt.

Bedankt voor de reactie,
Nee uitleren doe je nooit inderdaad!
Het enigste wat ik ook kan doen is lezen lezen en lezen, alleen wou ik nu graag echt specifiek ingaan op de effecten van het gebruiken van bepaalde ingrediënten en het bewerken van het water etc etc, om zo zelf tot een recept te komen. Of een al bestaand recept aan te passen naar mijn smaak, maar dan moet ik natuurlijk wel weten welke dingen ik precies moet veranderen om die specifieke smaak aanpassingen te krijgen.

De Hopman

Ik neem aan dat je 'verander water in bier' al uit hebt?
Brouwland geeft volgens mij regelmatig cursussen, ik weet alleen niet wat de kwaliteit en diepgang daarvan is, zelf geen ervaring mee.

Jacques

Citaat van: ThomasR op 28-03-2023  09:36 ualleen wou ik nu graag echt specifiek ingaan op de effecten van het gebruiken van bepaalde ingrediënten en het bewerken van het water etc etc, om zo zelf tot een recept te komen. Of een al bestaand recept aan te passen naar mijn smaak, maar dan moet ik natuurlijk wel weten welke dingen ik precies moet veranderen om die specifieke smaak aanpassingen te krijgen.

Er zijn heel veel verschillende mouten, hoppen en gistrassen. Er komen er steeds meer bij.
Overzichten met smaakomschrijvingen van ingrediënten lopen altijd achter. Daarnaast zijn er zo veel ingrediënten dat het onmogelijk alles te beschrijven. Zo maakt het uit gerstras voor een mout uit en ook de mouter heeft zo zijn invloed. De ene pilsmout is de andere niet... En dat geldt ook voor andere moutsoorten.
Bij hop spelen de teeltlocatie en weersomstandigheden een grote rol. Cascade verbouwd in Oregon (USA) is anders van smaak en bitterheid dan dezelfde hop verbouwd in Hallertau (D).
Bij hop maakt ook het moment van toevoegen veel uit.Zo is er verschil in smaak tussen drooghop die je toevoegt tijdens de hoofdgisting en nagisting. Dit heeft te maken met de activiteit van de gist. Je hebt dus ook te maken met interactie tussen je ingrediënten.
Allemaal dingen waar je rekening mee hoort te houden als je overzicht zie van hop- of moutsoorten.

Het beste wat je kunt doen is heel veel brouwen. Brouw verschillende recepten met allerlei andere ingrediënten. Na verloop tijd weet je wat een mout, hop of gist doet.

Overigens heb ik in het boek Bierbrouwen voor dummies veel aandacht besteed aan smaakeffecten. Maar je kunt natuurlijk ook op het internet kijken.

https://beersmith.com/blog/2022/09/29/malt-groups-and-flavors-in-beer-brewing/
https://cotubrewing.com/homebrewing/malt-profiles/

https://beermaverick.com/hops/tag/

Inderdaad: lezen, lezen en lezen. En kritisch zijn op je bier, veel proeven en met anderen het over bier hebben. Het is overigens geen straf  :beersmiley:

Edsalute

Jacques, kan jij niet een praktijk cursus geven voor gevorderden, zit hier ook erg op te wachten ! 

Citaat van: Jacques op 27-03-2023  23:44 uIk brouw inmiddels zo'n 42 jaar. Bezoek regelmatig brouwerijen, beurzen en seminars. Heb diverse cursussen gedaan. Praat veel met hobbybrouwers, zowel fysiek als via het toetsenbord. Lees voor over bier en bierbrouwen en heb ook een boek geschreven over het zelfbrouwen.

Jacques

Citaat van: Edsalute op 30-03-2023  12:02 uJacques, kan jij niet een praktijk cursus geven voor gevorderden, zit hier ook erg op te wachten! 

Ik ben bezig met meer algemene artikelen voor op de site. Dit kost echter de nodige tijd.
Maar als je wilt kan ik een keer met je brouwen als niet al te ver van mijn woonplaats Loon op Zand woon. Tijdens het brouwen maak ik foto's die gebruikt kunnen worden bij de artikelen die ik aan het schrijven ben. Een win-winsituatie dus. Ook omdat ook nog steeds bijleer...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.